Anathallis minutalis (2x of toch niet)

Dracula, Dryadella, Lepanthes, Masdevallia, Pleurothallis, Restrepia, Sarcochilus Stellus
Plaats reactie
Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Anathallis minutalis (2x of toch niet)

Bericht door Rob » 03-09-2019 22:45

Een Pleurothallisachtige zonder etiket, een minifrutsel met onooglijke bloemetjes. Hoewel, de kleuren zijn opvallend. Gele petalen en sepalen en een rode lip die bij aanraking sterk trilt. Na veel zoeken kwam ik foto's van Pleurothallis porsala tegen, die sterk op mijn plantje leek. Die naam vindt ik nu niet meer terug op het net. :( Het betreft het plantje op de onderstaande twee foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Jaren later kocht ik Anathallis (Pleurothallis) minutalis op mos in gaas. De openingen in het gaas zijn 1 cm.

De habitus van mijn eerste, boven getoonde plant zonder etiket wijkt enigszins af, de bladeren zijn veel dikker, vleziger en korter. De bloemkleur wijkt iets af, alleen de sepalen zijn geel. Het eerste plantje zou ook minutalis kunnen zijn. Of toch niet ... Veel minutalis foto's op het net laten gele bloemen zien met alleen een gekleurde lip.
A. minutalis komt volgens beschrijvingen voor in zeer lichte, zonnige omstandigheden, wat de succulentachtige bladen verklaard.

In mijn schaduwrijke vitrine zonder verlichting deden beide plantjes het maar matig en zijn uiteindelijk in de kliko terechtgekomen.

Anathallis minutalis.

Afbeelding

Afbeelding

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Anathallis minutalis (2x of toch niet)

Bericht door Bindi » 06-09-2019 13:03

jeetje wat zonde, vind die kleine frutsel plantjes zo leuk om te zien, al moet ik toegeven dat ik veel grootbloemige heb, maar die kleintjes trekken mij toch ook wel aan.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Anathallis minutalis (2x of toch niet)

Bericht door RdB » 20-09-2019 20:37

Lijken inderdaad sterk o elkaar, maar er zijn extreem veel soorten van (en nog veeeeel meer synoniemen. Wel fraai dingetje.

Ruud

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Anathallis minutalis (2x of toch niet)

Bericht door Rob » 04-10-2019 22:46

Anathallis sertularioides vindt ik nu. Pleurothallidinae en taxonomie. Een hobby op zich! :cry: :lol:

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Anathallis minutalis (2x of toch niet)

Bericht door RdB » 05-10-2019 11:38

En geef eenvoudige opgave! :lol:

Ruud

Plaats reactie