Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Fotoalbums en verhalen over jouw planten.
Plaats reactie
odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door odonto » 17-12-2019 21:09

Ik geef je helemaal gelijk hoor; elke dag met verwondering kijken hoe het weer elders is geweest. Geniaal idee. Algoritme schrijven dat wel één parameter de grens over mag tijdelijk (39 graden bv) maar dan geen grote wind en droogte bv.... Erg leuk.


Er zijn luchtontvochtigers voor 30 euro (conrad heeft ze bv) die werken op een electrisch fenomeen (peltier effect); eigenlijk een koelblokje en daarmee ontvochtiger…. Lijkt me ideaal, kan je makkelijk electrisch en snel regelen. Moet je wel lucht uit je bak langs deze module leiden, maar dat lukt je wel. Ik dacht mijn kas hiermee te koelen, mbv zonnecel, maar efficient is het systeem niet dus in een kas buiten in de zon doet het bijzonder weinig (of je moet 6 m2 zonnecel er aan opofferen, is een echte airco beter). Maar voor jouw systeem zou het voldoende moeten zijn.

groet Michiel

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 18-12-2019 09:29

Bedankt voor de tip. Ik had nog nooit gehoord van het peltier effect.
Het is mij nog niet helemaal duidelijk of de lucht ook gekoeld uit het apparaat komt maar daar moet ik nog maar even induiken. Ik begrijp dat ik wel zo'n peltier element kan gebruiken om het orchidarium te koelen. Op eBay zijn verschillende versies te vinden voor niet teveel. Misschien maar eens mee experimenteren.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 18-12-2019 12:08

Ondertussen twee kleine elementen besteld (60 Watt per stuk) om eens mee te prutsen. Ik ben benieuwd.

Het leuke is dat het element verwarmt als je de stroom andersom aansluit. Als het rendement groot genoeg is sla ik zo twee vliegen in één klap. Maar óf het rendement groot genoeg is voor toch een klein kasje?

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 26-12-2019 18:14

Ondertussen gaat het programmeren van mijn "orchidarium in spé" door waarbij ik nu tegen een "probleem" aan loop.

Er komen drie LED-lampen op de kast te staan en nu moet ik dus bepalen hoeveel lampen moeten branden op een bepaald tijdstip op een bepaalde dag.
De gegevens die ik vanuit Mexico krijg zijn op dit vlak niet zo heel erg gedetailleerd. Ik kan het percentage wolken opvragen en daarnaast de zonsopkomst en zonsondergang.
Wat ik nu gedaan heb is om eerst maar eens te kijken wat het jaargetijde is. Daarna heb ik de tijd tussen zonsopkomst en zonsondergang onderverdeeld in tijdszones.

Voorbeeld 1: jaargetijde is zomer en de plaatselijke tijd is 13:00. Dan moeten dus alle lampen aan. Zijn er echter 90% wolken aan de hemel, dan verminder ik dat naar één lamp en zijn er 50% wolken aan de hemel, dan branden er twee lampen.

Voorbeeld 2: jaargetijde is herfst en de plaatselijke tijd is 15:00 uur. Dan moeten er twee lampen aan en als het percentage wolken aan de hemel groter wordt dan 25% blijft er nog één lamp aan en wordt het percentage meer dan 75% dan gaan ze allemaal uit.

Op zich vind ik het niet zo'n heel slechte insteek maar het is wel heel erg met de natte vinger en zal in de loop der tijd stevig onderhevig zijn aan tweaken van tijden en percentages. Vooral omdat ik uitga van het weer in de Nederlandse jaargetijden wat in Mexico zeer waarschijnlijk totaal anders is.

Is er een betere mogelijkheid of moet ik het hier maar mee gaan doen, blijven tweaken en kijken hoe de planten reageren? Als iemand een beter idee heeft hoor ik het graag.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 03-01-2020 20:08

Er zijn een paar opvallende, vreemde dingen gaande met een paar van mijn orchideeën.

Een backbulb van een eigen Laelia Autumnalis heeft een behoorlijke scheutje gemaakt en deze gaat nu zelfs bloeien. Ik heb de bloemtak maar uit de plastic zak gehaald zodat de bloemen zich kunnen ontplooien.

Afbeelding

Opvallend is ook dat de knoppen veel gladder en spitser zijn dan die van de moederplanten die gewoon op de vensterbank hebben gestaan. Vreemd. :shock:


Een dit jaar gekochte backbulb van een Laelia Autumnalis Atrorubens heeft ook een behoorlijke scheutje gemaakt met daarop een ienimini blaadje. Ik dacht dat het dat wel zou zijn tot volgend jaar maar er begint toch iets te groeien op de top van de pseudobulb.

Afbeelding

Wordt dat een mini bloemtak? Moet ik dat laten zitten? Geen idee. :?

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 04-01-2020 16:05

Nog een laatst vreemd iets is met mijn Laelia Anceps. Ondertussen dat deze een bleomstengel aan het groeien was, is er ook een nieuwe scheut gegroeid. Deze nieuwe scheut heeft ook een bloemstengel(tje) gemaakt en beide gaan nu tegelijkertijd bloeien. Ik heb dit nog nooit gezien en ben er eigenlijk ook niet blij mee. Ik neem aan dat zonder die nieuwe scheut, de eerste meerdere bloemen zou hebben gemaakt. Nu ziet de plant er uit als in onderstaande foto.

Afbeelding

En de bloem:

Afbeelding

Ik snap eerlijk gezegd niet dat deze Laelia zo populair is. Of is het omdat ze makkelijk te kweken zijn?

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 04-01-2020 16:15

Om al mijn bloeiende planten in dit draadje te hebben nog even een paar foto's waarvan ik sommigen eerder al elders heb gepost.

Laelia Autumnalis:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laelia Albida:

Afbeelding

Afbeelding

Prosthechea Vitellina:

Afbeelding

Afbeelding

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door RdB » 04-01-2020 22:15

Nu een beetje een mallotige plant zonder verhouding, zo'n enkel bloemetje op een lange saté stok.... Met het bloemetje is overigens mijns inziens niets mis, ziet er leuk uit. Tja, ze vragen je niet om toestemming! :lol:

Ruud

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 04-01-2020 23:35

Mallotig is wel een goede benaming. Ik vind het geen gezicht, eerlijk gezegd.
Volgend jaar beter, hoop ik.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 13-01-2020 18:06

De vorm van de bloem van de Laelia anceps is ondertussen veranderd en vreemd genoeg vind ik de bloem hierdoor ineens wel erg fraai. :?

Afbeelding

Plaats reactie