HELP dit is niet goed

Asconopsis, Doritaenopsis, Doritis, Dtps, Phalaenopsis, Renanthopsis
chintsai
Berichten: 111
Lid geworden op: 24-09-2017 21:17

Bericht door chintsai » 10-03-2019 13:05

Antoon schreef:Sorry als ik je in de war heb gemaakt met mijn reactie.

Het beste is om een halve gram messtof per liter water te gebruiken.
Een orchidee heeft maar zeer weinig meststof nodig.
Het belangrijkste is om de licht, temeratuur en vocht in zo een goed mogelijke balans te krijgen.

Antoon.
Ik zou enorm graag je bericht willen begrijpen, zou je het mij kunnen uitleggen? want het lijkt me ergens heel erg verstandig om er van af te weten haha.

dus niet aannemen wat er op de gebruiksaanwijzing staat, in dit geval 1 gram per 2 weken. Jij zegt nu dus een halve theelepel per 2 weken?

Antoon
Berichten: 157
Lid geworden op: 12-03-2017 22:37

Bericht door Antoon » 10-03-2019 13:28

Ja hoor als je rainmix gebruikt kun je bij iedere watergift de helft van de voorgeschreven dosering mee geven.
Met alle respeckt, om op jou andere vraag terug te komen, ik zou het met alle plezier je het proberen uit te leggen, maar denk echt dat het een zeer groot technisch verhaal gaat worden waar je nu nog even weinig met kunt als beginnende.
Ik raad je echt aan om eerst eens een zo goed mogelijke balans er in te brengen.( licht , vocht, temperatuur).
Maar misschien dat er andere liefhebbers zijn die je het wel gemakkelijk kunnen uitleggen.

Antoon.

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 10-03-2019 15:19

Poging tot kleine inleiding

Je kunt je bij orchideeën beter vergissen in te weinig mest dan te veel, dus bij twijfel altijd minder geven. De meeste commerciële mengsels geven als aanbevolen dosis natuurlijk liever een hoge dan een lage dosis op, dus geef altijd minder dan de aanbevolen dosis, zelfs als die laag ligt.

Vaak doen we alsof mest plantenvoedsel is, net zoals wij eten nodig hebben. Maar het 'echte' planten-eten is licht, kooldioxide en water. Daar halen zij hun energie vandaan, en bouwen hun cellen mee op. Dat kleine beetje mineralen wat wij mest noemen is maar een ondersteuning omdat ze voor de groei en bloei ook heel weinig andere elementen nodig hebben dan koolstof, zuurstof en waterstof.
De belangrijkste daarvan zijn stikstof (N), fosfor (P) en kalium (K). De verhouding N: P: K hoor je op elke meststof je vinden. Daarnaast bevatten goede mestmengsels voor binnenplanten nog sporenelementen. Dat zijn andere elementen die een plant in nog veel kleinere hoeveelheden nodig heeft. Buiten maak je je daar niet eens druk om, die waaien wel aan.
Voor orchideeën voeding is ook de bron van het stikstof belangrijk. In mest zit dit in de vorm van nitraten of van het goedkopere ureum. Geen enkele plant kan echter ureum 'eten'. Dit moet eerst omgezet worden tot nitraat. In orchideeën grond zoals bark gaat dit slecht en doet bovendien de bark rotten. In een orchideeën mest hoort de N-bron dus alleen nitraat te zijn.

Ruud

Antoon
Berichten: 157
Lid geworden op: 12-03-2017 22:37

Bericht door Antoon » 10-03-2019 15:33

Schitterend goed verwoord Ruud.
Heel hartelijk dank.

Antoon.

chintsai
Berichten: 111
Lid geworden op: 24-09-2017 21:17

Bericht door chintsai » 10-03-2019 15:38

RdB schreef:Poging tot kleine inleiding

Je kunt je bij orchideeën beter vergissen in te weinig mest dan te veel, dus bij twijfel altijd minder geven. De meeste commerciële mengsels geven als aanbevolen dosis natuurlijk liever een hoge dan een lage dosis op, dus geef altijd minder dan de aanbevolen dosis, zelfs als die laag ligt.

Vaak doen we alsof mest plantenvoedsel is, net zoals wij eten nodig hebben. Maar het 'echte' planten-eten is licht, kooldioxide en water. Daar halen zij hun energie vandaan, en bouwen hun cellen mee op. Dat kleine beetje mineralen wat wij mest noemen is maar een ondersteuning omdat ze voor de groei en bloei ook heel weinig andere elementen nodig hebben dan koolstof, zuurstof en waterstof.
De belangrijkste daarvan zijn stikstof (N), fosfor (P) en kalium (K). De verhouding N: P: K hoor je op elke meststof je vinden. Daarnaast bevatten goede mestmengsels voor binnenplanten nog sporenelementen. Dat zijn andere elementen die een plant in nog veel kleinere hoeveelheden nodig heeft. Buiten maak je je daar niet eens druk om, die waaien wel aan.
Voor orchideeën voeding is ook de bron van het stikstof belangrijk. In mest zit dit in de vorm van nitraten of van het goedkopere ureum. Geen enkele plant kan echter ureum 'eten'. Dit moet eerst omgezet worden tot nitraat. In orchideeën grond zoals bark gaat dit slecht en doet bovendien de bark rotten. In een orchideeën mest hoort de N-bron dus alleen nitraat te zijn.

Ruud
Enorm bedankt voor je uitleg. Ik snap er nu al meer van. Nu weet ik dus dat ik nooit aan Ureum moet beginnen maar gewoon aan de Nitraat. Vind het echt een enorm goede uitleg van je :) .

ik heb een kookweegschaal maar die geeft alleen maar hele grammen aan, hoe moet ik een 5 mG krijgen? hebben wij hobbyisten hier iets voor?

Antoon
Berichten: 157
Lid geworden op: 12-03-2017 22:37

Bericht door Antoon » 10-03-2019 15:58

Een glad afgestreken theelepeltje is +/= 1gr is voor 2 liter water.
Bij de Apotheek hebben ze ml bekertjes van 0 tot 25 ml.
1ml staat +/= gelijk aan 1 gr.

chintsai
Berichten: 111
Lid geworden op: 24-09-2017 21:17

Bericht door chintsai » 10-03-2019 16:17

dus Stikstof (N) is dus in de veilige basis gebruik Nitraat?

Antoon
Berichten: 157
Lid geworden op: 12-03-2017 22:37

Bericht door Antoon » 10-03-2019 16:26

Bij orchideeën altijd een NPK meststof op nitraat basis gebruiken.
N= Stikstof
P=Fosfor
K= Kalium

chintsai
Berichten: 111
Lid geworden op: 24-09-2017 21:17

Bericht door chintsai » 10-03-2019 16:47

Heb maar een emmer buiten gezet, het regent zo goed hahaha

chintsai
Berichten: 111
Lid geworden op: 24-09-2017 21:17

Bericht door chintsai » 11-03-2019 18:02

Ik heb een bericht terug gekregen van de Orchideeënhoeve. Ik zal mijn bericht er maar ook bijzetten want dan sluit het beter aan denk ik.

"Ik vroeg mij af wat de samenstelling is van de meststoffen Plant-Prod https://www.orchideeenhoeve.nl/webshop/ ... rchideeen/, ook was mij erg onduidelijk wat de verhouding is tussen de hoeveelheid Water in combinatie met de hoeveelheid meststof. Ik vroeg mij ook af welk water jullie gebruiken? Is dit osmose water, regen water of kraanwater dat van de watermaatschappij weg komt

Wat maakt jullie meststof beter, veiliger en stabieler dan bijvoorbeeld http://www.akerne-orchids.com/shop/inde ... ct_id=1495

Graag zou ik een goede beschrijving willen hebben zodat ik weet hoe ik moet omgaan met jullie producten.

Het zou misschien handig zijn als jullie op de webshop wat meer en transparant zijn over jullie producten, Zo was het mij niet duidelijk bij de Bark media welk formaat dit heeft, de hoeveelheid wat er in de zak zit en waar het vandaan komt. Misschien dat jullie hier wat mee kunnen.Ik vroeg mij af wat de samenstelling is van de meststoffen Plant-Prod https://www.orchideeenhoeve.nl/webshop/ ... rchideeen/, ook was mij erg onduidelijk wat de verhouding is tussen de hoeveelheid Water in combinatie met de hoeveelheid meststof. Ik vroeg mij ook af welk water jullie gebruiken? Is dit osmose water, regen water of kraanwater dat van de watermaatschappij weg komt

Wat maakt jullie meststof beter, veiliger en stabieler dan bijvoorbeeld http://www.akerne-orchids.com/shop/inde ... ct_id=1495

Graag zou ik een goede beschrijving willen hebben zodat ik weet hoe ik moet omgaan met jullie producten.

Het zou misschien handig zijn als jullie op de webshop wat meer en transparant zijn over jullie producten, Zo was het mij niet duidelijk bij de Bark media welk formaat dit heeft, de hoeveelheid wat er in de zak zit en waar het vandaan komt. Misschien dat jullie hier wat mee kunnen."




"We zijn momenteel bezig met een nieuwe verpakking, waar de samentelling NPK wel weer op staat.

En daar benoemen we de fases door het jaar heen, om bij een ontwikkeling of behoefte van een plant een meststof te kunnen adviseren.

Hieronder een reactie / antwoord op uw vragen.

Wij gebruiken zelf regenwater en osmose water.

De plant prod vinden wij beter omdat alle zouten goed oplosbaar zijn, en goed opneembaar zijn , daardoor ontstaan er geen of minder ophopingen van zouten in de pot (iets waar een orchidee erg slecht tegen kan)

De plant prod is naar mijn weten de duurste meststof die in de professionele tuinbouw wordt gebruikt, dit komt door dat er bijna geen ballast ( niet oplosbare zouten) in zitten. Een zuivere meststof zou je kunnen zeggen, deze voeding gebruiken we zelf en willen we ook graag onze klanten adviseren, alleen zit het niet in klein verpakking, vandaar de ietwat sobere verpakking met stickertje op de bovenkant. (waar wel de samenstelling staat)

We willen absoluut wel transparant zijn, maar voeding stoffen in combinatie met plant behoefte, tijd van het jaar en conditie van plant en grond, is een complex onderwerp. Vandaar de nieuwe verpakking waarover ik in het begin van de mail schrijf. Een advies voor de langere termijn, diverse soorten water (over het algemeen voor de leek leiding water) en voor de leek.

Ik wil u graag van een handleiding voorzien, kunt uw mijn vertellen welke meststoffen uw heeft ?

Wat betreft de orchideeën grond we gebruiken een phalaenopsis mengsel (bark en veenmos) de bark heet een formaat van 100-200 MM met uitschieters beide kanten op.

Qua voeding heeft het een basis PGM mix dit zou voor de eerste weg groei in de eerste maanden voldoende kunnen zijn, maar dat hangt wel sterk af van de over te potten of te scheuren plant.

In de zakken zit 4 liter pot grond

Ik ben het met uw eens dat de informatie vollediger moet zijn op onze site.

Ik hoop dat ik uw wat duidelijkheid heb kunnen verschaffen omtrent onze status en beweeg redenen. Als kortste klap beantwoord ik graag uw specifieke vraag, zou ook telefonisch kunnen misschien wel zo handig ik hoor het wederom graag van u."

Nou netjes van ze of niet dan :D

Kan iemand mij hier meer duidelijke toelichting op geven?

Plaats reactie