Vanda tricolor var. suavis

Angraecum, Ascocenda, Ascocentrum, Holcoglossum, Neofinetia, Neostylis, Rhynchostylis, Vanda
Henk K
Berichten: 300
Lid geworden op: 23-03-2017 20:36

Re: Vanda tricolor var. suavis

Bericht door Henk K » 29-03-2020 22:54

Ik heb iets dergelijks gehad Gert endat was Vanda tricolor (geen suavis)
die was ook iets donkerder dan de suavis, vooral in de lip.

Gr. Henk

Henk K
Berichten: 300
Lid geworden op: 23-03-2017 20:36

Re: Vanda tricolor var. suavis

Bericht door Henk K » 13-09-2020 23:33

Dit jaar in april gelukkig weer met 3 bloemstengels gebloeid.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Gr. Henk

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Vanda tricolor var. suavis

Bericht door RdB » 14-09-2020 21:06

Mooi, volgens mij heb jij altijd veel succes met deze!

Ruud

odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: Vanda tricolor var. suavis

Bericht door odonto » 06-10-2020 21:08

Ha Henk,

hou houd je hem, met name nu? Mijne is terug van 1 blad zonder wortel tot 1 blad met goed groeiende wortel (leve levend veenmos) maar nu twijfel ik hoe ik verder moet. Licht houden, nat, droger, warmte…..
Nu hangt ie redelijk licht en warmpjes, wortel in plastic bak met levend veenmos. Ben bang dat de wortel het toch ineens te vochtig krijgt. Maar droog is juist de reden dat de plant van groot naar couveuse is gegaan :oops:

groet Michiel

Henk K
Berichten: 300
Lid geworden op: 23-03-2017 20:36

Re: Vanda tricolor var. suavis

Bericht door Henk K » 25-10-2020 17:31

Deze plant heb ik 12 tot 13 jaar geleden nog bij de Wilg gekocht van de aanbiedingen tafel die ze daar toen hadden.
Hij was toen een jaar of 2-3 en heeft dus eerst zo'n 2 jaar in de huiskamer gestaan voor dat ik in 2009 een kas heb gekregen. Daarna is die verder gegroeid in de kas.

Afbeelding

In de loop van de jaren zijn er inmiddels 2 planten bij gegroeid

In de kas bij mij is het in de winter zo'n 13 graden in de nacht als het vriest of bijna vriest en anders zo'n 15 graden (anders stook ik me arm) Ik vind dat deze plant best goed tegen wat koele omstandig heden kan want andere van da's met lichte bloemkleuren houd ik niet lang met die temp in de winter.
Houd hem in de winter toch ook altijd wel vochtig en geef dan zo om de 2 dagen water door vernevelen met een handspuit.
De plant gaat dan in februari ongeveer bloemstengels maken en blijf dan zo om de 2 dagen water geven. Al die tijd vanaf het najaar tot die gaat bloeien geen mest geven doe ik.
Na de bloei tot het najaar veel water gegeven en zo om de 2 weken met mest er in die ik bij de Vanda's pas geef nadat ik ze al reeds geneveld heb, want bij mij zie ik nog al eens als ik dat niet doe dat de wortelpunten wat gaan verschrompelen als ik direct mest geef.
Wat mogelijk mischien ook scheelt is dat deze Vanda in die pot al stond toen ik hem kocht en dat zo gelaten (toch een wat vocht houdende omgeving in die pot. Deze plant heeft wel wortels die al snel na een jaartje of zo wat willen gaan verhouten maar ze verschrompelen niet dus blijven wel levend.

Ik heb een jaar of 4 geleden nog 2 tricolor plantjes gekocht die nu inmiddels beide bijna bloeibaar zijn vermoed ik en de ene heb ik ook in een pot gezet en de andere in een houten mandje. Beide doen het wel goed tot nu toe.

Afbeelding


Afbeelding

Hoop dat je er wat mee kunt en uiteraard zijn de omstandigheden bij een ander weer anders.

Groeten,

Henk

Gert29
Berichten: 118
Lid geworden op: 15-12-2019 10:02

Re: Vanda tricolor var. suavis

Bericht door Gert29 » 01-11-2020 11:58

Heel mooi Henk die Vanda.
Wel jammer dat de Wilg het niet meer doet,
was altijd een leuk uitje op zaterdag.

Plaats reactie