Reddingsoperatie oude Phalaenopsis.

Asconopsis, Doritaenopsis, Doritis, Dtps, Phalaenopsis, Renanthopsis
Plaats reactie
Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Reddingsoperatie oude Phalaenopsis.

Bericht door Marcel van den Berg » 27-11-2017 17:14

Van het weekend zag ik dat een van de oude Phalaenopsissen slappe bladeren had.
Ik keek naar het medium en denk dat deze plant al zeker een jaar of 10 niet verpot was.
Dus, tijd voor actie!
Tijdens het verpotten zag ik dat wortels in het oude medium dood waren, hij heeft wel flink wat luchtwortels.

Alles wat dood was heb ik verwijderd, behalve de stam zelf, hier durf ik niet in te knippen in verband met mogelijk infecties.

De oude stam heb ik dieper in het medium gezet, hierdoor is de plant direct weer stabiel. Verder heb ik de goede luchtwortels nat gemaakt en deze werden direct donkergroen.
4 van deze wortels heb ik in de nieuwe pot met medium gedaan, zodat ik de plant makkelijker water kan geven.
Vlak boven het medium bevinden zich nu nieuwe wortels, deze dat ik het medium in geleiden zodat de plant gemakkelijker aan vocht en voeding kan komen.
Het medium bestaat uit bark (1-3 cm) met wat perliet.
Ik hoop dat de plant de komende weken weer een beetje bijkomt, want het is nu maar een treurig gezicht.

Heb ik dit zo goed aangepakt, of het het niet de juiste manier om deze plant te redden?
Kan ik zomaar de luchtwortels in het substraat doen, of gaan deze dan rotten?
Is het wijs dat ik de oude kale stam heb laten zitten, of is de kans groot dat deze gaat rotten?

Heeft iemand nog tips om deze plant weer in oude glorie te herstellen.

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 27-11-2017 17:29

Als ik het goed heb begrepen zijn alle wortels van een orchidee hetzelfde. Echte luchtwortels bestaan niet, het zijn normale wortels die niet in medium groeien. Je kunt ze dus gewoon in medium stoppen. Op YouTube staan veel van dit soort reddingsoperaties. Volgens mij kun je best een stuk van de stam afknippen maar als die niet rot, hoeft het niet denk ik. Je had de plant ook 24 uur in regenwater kunnen dompelen met de wortels, dan hadden de bladeren misschien hun vochtgehalte wat sneller kunnen herstellen?
Good drainage or death!

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 27-11-2017 17:59

Dat had achteraf wel verstandig geweest Michiel.

Ik zal de wortels komende weken regelmatig benevelen :)

Zal eerdaags ook even een foto plaatsen...

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 27-11-2017 19:49

Ik heb ze wel vaker met de 'lucht'wortels in het substraat gezet na het wegrotten van de rest. Gaat prima.

Als je een stuk stam verwijdert, ontsmet dan met kaneelpoeder,

Ruud

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Bericht door Kwabbernoot » 18-03-2019 16:24

Kan ik zo ongestraft een stuk van de "steel" afknippen en in de kaneel drukken? lk heb meerdere planten die al helemaal over de rand van de pot hangen en eerlijk gezegd vind ik dat niet mooi en ik vraag mij ook af of ze zo nog wel voldoende voeding krijgen.

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 18-03-2019 19:20

Ja dat kan. Ik heb dit ook regelmatig moeten doen bij mijn oude phal, en ze leeft nog steeds.
garantie tot aan de deur hoor, er kan natuurlijk altijd wat gebeuren :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Bericht door Kwabbernoot » 21-03-2019 18:41

Na het verwijderen van de dode wortels heb ik de 'stam' doorgeknipt. Hij was daar helemaal 'verhout'. Ik heb er dus maar geen kaneel op gedaan. Ik neem aan dat dat okay is?

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 21-03-2019 18:56

Dat is prima hoor, laat het afgeknipte stuk even drogen voor je de plant water geeft ivm rot.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Plaats reactie