Serre op dakterras

Gezellig kletsen over van alles en nog wat.
Patrick
Site Admin
Berichten: 485
Lid geworden op: 02-12-2015 18:41

Re: Serre op dakterras

Bericht door Patrick » 04-12-2019 22:02

Indrukwekkend !
Hoeveel planten gaan er ongeveer inkomen?
Waar ik benieuwd naar ben, het glas dat is gebruikt, is dat UV doorlatend?

....kon ik zoiets maar realiseren...
Vriendelijke groet,

Patrick

Cor van Honk
Berichten: 204
Lid geworden op: 09-11-2018 11:38

Re: Serre op dakterras

Bericht door Cor van Honk » 04-12-2019 23:55

Hallo Patrick,

De beglazing van het dak is anders dan de zijwanden:

Glas: De verticale wand is voorzien van dubbele superisolerende beglazing,
type OPTIMA, geplaatst volgens STS normen, minimaal 6-15-4 mm K=1,0.

De dakbedekking bestaat uit dubbele superisolerende & zonbeheersende veiligheidsbeglazing, type
SPRIMOLIGHT 51/28 6-15-44.2mm K=1.0 met een zonwerende coating aan de binnenzijde van het
spouwblad, en een argon gasvulling LTA 51% ZTA 28%.

LTA = de totale lichtdoorlaat, ZTA = de totale zontoetredingsfaktor t.o.v. een open raam.
De onderzijde is gelaagd uitgevoerd om veiligheidsredenen en voorzien van 2 filmen volgens de
glasnorm NBN S 23-002

Dat betekent volgens mij dat het overgrote deel van het UV licht in het dak in elk geval wordt weggevangen.

Ik ga het meten allemaal. En als het nodig is (er is een gaasgordijn aan de buitenkant) kan ik aan de binnenkant eenvoudig een folie aanbrengen.

De diepte van de serre is een kleine vier meter. De plannen nu zijn om langs die twee wanden de stellages te plaatsen. Dat zijn dan 8 meter x 3 planken x 6 planten = 150 planten. Dan komt er nog een rek tegen de muur van het huis die 120 breed is en 220 hoog, voor de klimmers en de blokjes. Erop een soort pergola waaraan mandjes kunnen hangen. Die zet ik morgen in elkaar en zet ik wel op de foto als het klaar is. Ik denk dat ik in totaal zo'n 200 planten kwijt kan en dan kunnen we er nog met zijn vieren in zitten ook.

Wij willen het ook wel bij dat aantal laten, maar je weet hoe het lopen kan bij liefhebbers. Ik heb al weer mooie Schomburgkia's gezien........

In elk geval staan er nog een stuk of vijftien kuipjes onder een lamp en ook dat wordt in het voorjaar verspeend. Maar die kunnen dan in trays net zoals ik nu Catasetum en Walkeriana uit Braziliaanse flessen heb staan die ook naar buiten willen.

Als het erin staat zet ik het op de foto.

Cor

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Serre op dakterras

Bericht door Bindi » 06-12-2019 07:44

Super leuk zeg, wat zullen jullie genieten van de planten. word wel flink bij houden, dat dan weer wel, maar ik denk dat het plezier van de plantjes veel goed maakt , ze zullen het erg goed gaan doen , vermoed ik :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Serre op dakterras

Bericht door Marcel van den Berg » 06-12-2019 09:59

Dat ziet er strak uit Cor!

odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: Serre op dakterras

Bericht door odonto » 08-12-2019 17:28

Ha Cor,

complimenten!

Wel twee vragen; je suggereert dat als er UV de kas inkomt je er dan wat aan gaat doen? Zo ja, waarom?

En 10-18 graden voor Braziliaanse orchideen? Vooral die 10 is behoorlijk laag, naar mijn mening. Op welke hoogte ga je dat meten (drie vragen dus...)?


groet Michiel

Cor van Honk
Berichten: 204
Lid geworden op: 09-11-2018 11:38

Re: Serre op dakterras

Bericht door Cor van Honk » 08-12-2019 23:42

Hallo Michiel,

Eerst maar het licht. De orchideeën die we houden zijn vooral Maxillarias en Cattleyas in de ruime zin van het woord. Een deel van de Cattleyas kan veel hebben en groeit zelfs in de volle zon, maar golflengtes onder de 400 Nm zijn niet erg bevorderlijk voor een goede groei. Mocht blijken dat de kas te veel zonlicht krijgt ondanks de zonwering, dan is dat de golflengte die ik als eerste zal willen afvangen. Dat kan eenvoudig door een folie op de ruiten aan die zijde te plakken. Maar dat is dus vooral iets voor de zomer. Voor de langere golflengtes, die vooral voor warmte zorgen als het te veel wordt, zal ik extra ventileren.

Voor tomaten in je kas is UV trouwens prima. Ze schijnen zelfs beter te smaken met extra UV licht.

Maxillarias, Cattleyas en Laelias die wij hebben zijn afkomstig uit de gematigde delen van Zuid Amerika of van hoogtes waar ze zijn blootgesteld aan gematigde temperaturen. Als je geen kas hebt kun je ze in de winter in een lichte spaarzaam verwarmde slaapkamer goed onderbrengen. De minimum temperatuur van 10 graden komt overeen met de buitentemperatuur die we in de winter in São Paulo op ons terras hadden en dat ging goed met de meeste planten. 18 graden was daar in de winter de gemiddelde middagtemperatuur.

Het meten doe ik met een Govee temperatuur- en vochtigheidsmeter die tussen de planten op de onderste plank ligt. Via de WiFi krijg ik de gegevens voortdurend in een app op mijn telefoon en kan ik grafisch aflezen hoe het verloop en de schommelingen zijn.

Maar ik ga natuurlijk vooral letten op hoe de planten het gaan doen. Ze staan er nu twee dagen in.

Afbeelding

Cor van Honk
Berichten: 204
Lid geworden op: 09-11-2018 11:38

Re: Serre op dakterras

Bericht door Cor van Honk » 09-12-2019 10:41

De Govee temperatuur en luchtvochtigheidssensor:

Afbeelding

En de weergave in de app:

Afbeelding

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Serre op dakterras

Bericht door Kwabbernoot » 09-12-2019 11:39

Dat is een prachtige ruimte geworden. Als ik dit zo zie begint het bij mij ook weer steeds meer te kriebelen.

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Serre op dakterras

Bericht door Rob » 09-12-2019 12:35

Ziet er prachtig uit!

Ben benieuwd naar het vervolg.

En die Wifi app is gaaf. IK kijk uit naar een wifi weerstation met meerdere meetpunten voor temperatuur en luchtvochtigheid. Maarrrehhh, de Sint is net weg! :lol:

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Serre op dakterras

Bericht door Bindi » 09-12-2019 14:46

Prachtig geworden :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Plaats reactie