Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Fotoalbums en verhalen over jouw planten.
Plaats reactie
Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 05-11-2020 10:47

Ah, interessant. Ik zal het artikel eens doorlezen.

Als dat inderdaad een nectar "kamer" is (een interne spoor dus als het ware), denk ik niet dat een hommel bij de C. perrinii de bestuiving voor zijn rekening neemt.

Afbeelding

Dit is een close up van bovenstaande foto. Het cirkeltje geeft aan waar ik de lip heb afgeknipt. Vervolgens komt er een redelijk lange en dunne buis met een korte scherpe bocht alvorens de kamer wordt bereikt. Er is dus, mijns inziens, een diertje nodig met een (erg) lange tong. Vandaar dat ik dacht aan een kolibrie of een mot. Eigenlijk een beetje mijn versie van het verhaal rond de Angreacum sesquipedale. Met dank aan Charles Darwin. 8-)

Wat de theorie een beetje tegenspreekt is dat ik geen nectar heb gezien, of geproefd, in die kamer. Misschien een ander stofje?

Er schijnt een natuurlijke hybride te zijn van de C. perrinii (C. x fidelensis, kruizing met C. bicalhoi (= C. dayana)). Dan is er dus waarschijnlijk een gezamenlijke bestuiver. Misschien via die kant eens verder zoeken?

Bedankt voor het artikel.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 12-11-2020 11:03

Ik kwam mijn Withner: The Cattleyas and their relatives, Volume 2: The Laelias tegen en dacht laat ik eens kijken wat er wordt gezegd over de Cattleya perrinni (toen dus nog Laelia):

Afbeelding

Tja, snijden was dus niet nodig als ik hier eerder aan gedacht zou hebben. :oops: Nou ja, het was wel interessant en leuk. :D

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door RdB » 17-11-2020 20:38

Ach ja, de hobby wil ook wat! :lol:

Ruud

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 03-12-2020 14:32

Kwabbernoot schreef:
19-10-2020 21:11
Dan heb ik je de verkeerde gedaan. :D Bij mij zie ik nog geen enkele bloemaar ontstaan. Het lijkt erop dat dit het eerste jaar wordt in zo'n 30 jaar dat ik geen autumnalis in bloei ga zien. :cry:
Vanaf vandaag is het duidelijk: geen Autumnalis dit jaar. :cry: Ik had er één waar een bloemaartje in kwam maar die is ermee opgehouden bij een lengte van 20 cm. Helaas.
Daarnaast wilde een kleine Prosthechea vitellina voor het eerst gaan bloeien maar daar heb ik één knop per ongeluk vanaf gebroken. Gelukkig is er nog één knopje over. Goed bezig dus. :oops:

Er zijn echter ook positieve dingen te vermelden. :D
- Mijn Brassavola nodosa in "Klein Mexico" heeft begin dit jaar een nieuwe scheut gemaakt en die nieuwe scheut maakte direct daarna ook een nieuwe scheut en beide gaan nu gelijktijdig bloeien, tenminste als ik er niet aankom.
- Leptotes pohlitinocoi die ook tijdelijk in Klein Mexico logeert, lijkt ook voor het eerst te gaan bloeien.
- De Laelia albida in mijn orchidarium heeft een bloemaar gemaakt die er nog nét in past. Ik was al bang dat ik de deur open moest zetten. :lol:
- Verder staat de Laelia gouldiana op knappen (binnenkort foto's). 8-)
- Laelia aurea heeft ondertussen ook een knop of zeven.
- Twee van mijn steencattleyas gaan bloeien: :shock: C. itambana en C. kettieana.
- De bloemaar van de Laelia rubescens die ik voor de zekerheid in mijn orchidarium had geplaats groeit nog steeds dus dat ziet er ook goed uit.

Als het allemaal zo doorgaat lijkt het toch nog een mooie periode te worden.

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Rob » 06-12-2020 16:18

📸
Ben benieuwd!

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 07-12-2020 11:33

De eerste: Laelia gouldiana ook hier even posten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind hem heel erg mooi maar ik had eerlijk gezegd verwacht dat de bloemen iets groter zouden zijn. Zeker bij zo'n grote plant.

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Rob » 12-12-2020 12:58

Lange Jan ook...., maar wel een vrolijke kleur in deze korte dagen. 😊

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 18-12-2020 12:03

De tweede: Laelia albida alba.

Deze staat in Klein Mexico en de bloemtak past nog net in de "kas". Ik heb hem wel moeten leiden waardoor de bloemen nu een beetje raar aan de steel staan.

Afbeelding
De bloemen voor de foto even naar buiten de kas geleid.

Afbeelding
De deurtjes mogen wel eens gelapt worden. :oops:

Afbeelding
Past nog net. :lol: Zes bloemen en geen verdroogde knoppen. Klein Mexico doet het echt geweldig.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 18-12-2020 12:14

Nog even gebruik gemaakt van een voorzichtig zonnetje voor een foto shoot. Dan komt de kleur toch wat mooier uit.

Afbeelding

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 22-12-2020 10:44

De derde uit de rij: Laelia aurea.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de vierde: Prosthechea vitellina. Het enige bloempje dat nog over is na een onhandigheidje van mij. Tja.

Afbeelding

Plaats reactie