Panarica brassavolae

Barkeria, Brassavola, Broughtonia, Cattleya, Caularthron, Encyclia, Epidendrum, Laelia, Rhyncolaelia, Schomburgkia, Sophronitis
Plaats reactie
Cor van Honk
Berichten: 204
Lid geworden op: 09-11-2018 11:38

Panarica brassavolae

Bericht door Cor van Honk » 19-10-2019 15:15

Ik heb deze planten jarenlang als Epidendrum gezien en misschien heet hij inmiddels ook wel weer zo.
Met de recente ontvangst van het boek van Withner over deze "debatable epidendrums" volg ik nu zijn benaming maar en is het nu dus een Panarica brassavolae.

De plant ziet er een beetje wild uit. Hij groeit als sommige Maxillarias waarbij het rhizoom denkt dat het een stengel is en de hoogte zoekt. De gebruikte buitenpot geeft daarvoor de ruimte en de nodige ondersteuning.

Bij het openen van de bloemen begint het met een soort lampionnetjes die een paar dagen nodig hebben om helemaal open te gaan. Daarna heeft de lip nog een dag of twee nodig om zich te ontvouwen. De eerste bloemetjes van vier centimeter doorsnede zijn inmiddels zover.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Panarica brassavolae

Bericht door RdB » 20-10-2019 00:28

:D

Huidige naam: Prosthechea brassavolae (Rchb.f.) W.E.Higgins (voor zolang het duurt).

Bron: http://www.catalogueoflife.org/col/deta ... db81aba94c

Deze bron is meestal het meest up-to-date, en daarmee natuurlijk ook vrij volatiel... d.w.z. dat de namen er dus vaker veranderen omdat voorgestelde wijzigingen natuurlijk lang niet altijd geaccepteerd worden of weer snel worden verworpen,

Ruud

Cor van Honk
Berichten: 204
Lid geworden op: 09-11-2018 11:38

Re: Panarica brassavolae

Bericht door Cor van Honk » 20-10-2019 10:40

Dank Ruud!

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Panarica brassavolae

Bericht door Kwabbernoot » 20-10-2019 22:48

De plant is een beetje een chaos maar de bloemen vind ik erg fraai. 8-)
Heb je een kas of houd je de orchideeën op de vensterbank?

Cor van Honk
Berichten: 204
Lid geworden op: 09-11-2018 11:38

Re: Panarica brassavolae

Bericht door Cor van Honk » 20-10-2019 23:03

Ik heb deze plant een paar maanden geleden gekregen. Heeft drie maanden buiten gestaan en is toen naar de vensterbank gegaan en maakte prompt twee spatten. Onze kas is hopelijk klaar tegen einde van dit jaar.

Plaats reactie