Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Fotoalbums en verhalen over jouw planten.
Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 19-03-2019 19:57

:shock: Wauw die is mooi zeg.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 19-03-2019 20:51

Kwabbernoot schreef:Ja, ik kwam al zo'n orchidee tegen ergens op het forum. Ik wist niet dat dergelijke orchideeën ook gehouden werden. Grappig.

Hoe groei je die aardorchideeën? En heb je misschien ook een Thelymitra? Die vind ik erg fraai, in ieder geval op de foto's.


Ja, dat is ook een Thelymitra.
Een hele mooie ook!

De planten zijn te houden, mist je de geschikte cultuur mogelijk kan maken.
Veelal d.m.v. een alpine of koude kas.
Thelymitra kan namelijk alleen zeer lichte vorst verdragen en heeft volle zon nodig om goed te bloeien.

Van het geslacht Pterostylis zijn wel een aantal soorten makkelijker te houden in het raamkozijn van een koude kamer.
Ook kun je ze buiten houden ( wel beschermen tegen te regen!) en met vorst binnen halen.

Anitaz
Berichten: 690
Lid geworden op: 12-03-2017 18:49

Bericht door Anitaz » 20-03-2019 16:17

Die is gaaf :)
Groetjes Anitaz

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Bericht door Kwabbernoot » 30-03-2019 22:12

Bij ons op het werk hebben we een plantenmuur. Deze muur is ongeveer vier bij vier meter en op deze muur zijn goten gemaakt waarin potten staan met planten in hydrocultuur. De hele muur wordt belicht met drie LED plantenlampen op een ruime meter afstand en een heel klein beetje daglicht. Het licht is absoluut niet genoeg voor orchideeën maar voor de planten die aan de muur hangen is het schijnbaar toch genoeg.

Via Youtube kwam ik het kanaal tegen van Miss Orchid Girl en zij kweekt veel onder kunstlicht. Zij gebruikt hiervoor LED panelen. Ik weet nog steeds niet helemaal zeker of ze deze lampen alleen gebruikt of dat ze enkel worden gebruikt om bij te lichten. Hoe dan ook, beide gegevens gaf mij het idee om een plantenbak te maken met daarin enkele orchideeën in potten (hydrokorrels met lont bewatering) en twee stukken kurkschors waarop enkele kleine orchideeën. En dat alles dan onder drie van dergelijke LED lampen.

Dit idee kwam ongeveer een maand of vier geleden in mij op en langzaam maar zeker begint het nu vorm te krijgen en zijn verschillende ideeën geboren en sommigen weer afgeschoten.

Wat er over is gebleven is het volgende:

De bak is een plastic bak welke eigenlijk bedoeld is om dingen in te doen en onder een bed te schuiven. Een prima maat en niet te duur. Ik heb de bodem uit de bak gesneden en er een metalen rooster in gemaakt. De bedoeling is dat er vijf Lechuza Cube potten in komen te staan. Dit is een pot welke geschikt is voor semi-hydrocultuur (is dit de juiste term?) waarbij een lont in het waterreservoir hangt en het water naar de hydrokorrels zuigt. De ruimte om de potten heen gaat gevuld worden met hydrokorrels met daarin ook lonten die de boel licht vochtig gaan houden. Om dit te kunnen doen hangt de bak met het metaal gaas dus in een identieke bak maar dan met de bodem nog intact zodat daar water in kan staan.

Om te kijken of dit allemaal zou werken heb ik eerst enkele testen gedaan. Ik heb een Phalaenopsis in zo'n pot gezet en zoals ik het zie doet hij het beter dan ooit. Om vervolgens te kijken hoe ik zelf een dergelijke pot zou kunnen maken ben ik opzoek gegaan naar een geschikte lont. De eerste test was met een lintje uit een microvezeldoekje geknipt. Dit werkt wel aardig maar ik zag al snel algen op het lint. Nu weet ik niet of dat slecht is maar ik heb ze er liever maar niet zitten. Daarnaast zoog het wel heel veel water naar de hydrokorrels waardoor het allemaal nogal nat bleef. Te nat ben ik bang. Dus ben ik opzoek gegaan naar een beter alternatief. Dit heb ik gevonden in kunststof touw. Dit materiaal neemt geen vocht op maar zuigt het alleen naar boven door capillaire werking. Ik heb bij de bouwmarkt twee 3 mm dunne touwen gekocht: één uit polyamide (Nylon) en één uit polypropyleen. Opzich zie ik niet veel verschil in aanzuigsnelheid maar polypropyleen lijkt iets beter te gaan.

Later weer meer. Hieronder een paar foto's van de testen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Bericht door Kwabbernoot » 01-04-2019 21:43

Ik heb het eerder gehad over de beide Laelia's die ik al heel lang heb en waarvan ik elk jaar weer verrast ben dat ze weer bloeien. Want eerlijk gezegd heb ik ze de laatste jaren flink verwaarloosd.

De Laelia Albida zat op een boomvarenwortelplankje (3 x woordwaarde) en een aantal jaren geleden heb ik hem al eens gedeeld waarbij ik het nieuwe deel op een nieuw plankje had gezet. Ook daar groeit hij nu al een paar jaar meer naast dan op.

De Laelia Autumnalis zat ooit in een 10 cm potje. Dit potje zit nog steeds verstopt onder de plant maar 95% van de plant hangt er nu buiten. Ik heb van beide foto's toegevoegd.

Doordat ik nu weer bezig ben met mijn orchideeën en ik van beide een gedeelte in mijn nieuw te maken bak wil hebben, moet ik er wat mee doen. Zaterdag zag ik voor het eerst dat het oudste gedeelte van de Laelia Albida nieuwe wortels begon te schieten. Ik zag zelf de eerste zich nieuw ontwikkelende scheut al. Tijd om aan het werk te gaan. Ik heb gelezen dat planten waarvan de wortels weinig tot nooit in contact zijn geweest met medium of een harde ondergrond zeer waarschijnlijk kapot gaan als ze ineens in een medium worden gezet. Ik zou het jammer vinden als deze wortels inderdaad allemaal afsterven want dat zou betekenen dat de planten minimaal een heel jaar nodig gaan hebben om zich aan de nieuwe omstandigheden aan te passen. Dat wil ik dus liever niet. Op het Youtube kanaal van "Taming the orchid" (interessant maar niet echt actief kanaal) zag ik een methode waarbij de "luchtwortels" langzaam aan het nieuwe substraat kunnen wennen. In dit geval gebruikte hij daar hydrokorrels voor. Dit heeft het voordeel dat er nog steeds veel lucht bij de wortels komt maar de korrels kunnen zo af en toe toch vochtig worden gemaakt. Het idee is dus de plantjes met de luchtwortels in een bloempotje met hydrokorrels te zetten. De potjes krijgen daarna water waarna ze helemaal weer uitgedroogd worden voordat ze weer nat worden gemaakt. Op die manier kunnen de wortels wennen aan een steeds vochtiger medium. Hij claimt er veel succes mee te hebben. Wie ben ik dan om daar tegenin te gaan. Dat was de methode die ik ook wilde gebruiken. De Laelia Albida is de eerste die ik op deze manier probeer. Hieronder zijn foto's toegevoegd.

Bij de Laelia Autumnalis zie ik ook de eerste nieuwe wortels verschijnen. Maar deze moet nog maar even wachten tot ik een beetje idee heb hoe de Albida het gaat doen. Met een week (of twee) moet ik de eerste voorzichtige conclusies kunnen trekken.


Afbeelding
De Laelia's Albida


Afbeelding
De Laelia Autumnalis

Afbeelding
De Laelia Albida in hydrokorrels

En toen was er nog een back-bulb sectie over welke ik in een plastic heb gedaan met een beetje vochtig sphagnum in de hoop dat hier ook nog een mooie scheut aan komt.

Afbeelding

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Bericht door Kwabbernoot » 01-04-2019 21:54

Dan wilde ik nog even het verschil laten zien tussen het resultaat met een microvezel lont en met een polypropyleen lont.

Afbeelding

Beide planten hebben tegelijk water gehad, zijn qua grootte goed vergelijkbaar en staan strak naast elkaar op de vensterbank boven een centrale verwarming. De microvezel lont Phalaenopsis is veel natter dan de polypropyleen lont Phalaenopsis. Ik vind hem veel te nat en hij gaat er dus uit en komt ook in een bak met een polypropyleen lont.

En als laatste heb ik nog een vraag. Mijn Laelia Anceps heb ik een paar weken geleden verpot. Nu zijn de wortels weer enthousiast aan het groeien maar ze hebben de neiging naar boven te groeien. Is er een methode om de wortels in de pot te laten blijven. Ik gebruik nu een dubbelgevouwen plakbandje waarmee ik de pot als het ware een beetje afsluit.

Afbeelding
Nog een paar dagen...

Afbeelding

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 02-04-2019 08:42

Soms doen ze dit als de potgrond te droog is, dan gaan de wortels op avontuur uit.
Sommige planten hebben gewoon zo,n weelderig wortel gestel en gaan van nature uit de pot groeien, dat heb ik hier ook, ik laat ze gewoon gaan, dan zie je een pot met een flinke wortel gestel lekker buiten de pot groeien, ook binnen in de pot zitten dan wortels hoor :)
nu staan ze bij mij in bakken dus ik drapeer de hele boel weer netjes in de bak als ik ze water heb gegeven, de luchtvochtigheid is schijnbaar goed op deze manier, heb geen last van verdrogende wortels bij deze planten :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Bericht door Kwabbernoot » 12-05-2019 13:55

Tijd voor een update.

Eerst maar de eerder aangekondigde en ondertussen alweer uitgebloeide Laelia Rubescense.

Afbeelding

Afbeelding

Leuk bloemetje met een heerlijke maar helaas wat zwakke geur.

Verder heb ik ondertussen de Laelia Autumnalis gesplitst (4 planten en een stuk of 6 back bulb delen). Ik heb hetzelfde gedaan als met de Laelia Albida op de vorige pagina: ik heb ze opgepot in hydrokorrels. Op deze manier hoop ik dat de "luchtwortels" langzaam maar zeker kunnen wennen aan een vochtiger omgeving. Bij de Albida lijkt het redelijk te werken. Bij de Autumnalis gaat het nog vele malen beter. Ondertussen heb ik het medium een toplaag gegeven van Sphagnum om het substraat iets langer vochtig te houden. Hieronder twee foto's van één van de Autumnalis planten en één van een Albida.

Afbeelding

Afbeelding
Nieuwe wortels en de oude geven ook nieuwe aftakkingen.

Afbeelding
Ondanks dat deze L. Albida vrij veel wortels het substraat instuurt, zie ik ze nog niet verschijnen aan de bloempot.

Al met al lijkt het best goed te gaan. Eén back bulb van de L. Albida ontwikkeld ondertussen ook al een nieuwe scheut dus dat gaat ook goed.

Uiteindelijk was het allemaal begonnen om een bak te maken waarin meerdere planten onder kunstlicht en waarvan sommige op kurk. Hiervoor heb ik ondertussen ook enkele testen lopen. De eerste is een manier om de planten op het kurk vochtig te houden. Zie hiervoor de volgende foto.

Afbeelding
Een (nog jonge) Leptotis Pohlitinocoi op kurk. Een lont verplaatst het water uit het flesje eronder door een gat in de dop naar het sphagnum bij de wortels. Dit gaat erg goed, misschien wel té goed? Zo af en toe verwijder ik het flesje zodat de wortels weer op kunnen drogen. Het idee was om in het kurk in de bak straks enkele gaten te boren en dan zo'n lont erdoor steken en aan de achterkant dergelijke waterreservoirs te hangen. Helaas heb ik dat nog niet helemaal werkend. Het gaat in het begin goed maar daarna stopt het. Ik heb geen idee waarom maar ik denk dat het kurk er wat mee te maken heeft. De volgende test is dan ook eerst een buisje in zo'n gat te doen en daar doorheen dan de lont leiden.

Een andere proef die loopt is hoe de planten het überhaupt gaan doen onder alleen kunstlicht. Hiervoor heb ik drie planten onder kunstlicht neergezet om te kijken hoe die zich gaan ontwikkelen. Het zijn een L. Autumnalis en een L. Albida (uiteraard, daar heb ik er ondertussen genoeg van en vergelijkingsmateriaal op de vensterbank) en een Myrmecophila Brysiana.

Afbeelding

Tot nu toe ziet het er niet verkeerd uit. De lamp is een LED groeilamp uit China. Deze lamp geeft wel een mooi licht maar of het ook een goede groeilamp is moet nog blijken. Hij geeft in ieder geval niet zo'n roze-paarse kleur, want dan was ik er nooit aan begonnen.

Later weer meer.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Bericht door Kwabbernoot » 12-05-2019 14:01

Ho, ik vergeet er nog één: Epidendrum Bracteolatum.


Afbeelding
Wat lastig te fotograferen. Hele zachte geur (honingachtig?) die zich alleen 's nachts verspreidt.

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 12-05-2019 20:35

Als je in postimage de kwaliteit "hotlink voor fora" kiest komt de foto in een beter (groter) formaat. Dat kan alleen als je eerst de link aanmaakt in Postimage, en die hierheen kopieert,

Erg mooi, die Laelia!

Ruud

Plaats reactie