Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Fotoalbums en verhalen over jouw planten.
Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 25-05-2019 08:48

Vind de flesjes nogal opvallend, wat denk je bv van een zakje, want zo,n flesje neemt toch best wat ruimte in beslag en lijkt mij lastig om de kurk op te hangen bv met zo,n flesje er achter. verder vind ik het hartstikke leuk wat je doet, ben zelf ook met iets dergelijks bezig, maar dan met mijn garnalen hobby, dat houd je lekker van de straat he :lol:
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Bericht door Kwabbernoot » 27-05-2019 08:57

Tja, de flesjes vallen wel op. Dat klopt. Maar de bak die ik wil maken staat straks altijd met de rug tegen een muur en dan zijn die flesjes prima weg te werken.
Verder is het vooral om te kijken of het inderdaad werkt en blijft werken. Mocht dat zo zijn, kan ik indien nodig altijd nog opzoek gaan naar een "mooiere" oplossing.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Bericht door Kwabbernoot » 27-05-2019 11:49

Afgelopen weekend drie dagen door Duitsland gebanjerd. We zijn begonnen in het Teutoburgerwald en daarna doorgereden naar zo ongeveer het begin van de Harz.
Voor mij was het de eerste keer dat ik actief opzoek ben gegaan naar wilde orchideeën en ik moet zeggen dat het goed is bevallen. Zoals het gaat met wilde planten is het nooit helemaal duidelijk wanneer welke bloeit en zo kom je dus ook planten tegen die uitgebloeid zijn maar ook planten die nog in knop zitten.

Hieronder is de opbrengst te bekijken.


Afbeelding Grote keverorchis

Afbeelding Berg nachtorchis

Afbeelding Wit bosvogeltje

Afbeelding Vrouwenschoentje

Afbeelding Bokkenorchis

Afbeelding Bleek bosvogeltje

Afbeelding Mannetjesorchis (witte versie)

Afbeelding Mannetjesorchis

Afbeelding Purpurorchis

Afbeelding Hondsorchis (=piramide orchis)

Afbeelding Soldaatje

Afbeelding Gevlekte orchis (?)

Eigenlijk zou ik over een week (twee weken) nog eens terug moeten voor die Bokkenorchis. Tja.

Deze was ik nog vergeten.
Afbeelding Vliegenorchis

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 27-05-2019 12:31

Prachtig zeg!
De plant op de laatste foto lijkt met een Brede orchis.

Ik ben afgelopen weekend naar Noord Frankrijk geweest, daar ook veel moois gezien.

Afbeelding

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Bericht door Kwabbernoot » 27-05-2019 12:41

Ohw wauw! Daar staat hij al in bloei. Prachtig.

Ja, ik twijfel ook over die gevlekte orchis. Het zou inderdaad een Brede kunnen zijn. Ik zal eens kijken of ik nog een iets duidelijker foto heb.

We hebben ook nog meerdere Vogelnestjes gezien maar die staat alleen op mijn camera en niet op mijn telefoon.

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 27-05-2019 18:09

:shock: wat leuk zeg, mooie foto,s maken jullie.
Ben eigenlijk wel nieuwschierig, onthouden jullie nou echt alle namen of zoeken jullie dit op ?
ik onthou er namelijk geen 1 van :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Bericht door Kwabbernoot » 27-05-2019 19:02

Dit was voor mij mijn Europese orchideeën vuurdoop. Ik was samen met een kameraad die er al het een en ander vanaf wist. Eigenlijk is het correcter te stellen dat ik met hem mee ben geweest.
Ik had een boekje met de Engelse en Latijnse namen, hij wist alle Nederlandse namen. Ik denk dat ik de meeste nu wel weer herken als ik ze tegenkom, muv de Dactylorhiza groep. Die lijken voor mij vooralsnog erg veel op elkaar.
Het is net als met de tropische orchideeën: als je je erin verdiept, ken en herken je vrij snel vele soorten.

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 27-05-2019 20:22

Als het je interesse heeft, dan weet je de namen na een tijdje vanzelf uit je hoofd :)

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 27-05-2019 20:54

Mooie vondsten. De Grote keverorchis staat hier in de buurt op een veldje met >150 exemplaren. Niet dat dit iemand verder opvalt (orchideeën gekkies daargelaten).

Ruud

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 28-05-2019 20:38

Dat klopt Ruud, er zijn veel mensen die het gewoon niet zien, en ze denderen er dan ook dwars doorheen, heb er wel eens wat van gezegt, en ze wisten het echt niet, ze dachten dit het onkruid was :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Plaats reactie