Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Fotoalbums en verhalen over jouw planten.
Plaats reactie
Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 22-04-2020 14:54

Straks is het zover. 8-)
De lampen boven mijn orchidarium gingen zojuist van twee naar één lamp aan voordat de tijd dat zou regelen. Dat betekent dus dat er gisteren om deze tijd flinke bewolking (>67%, dit heb ik zo ingesteld in mijn programma) is geweest in Mazamitla Mx. Na de buffer van mijn programmaatje te hebben gecontroleerd blijkt er ook regen aan te komen.
Volgens mijn programma gaat het vanaf half zes tot half twaalf zacht regenen. Gisteren heeft het dus schijnbaar zacht geregend in Mazamitla Mexico. Dit wordt de eerste keer dat hij uit zichzelf gaat beregenen. Bij zachte regen houdt dat in dit geval in dat hij steeds 20" per 10 minuten gaat regenen. Aangezien ik de pompsnelheid niet kan aanpassen, pas ik de tijd aan.
Ik ben benieuwd wat er met het pompje gebeurt. Het staat nu nog los op de kast. Gaat het aan de wandel of blijft hij gewoon staan? Krijg ik lekkage na een langere tijd regenen? Gebeurt er wat anders dat ik niet voorzien had? Tot nu toe heb ik alleen maar korte testjes gedaan van pak 'm beet 30 seconden per keer. Leuk, leuk, leuk.

Ik denk dat ik de Phalaenopsis er voor de tijd maar uit ga halen. Deze staat tenslotte nog in een gesloten sierpot.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 22-04-2020 21:43

De conclusies tot nu toe zijn de volgende:

1. Het pompje werkt prima en die vertrouw ik ook wel om aan te gaan als ik lig te slapen of niet thuis ben. Daarnaast is hij opvallend stil.
2. 20 seconden is denk ik net te lang voor "zachte regen". Ik denk dat ik dat terug ga brengen naar 15" of zelfs 10".
3. Helaas is er toch een klein beetje lekkage langs de deurtjes. Het anders richten van de nozzles helpt wel maar niet helemaal 100%. Opzoek dus naar rubberstrips.
4. De planten worden nogal nat. :roll: :lol: De vraag is of het erg is dat er water in de kronen blijft staan? Dat gebeurt in de natuur ten slotte ook. En als ik elke keer na een regenbui de planten op de kop moet houden en moet afdrogen wordt het ook een heidens karwei. Tot half twaalf blijft het om de tien minuten regenen, daarna blijft het droog. De fans staan te waaien dus ik denk dat ik het nu zo laat en morgenvroeg even bekijk of de planten nog steeds nat zijn.
5. Het is best een fraai gezicht en voor nu ben ik tevreden.

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Bindi » 23-04-2020 07:56

Je zou het inderdaad moeten bekijken, als de kronen nog steeds nat zijn de andere ochtend , dan kun je het beter verminderen, de natuur nabootsen is een ding , maar in de natuur zien de planten er echt niet zo mooi uit als in onze venster banken of kassen en hebben ze het wel degelijk lastig om te overleven, je zou kunnen gaan denken om de planten dan ook op een voor hun natuurlijk manier te planten oftewel op te hangen, onderste boven dus , geen last van water meer wat in de kronen blijft zitten en dus geen rot :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 23-04-2020 10:14

Ondersteboven? Volgens mij zijn er niet zo heel veel orchideeën met een hangende groeiwijze. De meeste groeien, voor zover ik weet, gewoon met de bladeren naar de zon toe.

Verder boots ik de natuur natuurlijk maar een heel klein beetje na. De planten krijgen wel veel licht maar niet zoveel IR en UV straling als in de natuur. Ze worden dus nooit zo heet. En als het te lang droog blijft, ga ik wel met de plantensproeier rond. Dat moet ik toch doen voor de voeding, in het waterreservoir zit verder namelijk geen voeding. Daarnaast kan ik gemakkelijk de vochtigheid verhogen maar verlagen is een ander verhaal. Hetzelfde geldt voor de temperatuur. Die is vrij gemakkelijk omhoog te brengen maar koelen is een probleem. Dus ja, het idee om de natuur na te bootsen is wel mooi maar is in de praktijk wel wat lastig.

Maar, goed nieuws, de planten zijn deze morgen weer mooi droog, ook in de kronen. De luchtstroming is dus schijnbaar prima. Helemaal goed dus.

Wat moet er nog gebeuren:
1. De lekkages moeten gedicht worden.
2. De snoeren moeten allemaal weggewerkt worden.
3. Er komt nog een mist systeem in waarvoor ik een bakje in elkaar moet lijmen.
4. Ik wil nog opzoek naar een UV lamp voor in het waterreservoir, maar alles wat ik vind is of te groot of ik moet een gat boren in het glas. Of het komt van Chinese websites.
5. Verwarming? Daar ben ik nog niet uit.
6. Een kap om de opbouw waar de verlichting aan hangt.
7. De pomp moet aan de opbouw worden bevestigd.

Nog genoeg te doen dus. Maar voor nu ben ik best happy.

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Bindi » 23-04-2020 11:23

Oke jij hebt gelijk :lol: ze groeien inderdaad niet helemaal onderste boven , was net wakker en niet helemaal helder geloof ik ;) :lol:
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 28-04-2020 20:03

Na de oorverdovende stilte op mijn vraag voor steen-laelia's, heb ik besloten er dan maar een paar te kopen. Vandaag zijn ze binnen gekomen en tjonge, wat zijn ze klein. Ter vergelijk heb ik er een euro bijgelegd.

Afbeelding
Kijk, eentje heeft zelfs een knopje daar bij het theeglas! Dat is een Laelia kettiana.

Ik ben benieuwd of ik ze nu, vele jaren later en ervarener met orchideeën, wel in leven weet te houden.

Even een beetje gratis reclame. De planten zien er goed en gezond uit en waren prima verpakt. En ondanks de corona en Koningsdag waren ze toch snel hier.
Ik heb ze gekocht bij GrossRäschener Orchids. Dit was mijn eerste aankoop daar maar dat is prima bevallen.

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Marcel van den Berg » 30-04-2020 13:54

Kwabbernoot schreef:
28-04-2020 20:03
Na de oorverdovende stilte op mijn vraag voor steen-laelia's, heb ik besloten er dan maar een paar te kopen. Vandaag zijn ze binnen gekomen en tjonge, wat zijn ze klein. Ter vergelijk heb ik er een euro bijgelegd.....
Zelf heb ik helemaal geen ervaring met deze planten, maar ik vind de meeste wel echt mooi.
Veel succes en ik hoop dat het je goed af gaat :).
Heb je genoeg licht beschikbaar?
Want steenlaelia's staan volgens mij bekend om hun onverzadigbare honger naar zonlicht :D .

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 30-04-2020 15:06

Ja, als ik puur op de esthetiek afga vind ik dit denk ik wel de mooiste groep.

Wat ik er van begrijp is dat ze wel veel licht willen maar geen direct zonlicht en dat zou moeten lukken op de plaats waar ze nu staan. Waar het de vorige keer fout mee ging was het bewateren. Beetje te nat en de wortels gaan dood. Ze staan nu op een plek waar ook een ventilator wappert dus ik hoop dat ze niet te lang te nat blijven.
Verder ben ik hier nog wel wat mee van plan maar dat is voor later. Eerst maar eens kijken of ik er een beetje grip op kan krijgen.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 04-05-2020 14:16

De eerste twee knoppen van mijn Caularthron bicornutum staan op knappen. Ik heb nog snel even gebruik gemaakt van de zon om ze nog op de foto te zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Er zit een beetje een licht paarse zweem over de witte knoppen. Aan de onderkant is de basis van de lip al zichtbaar.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 05-05-2020 16:31

Laelia (Cattleya) kettieana:

Afbeelding

Om hem ook in mijn topic te hebben.

Plaats reactie