Een schimmel... ? Wat te doen?

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Re: Een schimmel... ? Wat te doen?

Bericht door Michiel Janssen » 05-01-2021 23:06

Van de zomer toen de D. speciosum buiten stond heb ik 'm speciaal op een zonnige plaats gezet omdat deze soort uit Australië komt en daar gemiddeld meer zon krijgt dan in Nederland. Maar daar profiteerde de plant niet van, ik denk dat het echt te nat is geweest buiten. Er waren ook een tijdje flinke kringen te zien van meer dan een centimeter doorsnede rondom de zwarte vlekken. Die bladeren zitten er inderdaad nog steeds aan en et wordt nu niet duidelijk erger maar ik zou er toch graag vanaf zijn en het niet naar de nieuwe bulben willen laten overspringen. In die E. stamfordianum zie ik ook wat lichtere plekken ontstaan in de bladeren, dan kan het begin van het afsterven van het hele blad zijn maar hopelijk valt het mee. Mijn Coelogyne fimbriata en Maxillaria variabilis worden er niet door aangetast.
Good drainage or death!

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Een schimmel... ? Wat te doen?

Bericht door Bindi » 08-01-2021 09:54

Als ik zo kijk lijken ze verdacht veel op verbranding plekken, zie het hier soms ook bij mijn planten, en zeker als de zon weer feller begint te schijnen, buiten regent het natuurlijk en dan begint de zon plots weer te schijnen, dat doet ook geen goed aan de bladeren en je hebt er zelf de hand niet in.
Dit is bij mij dan ook de reden dat ik geen planten buiten zet , heb het wel geprobeert , maar had het zelfde probleem als jij nu hebt , sproeien binnen doe ik nooit op de bladeren , zeker Cattleya kan daar slecht tegen , ik stof de bladeren af met een stof doek :lol: en door de klei stof die hier continu neer daald ben ik daar fijn zoet mee.
Maar ik hoop voor je dat het middel gaat werken en bedankt voor de info, want je weet inderdaad tegenwoordig niet meer hoe je aan iets zoals schimmel dodend middel moet komen voor je planten.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Re: Een schimmel... ? Wat te doen?

Bericht door Michiel Janssen » 08-01-2021 12:39

Het klopt dat regendruppels zonlicht kunnen concentreren als een vergrootglas en dat is wel iets dat ik in de gaten zal houden mocht ik de planten weer naar buiten doen. Echter, die Epidendrum stamfordianum heeft nooit in de zon gestaan en ook niet alle Dendrobium Berry Oda planten, dus ik denk toch echt dat het schimmelinfecties zijn. Mijn eerste zorg is nu om te voorkomen dat het zich verspreidt naar nieuwe pseudobulben en dat is al een uitdaging op zich omdat bij tijd en wijle de spider mites weer de kop op steken en ik vermoed dat die smerige kruipers de schimmel extra snel kunnen verspreiden.
Good drainage or death!

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Een schimmel... ? Wat te doen?

Bericht door RdB » 09-01-2021 16:12

"Het klopt dat regendruppels zonlicht kunnen concentreren als een vergrootglas".

Nee, dit is een hardnekkige mythe waar geen boer zich wat van aantrekt.

https://www.scientias.nl/planten-in-vol ... -probleem/

Ruud

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Een schimmel... ? Wat te doen?

Bericht door Bindi » 09-01-2021 16:20

Planten kunnen ook verbranden zonder regendruppels, zeker in het voorjaar als het licht oftewel zon sterker word.
Dan zie ik sommige planten toch bruine of zwarte plekken krijgen, dit knip ik direct af en doe er kaneel op, tot nu toe werkt dit super .
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Re: Een schimmel... ? Wat te doen?

Bericht door Michiel Janssen » 09-01-2021 21:26

@Ruud
Ik snapte al niet waarom de planten en bomen in de natuur nooit last hebben van verbrande bladeren als waterdruppels de zon concentreren.
Good drainage or death!

Plaats reactie