Osmose apparaat

Van kas tot groeilamp.
Plaats reactie
Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Osmose apparaat

Bericht door Kwabbernoot » 04-03-2019 17:45

Nu ik mijn orchideeënhobby weer op ga pakken, wil ik het dit keer goed doen. Normaal gesproken geef ik de planten regenwater maar, gezien de afgelopen zomer, moet er ook een back-up plan komen. Zo zit ik eraan te denken om een osmose apparaatje te kopen maar ik zou daar eerst graag iets meer informatie over hebben. Ik heb gelezen dat sommige mensen hier ook zo'n ding gebruiken dus lijkt het mij een mooie plek om de vragen te stellen.

- Wat is het verschil tussen een osmose apparaat en een waterontharder en welke is beter voor de planten?
- Hoe lang gaan de filters mee. Ik lees hier en daar een jaar maar als ik alleen water wil filteren voor mijn planten heb ik uiteraard niet zoveel nodig. Gaat dan de kwaliteit van het filter alsnog naar beneden?
- Kan ik dat osmosewater direct aan de planten geven of moet ik daar altijd mineralen aan toevoegen in de vorm van "voeding"?
- Waar moet ik verder op letten?
- Hoe is jullie ervaring hiermee?
- Zijn er betere oplossingen?

Groeten

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 04-03-2019 21:16

Ik gebruik ook regenwater, in de droge periode afgelopen zomer heb ik het regenwater met 50% kraanwater aangevuld.
De ph van het kraanwater hier is +-8,5, maar ik heb geen negatieve effecten op de planten kunnen ontdekken.

Met omgekeerde osmose heb ik geen ervaring.

Eduardo
Berichten: 18
Lid geworden op: 07-02-2019 18:51

Re: Osmose apparaat

Bericht door Eduardo » 05-03-2019 00:12

Kwabbernoot schreef:Nu ik mijn orchideeënhobby weer op ga pakken, wil ik het dit keer goed doen. Normaal gesproken geef ik de planten regenwater maar, gezien de afgelopen zomer, moet er ook een back-up plan komen. Zo zit ik eraan te denken om een osmose apparaatje te kopen maar ik zou daar eerst graag iets meer informatie over hebben. Ik heb gelezen dat sommige mensen hier ook zo'n ding gebruiken dus lijkt het mij een mooie plek om de vragen te stellen.

- Wat is het verschil tussen een osmose apparaat en een waterontharder en welke is beter voor de planten?

Osmose gaat door een rubber membraan en heeft afvalwater wat de zouten wegspoelt, een waterontharder gebruikt hars om de zouten te binden gebruik google voor een uitgebreide uitleg.

- Hoe lang gaan de filters mee. Ik lees hier en daar een jaar maar als ik alleen water wil filteren voor mijn planten heb ik uiteraard niet zoveel nodig. Gaat dan de kwaliteit van het filter alsnog naar beneden?

Hoelang het meegaat hangt af van je leidingwater, een osmose patroon gaat veel langer mee bij incidenteel gebruik en de kosten zijn (veel) lager.

- Kan ik dat osmosewater direct aan de planten geven of moet ik daar altijd mineralen aan toevoegen in de vorm van "voeding"?

Direct gebruik is geen probleem heb het jaren gebruikt in mijn terraria.
je zal toch af en toe voeding toevoegen neem ik aan.

- Waar moet ik verder op letten?
een handige aansluit plek.

- Hoe is jullie ervaring hiermee?
Beide ruim een osmose apparaat is handig voor af en toe gebruik en een goedkope oplossing, een waterontharder eerder voor een totaaloplossing direct achter de watermeter.

- Zijn er betere oplossingen?

Regenwater en tijdig aanvullen met kraanwater zoals Marcel hierboven beschrijft. niet direct beter maar goedkoper met eenzelfde resultaat.

Groeten
Mijn antwoorden staan hierboven.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Bericht door Kwabbernoot » 05-03-2019 08:56

Top! :D Dank jullie wel voor de antwoorden. Daar kan ik wat mee.

Ervaringen van anderen zijn uiteraard nog steeds welkom.

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 05-03-2019 11:05

Ik gebruik al jaren osmose water voor mijn planten, en heb zelf zo,n aparaat in de berging hangen, ik hem hem nodig voor mijn garnalen bakjes en de planten profiteren daar van mee,
Voor je begint met een osmose aparaat , zul je hem eerst door moeten laten lopen voor je het water gebruikt, minstens een half uur, Dan zie je bv ook de US naar benden gaan, Us is de mate van vervuilde deeltjes in je water.
Ik heb zeker niet de duurste, maar gewoon een redelijk goed kope, het is zelfs zo dat als je osmose aparaat niet meer goed werkt, je beter gewoon een nieuwe kunt kopen, want die filters enz zijn nog duurder dan het hele aparaat bij elkaar :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Bericht door Kwabbernoot » 05-03-2019 11:35

Bedankt voor je antwoord. :D

Ja, dat zag ik. Maar ik denk dat ik dan toch nieuwe filters ga kopen. Ik heb nogal een hekel aan de wegwerpmaatschappij. Dus als het prijsverschil niet te ver oploopt, zal ik dan toch kiezen voor nieuwe filters.

Ik denk dat ik maar eens begin met een klein apparaatje en mocht dat niet genoeg zijn (kan ik mij niet voorstellen), kan ik daarna een grotere aanschaffen.

Ik moet dus ook een TDS meter aanschaffen? Is een pH meter ook nog handig om erbij te hebben?

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 05-03-2019 20:49

Ik gebruik regenwater en Rain Mix op de aanbevolen dosering van 0,5 g/L. Ik heb geen TDS meter en ook geen pH meter. Als je laag doseert denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken om TDS of pH. In de natuur kijkt er ook niemand mee of de planten wel de juiste TDS en pH krijgen als het regenwater langs de wortels loopt. :wink:
Good drainage or death!

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 06-03-2019 20:20

Nee, dat hoeft niet hoor, ik heb deze spullen allemaal in huis, maar voor de planten gebruik ik geen metertjes :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Plaats reactie