Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Fotoalbums en verhalen over jouw planten.
Plaats reactie
Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoots orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 13-09-2019 17:13

Tijd voor een update.
Degenen die hier eerder hebben meegelezen weten misschien nog wel dat ik van plan was een bak te maken met daarin verschillende Mexicaanse orchideeën. Voordat ik die zou gaan maken moesten er eerst verschillende dingen getest worden zoals: water geven aan planten op schors dmv een lont die in een fles hangt (is gelukt), planten oppotten in kleikorrels en de watervoorziening laten lopen via een lont (werkt prima voor Phalaenopsis, de Laelias waarmee ik het getest heb vinden het wat minder fijn, het werkt wel maar geeft veel gedoe erbij) en licht dmv groeilampen uit China (ik weet nog steeds niet of het goed werkt).

De laatste klinkt misschien raar maar ik heb gezien dat de controle plant voor het raam veel eerder begon met wortelen en ook veel eerder een nieuwe scheut produceerde. Ik dacht dus dat het experiment mislukt was. Echter, nu begint de plant onder het kunstlicht ook te wortelen en een redelijk stevige nieuwe scheut te produceren. De vraag is dus of het licht wel de oorzaak is of het verschil in temperatuur. De kamer met de lamp is namelijk veel koeler.
Hieronder beide planten: links de zonlicht controle, rechts de groeilamp-plant.

Afbeelding

Ik laat het nog maar even doorgaan.

Ondertussen is wel duidelijk dat de bak er niet gaat komen. In plaats daarvan heb ik een oud terrarium gekocht waar ik een klein orchidarium van wil maken. Maar dan moet het dus wel goed komen met dat kunstlicht. De ideeën heb ik voor een groot gedeelte hier weg. Uiteraard wel met eigen ideeën erbij. Over dit terrarium/orchidarium later meer.

Dit jaar ben ik eigenlijk opnieuw begonnen met mijn orchideeënhobby. Dit betekent dan ook dat de meeste planten nog geen jaar in mijn bezit zijn. Enkele van deze planten gaan dit jaar voor het eerst bloeien. Dat is dan voor het eerst bij mij en in sommige gevallen ook überhaupt voor het eerst. Ik ben zojuist terug van een weekje vakantie en heb enkele fotootjes gemaakt.

Afbeelding
Prosthechea Vitellina.

Afbeelding
Laelia Anceps. Deze maakt ondertussen ook een nieuwe scheut maar ik weet niet of ik daar zo blij mee ben. Is dit normaal gedrag? Ik heb eerder een Anceps gehad en die heeft dit nooit gedaan.

Afbeelding
Laelia Furfuracea

En daarnaast ook nog alle (!) delen van mijn gedeelde Laelia Albida

Afbeelding

En tot mijn verrassing een backbulb deel dat ik een half jaar geleden in een plastic zak voor het raam heb gehangen (Laelia Autumnalis)

Afbeelding

Als laatste is mijn Diacrium Bicornutum schijnbaar helemaal zijn set-back te boven gekomen. Ik heb deze plant dit jaar gekocht bij een Duitse internet winkel maar toen ik hem binnenkreeg was de plant zwaar ziek. Ik heb meer dan een halve bulb verwijderd en daarnaast nog twee minibulbjes bijgesneden. Alle zwartrot was daarmee weg maar ook mijn hoop op een gezonde plant. Op een gegeven moment kwam er toch een klein scheutje te voorschijn waarvan ik dacht dat die niet meer dan zo'n 4 cm groot zou worden. Ondertussen is hij daar ruim voorbij en heeft hij een prachtig wortelstelsel aangemaakt. Ik ben er erg blij mee.

Afbeelding

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoots orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 13-09-2019 17:16

Zijn de foto's eigenlijk zichtbaar? Ik zelf zie de foto's die ik zojuist heb gepost wel maar de twee daarboven vreemd genoeg niet meer.

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Kwabbernoots orchideeën avontuur

Bericht door Marcel van den Berg » 13-09-2019 17:50

De foto in je laatste post zie ik Wel Kwabbernoot, maar in de posts van 20 aug 2019 zie ik ze niet meer.

Genereer je per ongeluk tijdelijke links voor de foto's?

Dat had ik namelijk ook met mijn foto's die ik via onedrive deelde.
die waren een aantal dagen zichtbaar, daarna verdwenen de afbeeldingen weer.

Bedankt weer voor de update! :D

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Kwabbernoots orchideeën avontuur

Bericht door Bindi » 13-09-2019 18:33

Leuke planten.
Wat ik raar vind van je anceps, is dat het net lijkt of de plant een verdikking heeft van een bloei aanleg, maar dan op een totaal verkeerde plek, heel vreemd en ik heb dit nog nooit zo gezien, is het geen insect die er in zit, zoiets als een gal mug, die maken ook een soort bulten en leven geloof ik als larf in de bult.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoots orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 13-09-2019 19:07

Marcel van den Berg schreef:
13-09-2019 17:50
De foto in je laatste post zie ik Wel Kwabbernoot, maar in de posts van 20 aug 2019 zie ik ze niet meer.

Genereer je per ongeluk tijdelijke links voor de foto's?

Dat had ik namelijk ook met mijn foto's die ik via onedrive deelde.
die waren een aantal dagen zichtbaar, daarna verdwenen de afbeeldingen weer.

Bedankt weer voor de update! :D
Ik denk dat je gelijk hebt. In de link staat wel iets van expire date. Hmm, weet iemand nog een goede, simpele en gratis site om foto's te kunnen delen?
Bindi schreef:
13-09-2019 18:33
Leuke planten.
Wat ik raar vind van je anceps, is dat het net lijkt of de plant een verdikking heeft van een bloei aanleg, maar dan op een totaal verkeerde plek, heel vreemd en ik heb dit nog nooit zo gezien, is het geen insect die er in zit, zoiets als een gal mug, die maken ook een soort bulten en leven geloof ik als larf in de bult.
Kun je aangeven waar je iets ziet dat niet in orde lijkt? Ik zie eerlijk gezegd niet wat je bedoelt.

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Kwabbernoots orchideeën avontuur

Bericht door Bindi » 18-09-2019 21:02

Ik was inderdaad lekker vaag.
Ik bedoelde aan het blad einde, daar zie je een bultje zitten, wat lijkt op een beginnende bloei, maar dat is het niet. Kan ook zo lijken op de foto hoor, en zit ik er helemaal naast.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoots orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 20-09-2019 19:31

Dat zie je inderdaad verkeerd, Bindi. Ik zie in ieder geval niets vreemds aan het blad. ;)

Ik zie nu dat mijn laatste foto's ook weer verschwunden zijn. Marcel heeft dus gelijk. Opzoek naar een andere plaatjes server dus.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoots orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 04-10-2019 10:42

Naar aanleiding van de vraag of de temperatuur te laag is in de kamer met de plant onder LED licht, heb ik een verwarmingsmatje gekocht <Zoiets, klik> om te zien of dit verschil zou maken.
De plant staat nu zo'n week op het matje en het matje is warm van 8:00 tot 20:00. Ik weet niet precies hoe warm hij wordt maar ik schat zo ergens rond de 25 - 30 graden. Dus de plant krijgt nu warmte van onderen van de mat en een klein beetje van boven van de LED lamp.
De eerste inschatting is dat de plant het wel lekker lijkt te vinden. Ik heb het idee dat de plant sneller is gaan groeien en dat idee is zo sterk dat ik er nog een paar planten bij heb gezet.

Ik vind het wel weer een leuk experiment en ik kan het resultaat weer meenemen in de bouw van mijn orchidarium.

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Kwabbernoots orchideeën avontuur

Bericht door Marcel van den Berg » 04-10-2019 14:57

Leuk experiment, ik wacht geduldig de verdere resultaten af :D

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoots orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 08-10-2019 19:26

Mijn Prosthechea Vitellina gaat voor het eerst bloeien. De eerste knop begint nu te draaien dus nog een dagje of twee/drie wachten. Ik ben benieuwd.

Afbeelding

Plaats reactie