kas bouwen.

Van kas tot groeilamp.
Plaats reactie
Eduardo
Berichten: 18
Lid geworden op: 07-02-2019 18:51

kas bouwen.

Bericht door Eduardo » 31-07-2020 00:02

Ik ben begonnen met mijn tuinaanleg waarin ik ruimte heb voor de siertuin moestuin en de orchideeën kas. iemand ideeën tips etc.?

Uitgangspunt is 6x4 meter = 24 m2 vloeroppervlak zijhoogte 2.70 nokhoogte 3,5 meter
dubbelglas a++ in de zijkant en 5 laags plexiglas in het dak.
Bouwmateriaal hout Mahonie, jatoba of red cedar. (jatoba heb ik liggen 1m3)Afbeelding
Goede isolatie is het uitgangspunt.

Verwarming wil ik doen met een houtpelletkachel. mijn berekeningen geven aan dat ik jaarlijks 1100 kg zou verbruiken dat komt neer op €30 per maand wat me meevalt om 15 graden te behouden.

Een water mister voor koeling en luchtvochtigheid, en een ventilator voor luchtbeweging zijn ook nodig.
Scherming; 1 doek binnen op gootniveau om de kasinhoud te verkleinen in de nacht en om uitstraling in heldere koude nachten te beperken, ook een 60% buitenscherm is voorzien voor licht tempering.

Om aan het idee te wennen heb ik dit jaar een gelijke kasconstructie iets lager maar gelijke afmetingen gemaakt en geplaatst met steigerbuizen en folie, daar staan nu tomaten in.

Wil wel een foto plaatsen maar heb geen externe locatie wel een foto op mijn pc. en nu?
Afbeelding

odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: kas bouwen.

Bericht door odonto » 05-08-2020 14:16

Ha Eduardo,

in dat " andere forum" dat nu ter ziele is, is een enorm grote lijst aan tips gegeven. Een paar (goede) tips ook door mij. Die info schijnt niet meer terug te halen te zijn, jammer genoeg. Als ik niet door de hitte wordt gegrepen zal ik een dezer dagen wat in elkaar schrijven. Een opmerking heb ik al; ik heb een gaskachel maar doe het nu bijna vooral op electriciteit (Ook zonnepanelen op dak huis). Geen ervaring met pelletkachel maar het lijkt me uitermate moeilijk (omslachtig) om daarmee de temperatuur makkelijk en goed te regelen. Met de isolatie die je voorstaat zou het best electrisch kunnen…

Hoe dan ook, ik ben nu al tikje jaloers met mijn kasje van 11 m2....

groet Michiel

odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: kas bouwen.

Bericht door odonto » 02-10-2020 21:16

Ha Eduardo,

ik heb nog geen tijd gehad om er eens voor te gaan zitten, sorry. Wordt ineens wel zelf aangespoord om een nieuwe mooie kas te gaan bouwen, waar ook 25 mm in dak gaat, echt glas aan tuinkant en frame van hout. Dat moet helpen. Ben nu ook ook extra geinteresseerd hoe jij um wil bouwen. :D

groet Michiel

Plaats reactie