Mijn orchidarium

Van kas tot groeilamp.
Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Mijn orchidarium

Bericht door Rob » 06-10-2019 12:58

Eindelijk was het dan zover.
Mijn terrarium staat op een onverwarmde kamer.
90 x 90, 45 cm diep. Het is een Exoterra bak met gaas afsluiting op de bovenkant. Ik heb het gaas verwijderd, en dicht gemaakt met heldere perspex plaat. Alleen een uitsparing voor een Led lamp balk bleef open.

De binnenkant is nu nog wat provisorisch ingericht, maar zal komende tijd naar behoefte worden aangepast.
De plantjes die ik gister op de NOV dag heb gehaald, hebben er vast een plekje gekregen. :D

Afbeelding

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Mijn orchidarium

Bericht door Rob » 06-10-2019 13:11

Op de bodem staan drie plastic bakken die met een laagje gebakken kleikorrels gevuld gaan worden. Plastic bakken als opvang van overtollig (druip)water. Relatief makkelijk om ze uit de orchidarium te nemen, en schoon te maken.

Zowel op deze bakken en aan de achterzijde/zijkant is geplastificeerd gaaswerk aangebracht, maaswijdte 2,5 cm. Hier kunnen plantjes op staan of aangehaakt worden. Het heeft nog niet definitief vorm gekregen.

De luchtvochtigheid wordt verhoogd door een ultrasone verdamper aangesloten op een tijdschakelklok. Deze staat buiten het orchidarium. De verdamper is middels een pvc buis met het orchidarium verbonden. Een rond gat is makkelijk met een "gatenzaag" in de perspex aan te brengen. De damp wordt door de verdamper via de buis naar binnen geblazen. Na een paar minuten ziet het er dan zo uit.

Afbeelding

En een paar minuten later ziet het er dan weer zo uit.
De waterdamp is op het "interieur" en de plantjes neergeslagen. De luchtvochtigheid is dan op zijn hoogst.

Afbeelding

Afbeelding

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Mijn orchidarium

Bericht door Rob » 06-10-2019 13:35

De ventilatie binnen - buiten de bak gaat nu hoofdzakelijk via een ventilatiestrip aan de voorzijde, de zwarte strip onder de deurtjes. Of dat voldoet, weet ik nog niet. Dat moet de ervaring uitwijzen. De planten moeten overdag wel voldoende kunnen opdrogen.

Binnen de bak heb ik een computerventilator opgehangen en aangesloten op een oude modelspoor transformator buiten de bak. Daarmee kan ik de sterkte van de luchtstroom regelen. De ventilator staat 24 uur per dag aan. Er zal nog wel een ventilator bijkomen als het orchidarium meer gevuld is.

De ventilator wordt tijdens de luchtbevochtiging kletsnat, het water druipt er letterlijk van af. Mijn ervaring met met vroegere raamvitrines is dat dit de werking van de ventilatoren niet hindert. Die ventilatortjes gaan zo'n jaar of twee mee voordat ze er mee op houden.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rob op 06-10-2019 22:19, 3 keer totaal gewijzigd.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Mijn orchidarium

Bericht door Kwabbernoot » 06-10-2019 13:42

Nice.
Ga je nog wat doen om de temperatuur te regelen of is die goed zoals het in de kamer is?
Gebruik je demi water of gewoon kraanwater voor de nevel? Komt er nog "luchtverversing" in of regel je dat door de deurtjes zo af en toe te openen? (Deze blijkt ondertussen beantwoord).

Welke lamp heb je nu gekozen?

Zo, genoeg vragen gesteld. Veel plezier met het orchidarium. Maar dat gaat vast goed komen.

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Mijn orchidarium

Bericht door Rob » 06-10-2019 13:56

De daglichtinval via het raam in de kamer is niet voldoende voor de planten. Daarom een led groeilamp geplaatst, in eerste instantie bedoeld als bijverlichting. Het is een led balk van 90 cm, past mooi op de bak, is redelijk vochtdicht denk ik. 51 Watt 7638 lumens 6200 kelvin van Arcadia. Het lijkt me echt niet teveel voor zo'n bak, ook al omdat veel planten vrij ver van de lamp af staan/hangen. In het winterhalfjaar ga ik em 10 uur per dag laten branden, maar eerlijk gezegd, ik moet dat met het licht nog uitvinden, hoe of wat. :idea: ;)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rob op 06-10-2019 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Mijn orchidarium

Bericht door Rob » 06-10-2019 14:08

Kwabbernoot,
De temperatuur ga ik (nog ?) niet regelen, alleen door het kantelbuitenraam open of dicht te doen. In het winter halfjaar zal dat wel voldoen. Misschien maak ik in de toekomst een mogelijkheid tot luchtaanvoer van buiten, ga ik volgend jaar bezien.

Ik gebruik osmosewater voor de verdamper.

Nou, dit zijn zo'n beetje alle in's en out's.
Ter lering en vermaak. 😁

Tot de volgende update!

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Mijn orchidarium

Bericht door Marcel van den Berg » 06-10-2019 21:52

Gaaf gemaakt!,
Nu de resultaten a.d.h.v. de planten afwachten. :)

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Mijn orchidarium

Bericht door Bindi » 09-10-2019 08:07

Wat heb je dat leuk gemaakt zeg, echt bewondering voor, zeker omdat ik totaal niet handig ben met dit soort dingen, vind het hartstikke leuk om te kijken naar het resultaat :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Mijn orchidarium

Bericht door Kwabbernoot » 27-10-2019 16:09

Hoi Rob,

Heb jij speciale case fans gekocht of heb je gewoon goedkope fans gekocht? Ik ben nu opzoek naar fans maar er is zoveel keuze dat ik geen idee wat ik moet kopen. Dus als jij een type kent dat gewoon goed een tijdje zijn werk doet hoor ik het graag.

Hoe gaat het verder met de planten in jouw orchidarium? Heb je het idee dat ze genoeg licht krijgen?

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Mijn orchidarium

Bericht door Rob » 27-10-2019 16:57

Hoi Kwabbernoot,

Het zijn goedkope computer fans, bij Conrad besteld denk ik, van zo'n 7 of 8 euro st. Uit een versleten computer halen kan ook, werkt prima. Ik gebruik een modelspoor gelijkstroom trafo voor de aansluiting op het net, het voordeel is dat je de draaisnelheid kunt regelen. Je kunt ook een mobiele telefoon oplader met zwakstroom draad gebruiken; de oudere types leveren iets meer stroom denk ik, de nieuwe typen werken ook maar de draaisnelheid is dan net wat te zwak naar mijn zin.

Tot nu toe gaat het goed. Ik zie eigenlijk overal nieuwe blaadjes verschijnen, en bladval is eigenlijk te verwaarlozen.
Het meeste nieuwe blad is wat rozig getint, maar zal nog wel bijkleuren verwacht ik. Het is wel nog erg vroeg voor een oordeel, te veel of te weinig licht. De led balk is overigens bedoeld als bijverlichting. Door het venster komt best nog wel wat licht binnen.

De temperatuur is overdag maar een graad boven de kamertemperatuur (er is maar weinig invloed van de ledbalk), 's nachts zakt ie van 21,5 naar ongeveer 17,5 graad. Mag van mij wel wat lager.

Van de planten schieten Pleurothallis allenii en rowleii, Lepanthes gargyola in knop/bloei.
Niet ontvreden voor zo'n begin. Maar het leren kennen van een mini kasje gaat met vallen en opstaan, weet ik....

Plaats reactie