Plantjes kweken in een fles

Van kas tot groeilamp.
Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Plantjes kweken in een fles

Bericht door Rob » 12-08-2019 20:52

Een paar maanden geleden heb ik paar van deze flessen aangeschaft, met kurk als afsluiting, maar met open gat aan de zijkant. Plm 50 cm hoog 15 cm diameter. Op het internet zijn handleidingen te vinden hoe ze beplant kunnen worden.
Tijdelijk heb ik er een kruidje roer me niet in gehuisvest, gewoon in een potje en dus in de fles, en die groeide en bloeide gestaag door. Meer ervaring heb ik niet.

Heeft iemand ervaring met het kweken van orchideetjes in soortgelijke flessen?

Ik ken de geheel afgesloten systemen waarin met succes o.a. Lepanthes en Pleurothallis wordt gekweekt.
Ik heb echter (vooralsnog) geen mogelijkheid voor allerlei technische aan/toepassingen in de vensterbank.
Zou het ventilatiegat voor voldoende luchtbewging zorgen om de ontwikkeling van schimmels tegen te gaan?

De plaats in de vensterbank is redelijk, korte ochtendzon, daarna geschermd licht.
Een paar kleine Braziliaantjes?


Afbeelding

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Plantjes kweken in een fles

Bericht door Bindi » 15-08-2019 15:42

Lijkt mij heel leuk en ik heb zelf nog nooit gedaan, dus kan je helaas geen info geven.
Grappige is dat ik wel eens aan het zelfde heb staan denken, stond met een lege olie fles in mijn handen.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Plantjes kweken in een fles

Bericht door Marcel van den Berg » 15-08-2019 19:04

Ziet er leuk uit Rob.
Ik ben benieuwd of je er orchideeën in kunt houden.

Misschien kun je er een experiment van maken... :)

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Plantjes kweken in een fles

Bericht door Rob » 15-08-2019 20:27

Ik heb eens gekeken met mijn ultrasoon verdamper hoe lang een nevelwolkje in de fles blijft hangen. Bleek dat de uitwisseling met de 'buitenlucht' toch behoorlijk snel gaat.

Mijn vrouw is keramist. Ik heb gister een door haar gebakken kommetje van fijne witte (ongeglazuurd) klei met water gevuld. Het geeft perfect het water door naar de buitenzijde en voelt vochtig en koel aan.

Ik heb haar gevraagd of ze een dunne holle buis kan bakken. Bij haar op atelier hebben ze een apparaat die van die buizen kan optrekken, schijnt. Een gebakken buis gevuld met water is het misschien een goede ondergrond voor mos en een paar wat makkelijke soortjes... :geek:

Ik heb wel eens mooie botanische Phalaenopis op terracotta waterbakjes gezien; de wortels hechtten mooi aan de buitenkant.

Afbeelding

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Plantjes kweken in een fles

Bericht door Bindi » 18-08-2019 21:24

Schoot mij net te binnen dat ik iemand ken, die van die glazen hang bakjes gebruikte hiervoor, waren geloof ik kerst ballen met een opening, doorzichtig glas, hij had er mini orchideetjes in gedaan en mos als bodem, het mos bleef redelijk vochtig door dat het bijna dicht was, behalve dan de opening aan de voorkant, en laten ze het nog goed doen ook, ik had er foto,s van gekregen, maar weet niet meer waar ze zijn.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Cor van Honk
Berichten: 204
Lid geworden op: 09-11-2018 11:38

Re: Plantjes kweken in een fles

Bericht door Cor van Honk » 03-09-2019 13:22

Hallo Rob,

In Brazilië maken ze keramische flessen "moringas" om stekken te laten wortelen.

Afbeelding

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Plantjes kweken in een fles

Bericht door Rob » 03-09-2019 14:13

Dat ziet er mooi uit Cor!

Mijn vrouw heeft twee langwerpige kokers van klei geperst en er een bodem in gemaakt.
Volgende week gaan ze de oven in om gebakken te worden.

Afbeelding

Cor van Honk
Berichten: 204
Lid geworden op: 09-11-2018 11:38

Re: Plantjes kweken in een fles

Bericht door Cor van Honk » 04-09-2019 09:44

Succes met het bakken! Daar kun je voorlopig flink mee vooruit, denk ik.

`cor

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Plantjes kweken in een fles

Bericht door Marcel van den Berg » 04-10-2019 15:01

Hoe ziet het resultaat eruit Rob?

Wel gaaf dat jij de mogelijkheid hebt om dit te doen, je boft maar weer! :D

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Plantjes kweken in een fles

Bericht door Rob » 04-10-2019 19:23

Ja Marcel,

Reuze handig dat ik wat aparte baksels gewoon thuis kan (laten) maken. Eén pijp was al voor het bakken ter ziele; gedroogde klei is nog aardig kwetsbaar. De andere is afgelopen weekeinde gebakken en staat nu met water gevuld (provisorisch) in een fles.

Het onderste deel "zweet" behoorlijk kun je op een foto zien. Eigenlijk laat de buis daar wat te veel water door, na twee dagen is de waterstand al halverwege en ontstaat er een klein plasje onder in de fles. Misschien is de klei wat te grof. Het kommetje van witte klei een paar posts hierboven, waar ik een een proefje mee deed, is van veel fijnere klei gemaakt en leek iets beter te voldoen. Dus.... een nieuwe opdracht is uitgegaan. 8-) De lv in de fles is overigens steeds tussen de 70 en 80 %. De temperatuur kan wel snel oplopen, logisch in zo'n kleine ruimte. Alleen geschikt voor warme soortjes.

Morgen eens kijken of ik iets geschikt op de NOV-dag zie. Wordt vervolgd. Tzt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie