verzorgings vraagjes

Asconopsis, Doritaenopsis, Doritis, Dtps, Phalaenopsis, Renanthopsis
Anitaz
Berichten: 690
Lid geworden op: 12-03-2017 18:49

Bericht door Anitaz » 30-06-2017 13:05

Ik denk het wel Bindi, de mijne groeien en bloeien wel :lol:
Groetjes Anitaz

spikey1973
Berichten: 6
Lid geworden op: 22-06-2017 11:42

Bericht door spikey1973 » 01-07-2017 12:47

maarre even een algemeen vraagje.

wat voor evolutie moet ik verwachten na het bloeien en afknippen van die steel?
wat gebeurt er met de steel.. ( wordt die door de plant verder afgebroken)
hoe ontstaan de nieuwe bloemen tegen dat dat gebeurt.

van de kleine phals zie ik dat nu van een tweede plantje bladeren geel worden. maar dat zijn ook degene waar de steel geel wegtrekt. ik dacht dat dat een kwestie was van afbraak door de plant zelf. maar ben bang dat ik dat mis heb.

maarre voor degene onder jullie die geen phals hebben.. wat zijn dan jullie favo orchideeën? hier in belgie zit ik een beetje met heel weinig keuze.. ja soorten pahls maar niet mer dan dat.

Anitaz
Berichten: 690
Lid geworden op: 12-03-2017 18:49

Bericht door Anitaz » 01-07-2017 13:13

Die afgeknipte steel zal wat indrogen, ze blijven hier er gewoon opstaan.
Hoeveel water geef je? En hoe doe je dat?

Ik heb veel favo. Orchideeen, meestal koop ik in webshop, marktplaats of liefhebbers.
Groetjes Anitaz

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 01-07-2017 14:19

Wat een plant zou moeten doen en wat een plant doet bij jou en/of mij, zijn soms verschillende dingen helaas. Ik heb geen enkele phal maar wel twee Dendrobium Phalaenopsis planten. Ik heb wat lopen stoeien met het potmedium en dat heeft z'n weerslag gehad op de ontwikkeling van de planten: bladvergeling gevolgd door bladverlies en kale pseudobulben. De planten overleven het wel maar lijden er duidelijk wel onder want de nieuwe pseudobulben zijn kleiner dan de oude.

Overigens heb je in België echt wel meer keuze dan alleen phals. Ga maar eens kijken bij Akerne Orchids of Orchid Jacky/Jacky Orchiflora. Niet al je geld meenemen want dan ben je het gelijk kwijt. :wink:
Good drainage or death!

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 01-07-2017 20:43

Ik ben een echte Cattleya en laelia liefhebber, met soms een uitschieter naar een ander soortje, mijn venster bank staat ook behoorlijk vol. ik heb bijna allemaal botanen of natuur hybriden.
soms verkoop ik mijn gescheurde planten voor de helft vaak van de winkel prijs, vind het belangrijk dat ze goed terecht komen, en vragen over de verzorging mogen altijd gesteld worden, geef graag antwoord :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Antoon
Berichten: 157
Lid geworden op: 12-03-2017 22:37

Bericht door Antoon » 02-07-2017 00:27

Dag.

Hybride Phalaenopsis is heel gemakkelijk te kweken.
Zet de plant op de vensterbank goed in het licht zonder dat hij directe zonnestralen krijgt.
Een keer per week goed de pot doorgieten of als de wortels goed lichtgrijs gaan worden.
Daarbij pas bij iedere derde gietbeurt wat npk 20-20-20 bijgeven.
Een halve gram per liter water zou voldoende moeten wezen.
Een Phalaenopsis zou toch best wel tot drie maanden kunnen bloeien.
Als hij uitgebloeid is kun je de bloeitak terug snoeien tot op het derde oog.
En daarna gewoon zo verder blijven verzorgen.
Ook kun je de plant een maand of twee een graad of vijf koeler plaatsen( bijvoorbeeld op een koelere slaapkamer) en wat minder vocht geven tot hij weer nieuwe bloemtaken gaat maken.
Daarna weer langzaam meer water gaan geven en warmer plaatsen.
Dit zijn twee mogelijke manieren om ze weer in bloei te krijgen.
Die geef ik allebei aan omdat de hybriden vort zo fabrieksmatig gemanipuleerd gekweekt worden dat niet goed precies aan te geven is hoe ze weer in bloei te krijgen.
Ook is het mogelijk om na de bloei de bloemtak terug te snoeien tot op het derde oog zoals ik al eerder heb aangegeven.
Daar kan hij dan ook eventueel weer nieuwe bloei op geven, maar kan er ook nieuwe plantjes op vormen ( keikies ).
Of je haalt de oude bloemtak geheel weg plaatst hem een maand of twee wat koeler met wat minder vocht en voeding tot hij weer een of meerdere bloemtakken gaat vertonen en weer warmer plaatsen met weer langzaam aan de gewone verzorging.

Antoon.

Plaats reactie