Wanneer word plant nou Hybride?

Barkeria, Brassavola, Broughtonia, Cattleya, Caularthron, Encyclia, Epidendrum, Laelia, Rhyncolaelia, Schomburgkia, Sophronitis
Gert29
Berichten: 118
Lid geworden op: 15-12-2019 10:02

Re: Wanneer word plant nou Hybride?

Bericht door Gert29 » 16-01-2020 17:05

Heel duidelijke beantwoording van mijn vragen Ruud.
Ik ga de links nog eens op mijn gemak doorlezen.
Bedankt.

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Wanneer word plant nou Hybride?

Bericht door RdB » 01-02-2020 20:52

Wil je eens nalezen hoe het zit met de naamgeving, kijk dan eens hier:

https://books.google.nl/books?id=c-ydT7 ... &q&f=false

Het boek is overigens ook nog steeds te koop.

Ook heel aardig: Het plantaardiog alfabet van Lucas Bauer, plus de bomenbjilage. Of die nog te koop zijn weet ik niet,

Ruud

Cor van Honk
Berichten: 204
Lid geworden op: 09-11-2018 11:38

Re: Wanneer word plant nou Hybride?

Bericht door Cor van Honk » 03-02-2020 00:38

Interessante discussie over C. walkeriana in deze thread. Een plant die ook in de vrije natuur een redelijk grote variabiliteit heeft en in handen van zowel beroeps- als amateur kwekers in Brazilië een enorme kleuren- en (in iets mindere mate) vormdiversiteit heeft bereikt.
De plant heeft in Brazilië welhaast cultstatus en voor bepaalde varianten wordt echt de hoofdprijs betaald door verzamelaars. En dan heb ik het over honderden, zo niet duizenden, Euros voor een plant. Ik heb er wel eens een in de hand gehad in São Paulo en snel weer weg gezet toen ik de prijs hoorde.
Minutieuze verschillen maken dan uit of een plant goed of slecht is. Liefhebbers eisen dat zowel vorm als kleur "perfect" is. Dat heeft dan met de natuurvorm niet zo heel veel meer te doen en weerspiegelt min of meer de consensus onder de liefhebbers en keurmeesters op tentoonstellingen.

Erger nog: veel amateurs proberen wel een nieuwe kruising te maken met planten van onduidelijke taxonomische signatuur in de hoop om dit "ideale type" te produceren teneinde lof te oogsten en geld te verdienen.

Er is een prachtig boek van Lou Menezes, de Braziliaanse experte op dit gebied en dat boek van 276 paginas gaat alleen over C. walkeriana en de vele verschijningsvormen, inclusief een redelijk goed geslaagde reconstructie van de bekende hybridiseringsprocessen.
Ik heb het hier staan en kan het alle liefhebbers aanbevelen. Een engelstalige bespreking vind je hier:

http://www.aos.org/orchids/additional-r ... riana.aspx

Afbeelding

De opvatting daar over wat kruisingen en hybriden zijn maakt misschien een deel van de verwarring helder. Een kruising is niet meer dan het resultaat van een enkele interventie. Zeg maar wat uit de zaaddoos komt van de bevruchting tussen twee verschillende planten. Uit zo'n kruising komen vaak veel en soms heel verschillende planten voort. Een hybride is het product van doorkweken van zo'n kruising. Vaak over vele jaren (tot wel 10 generaties van zelfbestuiving of zo'n 40 jaar) totdat alle nageslacht min of meer identiek is. Een zuivere lijn dus. Kleur en vorm zijn dan selectiecriteria, maar ook groeisnelheid, grootte, geur, bloeiduur, etc.

Dus zelfs de prachtigste plant kan zo maar een toevalstreffer uit een kruising zijn waarvan het nageslacht bij zelfbestuiving uit een hoop minder gewaardeerde planten zal bestaan. Pas als er een zuivere lijn is, verdient de plant een naam als hybride. Probleem is dat je aan de neus van de plant niet met zekerheid kunt zien hoe zijn nageslacht er uit gaat zien. Je zult echt naar iemand toe moeten wiens planten uit een zuivere lijn van bekende oorsprong komen. En die te vertrouwen is en weet wat hij doet.

Ik heb heel wat "tipo" in de hand gehad die wel enige gelijkenis vertoonden met wat er in de natuur voor komt om bij navraag te horen dat de aanbieder bedoelde dat hij het ook niet precies wist, maar dat de plant "leek".

Maar het blijft mijn favoriet.

Gert29
Berichten: 118
Lid geworden op: 15-12-2019 10:02

Re: Wanneer word plant nou Hybride?

Bericht door Gert29 » 22-02-2020 12:09

Leuke reactie Cor, en inderdaad prachtig die C.walkeriana.
Ik heb er ook een aantal en vind ze niet heel makkelijk.
Er is ook niet heel veel te vinden over de culture nadat ze zo populair zijn.
Maar hier maar eens een ander topic over maken.

Ik ben nu erg geïnteresseerd in nog zo 'n Braziliaanse populaire plant C.schilleriana.
Ook daar hangt volgens mij iedereen maar een naampje aan, variant dit en variant dat.
De plant vormen en kleuren veranderen ook in de natuur vaak in de randgebieden waar soorten voorkomen.
Ook vind ik C. guttata, C.leopoldii , C. amethystoglossa erg mooi maar denk wel dat deze soorten allemaal erg door elkaar zijn gekruist en ook zijn gekruist met C. schilleriana.
Je ziet C. schilleriana met bloem vormen van C. guttata.
Hoeveel van de albo, aurea en coerulea vormen zouden echt zijn?
Verwacht dat er weinig geen Hybride planten meer zijn bij onze populaire Cattleya soorten.


Groet Gert

Cor van Honk
Berichten: 204
Lid geworden op: 09-11-2018 11:38

Re: Wanneer word plant nou Hybride?

Bericht door Cor van Honk » 23-02-2020 11:57

Ik denk dat je gelijk heb en dat er onder die Cattleyas hier in Europa niet zo heel veel meer circuleert waar niet een scheutje van iets anders in is gekruist. Maar daarom zijn ze niet minder mooi.
Als je echt alleen zuivere botanen wilt, kun je hier beter een ander genus nemen, denk ik. In Brazilië kom je nog wel eens "echte" soorten tegen. Zo groeit C amethystoglossa in grote hoeveelheden op een strand in Bahia en daarvan vindt nog al eens iets via een zaaddoos of een stek de weg naar een bloempot. Dat geldt ook voor C nobilior en er zijn mensen in Minas Gerais en Espirito Santo die gewoon nog C walkeriana in de tuin hebben. En die maken af en toe nog wel eens een fles!
Het beste kun je zoeken bij een kweker die er echt wat van weet. Hier, maar zeker ook in Brazilië.
Voor C walkeriana hebben we het boek van Lou Menezes en ze schreef iets soortgelijks over C purpurata.
C guttata, C schilleriana, etc heb ik nog niet zo uitgebreid systematisch behandeld gezien. Mauro Rossim heeft gezag in Brazilië maar deelt zijn inzichten met foto's op Flickr. Ik ken hem vooral vanwege de vele steen-laelias.
Hoeveel van die alba, aurea, etc er zijn? Ik vrees dat het voor het overgrote deel niet meer is dan het resultaat van een gewaagde kruising en dat je er verder niet zoveel mee kunt. Dat is niet erg als je je realiseert dat een mooie bos bloemen ook een tientje kost. Wil je vermeerderen, dan zou ik niet met dergelijke planten beginnen.

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Wanneer word plant nou Hybride?

Bericht door Bindi » 09-03-2020 20:49

Heel interessant stukje.
ik heb Cattleya botanen van minstens 30 jaar oud, heb deze ooit gekocht bij iemand met veel verstand van de plantjes en ik denk dan ook dat ik er op zeker echte botanen bij heb of bij sommig had zitten, helaas zijn een hoop planten dood gegaan na de verhuizing, ik heb weer ruimte in de venster bank , was zo erg , dat ik zeker 2 bakken in de schuur kon zetten, ze waren leeg :(
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Plaats reactie