Porroglossum meridionale

Dracula, Dryadella, Lepanthes, Masdevallia, Pleurothallis, Restrepia, Sarcochilus Stellus
Plaats reactie
Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Porroglossum meridionale

Bericht door Rob » 04-02-2020 23:22

P. meridionale komt uit Ecuador en Peru. Zo'n 1600 meter hoogte.

Deze prachtige Porro heeft het 3 jaar lang goed gedaan bij gematigde temperatuur, continue hoge luchtvochtigheid, in vol licht maar bijna altijd schaduw. Toen kwam een schimmel... :evil:

Het plantje heeft fijn gebubbelde donkergroene blaadjes met een paarsige, gevlekte onderkant, ook mooi om te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Porroglossum meridionale

Bericht door Kwabbernoot » 05-02-2020 10:51

Erg fraai bloempje 8-) maar wat maakt nu het verschil tussen een Porroglossum en een Masdevallia. Als ik die foto's bekijk denk ik gelijk aan Masdevallia.

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Porroglossum meridionale

Bericht door Rob » 05-02-2020 13:06

Tja....., heb je even!?! :lol:

De planten familie Pleurothallidinae omvat tegenwoordig meer dan 5000 soorten. Dat is de huidige stand van zaken, maar veranderd niet zelden.

Tot voor kort werden soorten beschreven op uiterlijke kenmerken. Een plant werd uit elkaar gehaald, en elk onderdeel werd opgemeten en de vorm beschreven. Planten die deels overeenkomstige kenmerken hebben, werden in geslachten gegroepeerd, zoals bijvoorbeeld de geslachten Masdevallia en Porroglossum. Iemand die veel taxonomisch werk heeft gedaan op het gebied van Pleurothallidinae is Carl Luer. Om een overzicht te houden in de kenmerken van al die duizenden soorten valt natuurlijk niet mee... :oops: Vandaar dat er wel eens wat veranderde, en een soort wisselde van taxonomisch geslacht, of een nieuw geslacht werd geintroduceerd, of een geslacht werd zelfs in een andere familie geplaatst (een orchidee is dan opeens geen orchidee meer).

Tegenwoordig worden soorten niet zo meer op hun uiterlijke kenmerken onderzocht maar op hun dna, waardoor de boel weer op de kop wordt gegooid.

Wat is het nut van dat taxonomisch geneuzel?
Het is handig dat mensen die iets bespreken betreffende zo'n soort, het zelfde plantje bedoelen. Overzicht geeft vaak inzicht. Bijvoorbeeld van belang om ecosystemen te beschrijven en (proberen) te beschermen. Of gebruik te maken van medische mogelijkheden van en plant (of plantengroep), bij onderzoek is kennis van evt. verwantschap tussen soorten handig.

Maar ik dwaal af. :mrgreen:

Het verschil tussen Masdevallia en Porroglossum kan ik niet zo oplepelen, ik heb geen determinatiesleutel.
Porroglossums hebben vaak slank- en langgesteelde bloemen en één kenmerk springt er voor mij uit. De bloemlip klapt bij aanraking naar binnen, ik denk een slim truukje van de plant om een insekt in de val te laten lopen voor bestuiving. Maar of alle Porro's dat hebben? Geen idee....

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Porroglossum meridionale

Bericht door RdB » 05-02-2020 20:44

Prachtig teer uitziend plantje. Jammer van die schimmel,

Ruud

Plaats reactie