Een schimmel... ? Wat te doen?

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Een schimmel... ? Wat te doen?

Bericht door Rob » 18-05-2020 18:58

Mijn Restrepia tricho heeft al een tijdje zwarte vlekken, sommige ringvormig. Het wordt langzaam aan erger. Verder valt op dat het blad lichtgroen blijft.

Sommige andere, zachtbladige, soorten in mijn terrarium hebben af en toe een vlekje, maar toch niet echt hinderlijk.

Heb met de loep eens geïnspecteerd, maar ik kan niks op pootjes vinden.

Ik denk een schimmel? Wat kan ik gebruiken om er van af te komen...

Afbeelding

Afbeelding

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Een schimmel... ? Wat te doen?

Bericht door Marcel van den Berg » 18-05-2020 19:43

Ik heb iets vergelijkbaars in met Dendrobium lindleyi.
Een aantal maanden nadat er nieuwe scheuten zien komen en lelijke zwarte vlekken op.
Het was al zo toen ik hem kocht.....

Maar wat je eraan kun doen kan ik je helaas niet vertellen.

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Een schimmel... ? Wat te doen?

Bericht door RdB » 22-05-2020 20:18

Wat er zit, zit er en gaat niet meer weg. Voorkomen bij nieuw blad door het blad niet te lang nat te laten blijven.

Ruud

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Een schimmel... ? Wat te doen?

Bericht door Rob » 26-05-2020 21:49

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb onlangs een chinees thermo-hygrometer met app gekocht. Uit het verloop dat het metertje laat zien, blijkt dat de luchtvochtigheid normaliter niet onder de 85% komt.
Ik ga de ventilatie toch maar wat verbeteren om de planten sneller te laten drogen.

Afbeelding

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Een schimmel... ? Wat te doen?

Bericht door Bindi » 27-05-2020 08:40

Dat is inderdaad best hoog, is niet erg , als je voor een goede ventilatie zorgt, hier is de luchtvochtigheid rond de 67 en staat vaak het raam nog open , zeker snachts staat het raam op een kiertje of boven luikje staat open.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Een schimmel... ? Wat te doen?

Bericht door RdB » 28-05-2020 21:30

Geen idee van de kwaliteit van je hygrometer. Maar eigenlijk geldt voor elke hygrometer: probeer hem eens te kalibreren. De afwijking kan best groot zijn. Als je zelf niet over een lab beschikt: https://nl.point.pet/de-zouttest-gebrui ... alibreren/

Ruud

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Een schimmel... ? Wat te doen?

Bericht door Rob » 28-05-2020 21:33

Bedankt Ruud, toevallig had ik vanmiddag net die gedachte en had die zoutproef gevonden. Nog niet gedaan... :)

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Re: Een schimmel... ? Wat te doen?

Bericht door Michiel Janssen » 04-01-2021 17:57

Even een oud onderwerp nieuw leven inblazen...

De meeste van mijn Dendrobium Berry Oda planten en Epidendrum radicans hybriden hebben ook last van vlekjes/vlekken op de bladeren en het ergst is mijn Dendrobium speciosum eraan toe. Ik dacht altijd dat dat erbij hoorde en dat als het bij een paar vlekjes blijft, het niet zo erg is. Maar bij sommige planten loopt het uit de hand, m.n. die Dendrobiums. En dus is het tijd voor actie. Op YouTube kwam ik deze video tegen:
https://youtu.be/-AR0AeaOI4A
Vanaf 10:00 gaat het over het bestrijden van schimmels. Hij noemt een aantal systemische fungiciden en contactfungiciden. De EU wordt steeds strenger met het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen door particulieren en ook de landbouw wordt steeds vaker geconfronteerd met het niet verlengen van de toelating van bepaalde middelen. En niet onterecht want tegenwoordig kom je bestrijdingsmiddelen echt overal tegen in het milieu. Maar gelukkig zijn een aantal van de middelen die worden genoemd ook verkrijgbaar in o.a. tuincentra. Deze worden m.n. verkocht om schimmels te bestrijden op rozen en buxus maar zijn volgens die video dus ook geschikt voor orchideeën. Bijvoorbeeld:
Protect Garden Rosacur (concentraat; systemisch fungicide op basis van tebuconazool)
Edialux Dithane Garden (granulaat; contactfungicide op basis van mancozeb, een oplosbaar complex van mangaan en zink)
Ik heb beide besteld en kan hopelijk over een aantal weken berichten hoe goed het werkt. Of misschien hebben anderen al ervaring met dit spul? Voor de duidelijkheid: ik heb geen kas en mijn planten staan gewoon in de woonkamer of op zolder (waar het nu met het dakraam op een kier wat kouder is dan in de woonkamer). 's Zomers staan sommige planten vrij buiten maar daar is die Dendrobium speciosum zeker niet beter van geworden. Eerder slechter denk ik door de relatief hoge luchtvochtigheid en natte zomers in Nederland.

Epidendrum stamfordianum:
Afbeelding

Dendrobium Berry Oda:
Afbeelding

Dendrobium speciosum:
Afbeelding
Afbeelding
Good drainage or death!

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Een schimmel... ? Wat te doen?

Bericht door RdB » 05-01-2021 19:22

Oudere deelstukken van mijn D. 'Avril's Gold' (75% D. speciosum) zien er vaak niet veel beter uit, maar bloeien toch wel goed. Het is natuurlijk weinig esthetisch maar kennelijk niet echt hinderlijk voor de plant

Ruud

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Een schimmel... ? Wat te doen?

Bericht door Marcel van den Berg » 05-01-2021 20:56

Ik heb dit soort vlekken in mijn Encyclia alata en Dendrobium lindleyi, ik ben heel erg benieuwd naar de resultaten Michiel.

Plaats reactie