Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Fotoalbums en verhalen over jouw planten.
Plaats reactie
RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Kwabbernoots orchideeën avontuur

Bericht door RdB » 20-10-2019 00:35

Geen idee maar heel vaak zijn dit soort scheuren te wijten aan extremen in watervoorziening (vanuit de plant gezien!). Tikkie droog gevolgd door tikkie te nat. Kan ook een gevolg zijn van wortel problemen. Ik kan natuurlijk absoluut niet zien of die mogelijkheden voor jou plant opgaan!

Ruud

odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: Kwabbernoots orchideeën avontuur

Bericht door odonto » 27-10-2019 14:06

Ha Patrick,

hoe loopt het "lont" experiment? Ik ga straks ook wat "waterplanten" van druplont voorzien, eens kijken of ze dan 4 dagen zonder me kunnen zonder ze eerst in een laag water te zetten. Ik zeg druplont, want ik wil ze echt 20 ml per dag laten druppelen. Dus met positief hoogteverschil, niet water laten opzuigen als in jouw opstelling. De test met bakjes werkt voorlopig aardig. Ik wil daarnaast ook blokjes op jouw manier voorzien van wat vocht, dus zeer geïnteresseerd of het goed werkt.

groet Michiel

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoots orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 27-10-2019 16:20

Het opzuigen door een lont onderin een pot gaat prima. De wortels blijven wel nat maar bij een goed substraat hoeft dat niet zo erg te zijn. Ik heb twee Phalaenopsis op deze manier in hydrokorrels staan en dat gaat erg goed. Maar ik weet niet of ik andere orichideeën hetzelfde zou behandelen.

Het flesje dat ik achter een stuk kurk had hangen met een polypropyleenlont (3 mm, Gamma) in een zwarte krimpbuis die door de kruk naar een toefje sphagnum ging heeft goed gewerkt gedurende een maand of drie à vier. Maar daarna kwam ik erachter dat een andere test niet het gewenste resultaat opleverde waardoor de rest ook geschiedenis werd. Het kan dus wel maar het is wel even puzzelen en alles donker houden om algengroei tegen te gaan want dat verstoort de flow.

Zo'n drup opzet zou denk ik ook prima moeten kunnen werken. Ik denk dat je wel even aan het puzzelen komt met de juiste vloeistofhoogte/planthoogte verhouding en de lengte van de lont. Ook zou ik de lont afschermen van het licht. Maar als het maar voor vier dagen is zou dat waarschijnlijk niet eens nodig zijn.

odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: Kwabbernoots orchideeën avontuur

Bericht door odonto » 23-11-2019 11:47

Nou,

warm terug van de 31ste breedtegraad (hmmm) zie ik dat het werken met "lonten" voor een korte periode (10 dagen) wel werkt. Ik heb een paar henneptouwtjes gebruikt (echt opzuigen vanuit flesje naar blok) en dik scheepskoord wat met hoogteverschil langzaam water drupte. Hiermee konden die planten die niet echt droog mochten worden En die in de buurt van de kachel En ventilator hangen enigszins tot goed vochtig gehouden worden. Met de 1.5 sproeibeurt door mijn zus was dat zeker niet gelukt.

Nu met de kachel aan binnen zitten, want warme streken komen met andere bacteriën en andere voedselveiligheidsnormen.... :)

groet Michiel

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Kwabbernoots orchideeën avontuur

Bericht door RdB » 23-11-2019 18:33

Beterschap,

Ruud

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoots orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 27-11-2019 16:54

odonto schreef:
23-11-2019 11:47
Nou,

warm terug van de 31ste breedtegraad (hmmm) zie ik dat het werken met "lonten" voor een korte periode (10 dagen) wel werkt. Ik heb een paar henneptouwtjes gebruikt (echt opzuigen vanuit flesje naar blok) en dik scheepskoord wat met hoogteverschil langzaam water drupte. Hiermee konden die planten die niet echt droog mochten worden En die in de buurt van de kachel En ventilator hangen enigszins tot goed vochtig gehouden worden. Met de 1.5 sproeibeurt door mijn zus was dat zeker niet gelukt.

Nu met de kachel aan binnen zitten, want warme streken komen met andere bacteriën en andere voedselveiligheidsnormen.... :)

groet Michiel
Mooi dat het je gelukt is. Was de vochtigheid enigszins oké of was het veel te nat?
Ik heb nog een Leptotes Pohlitinocoi op een kurkblokje gemonteerd op een flesje staan met daarin een lont en het water. Dat gaat echt verbazingwekkend goed. Maar schijnbaar houd de Leptotes wel van natte wortels. Zo af en toe haal ik de lont eruit om de wortels weer goed te laten drogen maar voor zo'n 60% van de tijd zijn ze kletsnat. Het gaat zo goed dat hij nu voor het eerst knoppen begint te zetten. Nu het wat kouder wordt houd ik hem trouwens wel veel droger.

odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: Kwabbernoots orchideeën avontuur

Bericht door odonto » 29-11-2019 15:06

Het is lastig regelen blijkt wel. De henneptouwtjes zuigen enorm, maar kunnen dat na 3 weken, blijkt nu, ook minder gaan doen. Dus niet echt stabiele situatie. De dikkere touwen doen ook vreemd; de ene lont levert heel veel water (drupt echt) --> beetje te nat, de andere nauwelijks. Terwijl op het oog "alles" gelijk is; hoogteverschil, contact met het blokje hout, rafelrand touw en noem maar op. Ik zie het dus als een aanvulling, ik zal er nooit op vertrouwen bij dierbare planten als ik langdurig afwezig ben. Nu begint dit weekend in mijn kas de wintertijd, watergift en temperatuur gaan omlaag (planten in kas zoveel mogelijk omhoog), dus ik ruim de touwtjes bijna allemaal op.
Ga het van de zomer, als het weer heet en droog is, wel weer toepassen naast de dagelijkse sproeibeurt. Denk dat sommige planten daar heel blij van worden.

groet Michiel

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 12-12-2019 22:45

Hey, ik zie dat mijn verloren posts weer terug zijn. Top. Ik weet niet wie het wanneer gedaan heeft maar heel erg bedankt daarvoor. 8-)

Tijd voor een update-tje.

Mijn "orchidarium" begint vorm te krijgen. Ik heb een tweedehands terrarium helemaal schoon gemaakt (was nog wel een karweitje met een hele achterwand welke vastgelijmd was), alle kit naden vernieuwd en zo nog een paar dingen. Als ik het van te voren had geweten had ik beter een nieuwe kunnen kopen.

De bedoeling is dat er enkele Mexicaanse soorten in komen met een volautomatisch regen systeem, temperatuur, luchtvochtigheid en licht regeling. Het idee is dat ik het weer op een bepaalde plaats in Mexico opvraag via internet en dit weer met een vertraging van 17 uur (vanwege 7 uur tijdsverschil) in mijn "orchidarium" naboots.

Het regelen gaat dan allemaal via een mini computertje: een Raspberry Pi4, welke ik hier speciaal voor heb gekocht. Het was de bedoeling dat ik het programma in de winter in elkaar zou proberen te zetten zodat ik volgend voorjaar er een paar plantjes in kan zetten ter test, maar het gaat eigenlijk al best goed. Ik kan het weer opvragen, de verschillende waarden in een buffer zetten en oproepen op het moment dat ik ze nodig heb. Het meten van de temperatuur en luchtvochtigheid in het "orchidarium" gaat redelijk maar nog niet helemaal goed. Ook kan ik het al laten regenen en het aantal lampen bepalen dat moet branden. Helaas zijn deze LED lampen niet te dimmen anders zou het nog iets mooier kunnen. Daarnaast zitten er nog een paar ventilatoren in, die voor luchtverplaatsing zorgen en indien nodig lucht in en uit de bak kunnen blazen.

Ik ben nu nog opzoek naar een goede verwarmingsmethode. Wie een idee heeft... ik hoor het graag. Ook zoek ik nog een methode om de temperatuur te kunnen laten zakken.

odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door odonto » 16-12-2019 19:10

Ha Kwabbernoot,

je gaat ervoor! Klinkt goed, maar heb wel een vraag. Ook in Mexico, en de komende tijd steeds vaker, zijn er wel eens zeer ongunstige omstandigheden voor planten. Aan de rand of zelf over de range van wat een plant hebben kan. Zo'n slachtveld wil je toch niet re-creëren in je eigen huiskamer.... Wat limieten stellen aan temperatuur en droogte lijkt me wel handig.

Wat verwarmen en koelen betreft; een mini gesloten airco-systeem met groot geïsoleerd watervat, warmtepomp dus die twee kanten opwerkt. Kost wat maar dan kan je voor relatief weinig energie lekker snel de temperatuur veranderen. Of je die op klein formaat kan kopen? Wordt wel wat knutselen door expert vrees ik.

Verder kom ik graag eens kijken en genieten van de Mexicaanse zon en orchideen….. ;)

groet Michiel

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 16-12-2019 21:39

Hoi Michiel,

Grappig, je bent de vierde die mij zegt dat de natuurlijke omgeving niet zomaar altijd de beste is. Waarschijnlijk is het beter als ik zelf een schema in elkaar zet maar dat haalt de lol voor mij er een beetje uit.
Dus ga ik inderdaad wel grenzen stellen aan het één en ander maar waar die komen, moet ik nog bekijken. Zo geven de lampen wel veel licht maar weinig IR en UV. Dus verkleuring van de bladeren zal wel optreden, verbranding zeer waarschijnlijk niet. Dus moet ik daar een rem op zetten? Geen idee, lijkt mij niet. De temperatuur mag uiteraard niet te hoog of te laag worden en ik denk dat ik daar ergens een grens zet op 35C ofzo. En zolang ik geen manier vind om te koelen zal de temperatuur nooit onder de kamertemperatuur komen (13C, nacht, winter). De luchtvochtigheid zo af en toe laag zien te houden kan ook nog een probleem worden.

Ik vind het gewoon leuk om het op de gekozen manier te doen. Zo heb ik mooi wat te prutsen en leer ik ook nog te programmeren, iets dat ik sinds halverwege de jaren tachtig niet meer heb gedaan. Daar heb ik ook veel plezier in.

Wat betreft het koelen zit ik te denken aan een goedkope tweedehands ijsmachine. Maar die ben ik ook nog niet tegengekomen.

Als ik de boel voor elkaar heb zal ik eens kijken of ik mensen wil ontvangen. Op het moment in ieder geval nog niet.

Plaats reactie