's winters bijlichten

Van kas tot groeilamp.
odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

's winters bijlichten

Bericht door odonto » 17-12-2018 19:04

wie licht er nu bij in de kas, en met welke lampen? Ik heb 2* 54 Watt TL hangen (T5, de dunne nieuwerwetse), aan van 8.00 tot 17.30. Warm wit en koel-wit, met een hand-aangepaste spiegelreflector erachter. Dit om al het licht in de kas te schijnen, niet direct naar buiten. Stelt weinig voor in vergelijk met licht in de zomer, maar is bijna lichttherapie voor mezelf op donkere dagen. Zelfs op heldere dag om 12.30 merk je het verschil nog op. Ik denk dat mijn planten er wel blij van worden (schomburgkia gaat weer bloeien...). Ik in ieder geval..
En om het echt gek te maken heb ik bij een hardloop-evenement isolatiedekentjes verzameld. Er hangt overdag eentje horizontaal in het looppad op 50 cm hoogte; kan die het licht weerkaatsen dat anders het mos op mijn tegels voedt. Slijten wel hard maar daar is zo'n inzamelactie goed voor :wink:

Tot zover mijn bijdragen voor vanavond.

groet Michiel

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 17-12-2018 21:04

Geeft zo'n TL lamp wel licht met de juiste golflengte af? Volgens mij niet, daarom zijn er van die speciale groeilampen ontwikkeld, o.a. voor aquariums en terrariums. Ook te koop als ledlamp...
Good drainage or death!

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 17-12-2018 22:44

Die groeilampen hebben kleurnummer 840, dat geeft veel rood en blauw. Het kleurnummer is merkonafhankelijk,

Ruud

odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Bericht door odonto » 18-12-2018 13:02

Ik wilde niet een topic beginnen over groeilampen, golflengtes en verhoudingen; zonlicht is ook alles behalve "ideaal" voor de wensen van de plant, en ja, met de combi van Tls krijg je wel een aardige rood/blauw verhouding voor de plant. Ook is het nu ook aardig vertoeven in de kas, wat het niet is als je de rode en blauwe leds gebruikt (vies paars licht).

Ik heb het over bijlichten (al kan ik met alleen deze lampen in een paludarium ook een groene weelde creëren) in de winter. Net even de grote duisternis overwinnen. Ik denk dat mijn planten hiermee de winter beter doorkomen en hoor graag ervaringen van anderen.

Groet Michiel

Patrick
Site Admin
Berichten: 485
Lid geworden op: 02-12-2015 18:41

Bericht door Patrick » 18-12-2018 15:26

Ik denk dat het ook van de soort plant afhangt. Veel planten reageren op de wat donkere dagen en schieten dan in de bloei. Weer andere reageren op het mindere licht en gaan in rust. Waarom zou je dit willen verstoren?
Natuurlijk zullen er ook soorten zijn die snakken naar licht in de winter, wat ik wil zeggen pas op bij welke planten je het toepast.
Ik heb veel Cattleya en "Schomburgkia" deze willen graag het wat mindere licht "voelen".
Vriendelijke groet,

Patrick

Antoon
Berichten: 157
Lid geworden op: 12-03-2017 22:37

Bericht door Antoon » 18-12-2018 16:22

Kij eens op google naar Growlux tl lampen van Silvania.
Heb er zelf ook met gewerkt en had er ook best wel resultaat met.

Antoon.

odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Bericht door odonto » 20-12-2018 21:58

@ Patrick

de daglengte in Mexicostad is nu 11 uur (van 7 tot 6), de nog zuidelijkere soorten hebben dus nog iets meer. Met aardig wat lichtintensiteit. Wij hebben nu 8 uur ongeveer, en dan nog gruwelijk donker ook. Dus dat beetje bijlichten van me geeft een daglengte nog steeds korter dan in het oorspronkelijke verspreidingsgebied van vrijwel alle orchideen in mijn kas. Met een lagere lichtintensiteit. En die afwisseling van temperatuur en daglengte zit ook nog wel snor, het seizoen is alleen iets minder extreem anders. Mijn schomburgkia heeft nu een stengel richting de meter en de cattleyas hebben of staan op punt van bloeien.

tot zover,

groet Michiel

odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: 's winters bijlichten

Bericht door odonto » 17-12-2021 19:44

Het was of weer nieuwe T5 buizen kopen of mee in de vaart der volken. Heb nu een Spider Farmer led groeilamp van 74 watt hangen. Heel lekker licht, en minder vermogen dan de TLs. ( wat betreft watt, licht is meer). Nog steeds een fractie van het licht op een zonnige dag in de zomer, slechts goed voor 1 medicinale hennepplant kweken ;) maar goed tegen de winterdip. Hoop dat mijn planten dat ook vinden. :D
Voorlopig, lamp hangt net een week, ziet het er fris uit.

Groet, gezondheid gewenst de komende tijd.

Michiel

odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: 's winters bijlichten

Bericht door odonto » 03-01-2022 16:26

Ga er maar een verhaal van maken....

De lamp staat nu 8.5 uur aan, als het al beetje licht is in de ochtend (8.30) en uit als het donker wordt (17.00). Nu ook de thermostaat op zijn laagst, water geven met regenwater zonder rainmix, winterrust aanhouden.
Overigens, mijn kas staat redelijk vrij, maar heeft in de weken rond kerst maar paar minuutjes zon per dag ( op de nok). Over een paar weken begint de zon weer boven de huizen uit te komen. Dan gaat ook de lamp een uurtje langer aan ( thermostaat half graadje erbij) en in eind februari alleen nog in de ochtend en avond een paar uurtjes. Daarna zie je op een lichte dag weinig verschil meer tussen met of zonder licht aan en gaat de lamp in zomerrust.
Nu hangt de nieuwe lamp een maandje en ziet alles er fris uit. De planten die de winter doorgroeien ( evenaar soorten) lijken zich prima te voelen. De planten in rust zijn ook nog in rust. Waarschijnlijk geholpen door het seizoen, schieten de knoppen uit de paphs. Mijn nieuwe verzameling vleesetende plantjes hangen op veenmos redelijk dicht bij de lamp , meter eronder en die zien er ook fris uit. Kan ik de pissebedden ook een goede bestemming geven :D
Maar goed, pas over een paar maanden kan ik beter zeggen hoe het er bij staat. Maar omdat ik geen tweede kas zonder lamp heb zal ik nooit kunnen zeggen of het echt effect heeft en in welke mate;) . Maar ook een placebo effect is welkom. Het fijnste is voor mij dat ik een kas binnenloopt waar aangenaam licht is, goed voor mijn humeur.
Groet Michiel

odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: 's winters bijlichten

Bericht door odonto » 17-01-2022 19:59

Zo rustig op het forum.......

Het placebo effect is enorm 😉 mijn paraphalaenopsis labukensis lijkt te groeien. Opmerkelijk want die plant groeit echt slechts een paar cm per jaar. Verder schiet alles wat wel vaker nu gaat bloeien in de bloei. Dendrobium nobile, dendrochillum glumaceum, paphs, odontoglossum pulchellum, leptotus bicolor, phal schilleriana en een paarse rynchostylus gigantae nu voor het eerst met 2 stengels. Alhoewel, ik heb ervaringen met planten die na een extreme bloei het loodje legden.......
Daglengte komt uit de dip en de lamp draait nu 9 uur per dag. Wacht nog even met temperatuur verhogen.
Nadeel is dat de slakken ook weer trek krijgen, ga nu 2 keer per avond met koplampje op jacht. Eerste dagen ongeveer 20 slakken ( eria javanica bloemstengel helaas al gesneuveld) na 5 dagen max 4 per avond. Ook wortel etende pissebedden zijn niet veilig voor mijn toorn.
Dat ga ik nu maar eens doen, de eerste ronde van de jacht vanavond.

Groet Michiel
Laatst gewijzigd door odonto op 20-01-2022 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie