HELP dit is niet goed

Asconopsis, Doritaenopsis, Doritis, Dtps, Phalaenopsis, Renanthopsis
chintsai
Berichten: 111
Lid geworden op: 24-09-2017 21:17

HELP dit is niet goed

Bericht door chintsai » 04-03-2019 18:36

Deze orchidee (ik denk een Phalaenopsis) is niet van mij maar van Shanika. We weten echt niet wat hier aan de hand is en vragen ons af wat we ermee moeten of zouden kunnen doen. als er een beetje in geknipt wordt komt er zwart spul uit. We willen deze orchidee graag redden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en dan is er deze ook deze orchidee nog:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En van deze 2 weten we de soort niet maar ja goed:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals jullie zien heel wat foto's en weten echt niet wat het is en wat er tegen te doen is.

Alvast heel erg bedankt.

Shan
Berichten: 23
Lid geworden op: 04-03-2019 19:03

Re: HELP dit is niet goed

Bericht door Shan » 04-03-2019 19:40

Hallo allemaal,

Dit zijn een aantal van mijn mooie plantjes en ik hoop dat dit niet een al te ernstig iets is.

Ik heb ze nu bij de andere 4 weg gehaald en hoop dat ik ze er snel weer terug bij kan zetten.

Alvast bedankt.

chintsai
Berichten: 111
Lid geworden op: 24-09-2017 21:17

Re: HELP dit is niet goed

Bericht door chintsai » 04-03-2019 19:41

Shan schreef:Hallo allemaal,

Dit zijn een aantal van mijn mooie plantjes en ik hoop dat dit niet een al te ernstig iets is.

Ik heb ze nu bij de andere 4 weg gehaald en hoop dat ik ze er snel weer terug bij kan zetten.

Alvast bedankt.
We gaan er voor hun te redden.

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 05-03-2019 10:51

Je hebt er goed aangedaan om ze bij de andere planten weg te zetten. De bovenste foto toont een zeer zieke plant, is zwart rot en is zeer besmettelijk voor je andere planten.
De andere planten vertonen verbranding van de bladeren, dit komt omdat het licht feller word, dus ook al staan ze niet in de zon, dan nog kunnen ze verbranden, je kunt het onderste deel van je raam afplakken met doorschijnend plastic, te koop bij de bouw markt.
De verbrande bladeren kun je afknippen tot op het goede deel, het groene deel dus en dan bestrooien met Kaneel, dit beschermt tegen bact.
De plant met Zwart rot, tja ik moet helaas zeggen dat daar nog maar weinig hoop voor is, meestal verspreid het zich razend snel. als je hem nog een kansje wilt geven, knip alle zwarte delen er af en behandel de plant met kaneel, zorg dat hij niet in de buurt van je andere planten staat en ook de scharen, mag je niet voor je andere planten gebruiken, zonder dat ze zijn ontsmet,
zwart rot kan al aan wezig zijn geweest in de plant, of je hebt de plant besproeid, er is water in de oksels van de plant blijven staan en dat gaat rotten. beter kun je ze op een schotel in een bak met water zetten, om de luchtvochtigheid op te schroeven, dan hoef je ze niet meer te sproeien.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

chintsai
Berichten: 111
Lid geworden op: 24-09-2017 21:17

Bericht door chintsai » 05-03-2019 11:38

"Bindi" Is het aan te raden om ook voedingstoffen te gebruiken voor de Phal? en een bepaalde bodem? In mijn ogen zou een orchidee door voedingstoffen sterker moeten worden.
Welke voedingstoffen en bodem is raadzaam? En ik denk ook dat de orchid verpot moet worden in een schone nieuwe pot?

Shan
Berichten: 23
Lid geworden op: 04-03-2019 19:03

Bericht door Shan » 05-03-2019 11:54

Dank je wel voor de reactie

Ik moet ze dus afknippen bij het goede groen en niet het gele? Met wat voor kaneel bestrooi ik ze? Gewoon keuken kaneel? Hoe bestrooi ik ze?

Ik heb eigenlijk alleen maar avond zon en die is niet vel naar mijn idee. De bladeren staat tegen het raam geleund en soms is het raam vochtig. Kunnen ze ook zo zwart worden door het vocht op het raam?

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Bericht door Kwabbernoot » 05-03-2019 13:32

Regendruppels op een raam kunnen gaan werken als een vergrootglas. Misschien heb je vroeger zo wel eens vuur gemaakt. Als de plant op de juiste afstand achter het raam staat en de zon schijnt fel genoeg kan dat zorgen voor kleine verbrandingen op de bladeren.

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 05-03-2019 15:18

Je kunt de plant in bark zetten, ik heb 1 Phal en die staat ook gewoon in bark en doet het prima. Bark is hout, je kunt dit bestellen bij een orchideeen kweker, of bij het tuincentrum kopen, de zakken zijn wel mega groot, maar er zullen vast ook wel kleine zakken zijn, mag ik hopen voor je :lol: Ik heb deze in de grote maat, en heb dit ook echt nodig voor al mijn plantjes, is echt een giga grote zak bark, er staat op dat deze bark voor tuin paden is, niks van aan trekken, orchideeen doen het er super op.
Dacht dat het nieuwzeeland bark is, kan het fout hebben, maar dan weet iemand op het forum vast de goede naam wel, en vaak hebben ze maar 1 soort.
En je moet inderdaad tot op het groen afknippen, kaneel is gewoon keuken kaneel, dus even je keuken kastjes overhoop halen :)
Als je hem hebt afgeknipt, doe je met een vochtig keuken papiertje met wat kaneel er op wat wrijven over de wond, tot je ziet dat er overal kaneel op zit en dat laat je gewoon zo zitten.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 05-03-2019 15:20

Bark is geen hout maar schors van een denne boom, kan wel merken dat ik het druk heb vandaag, ga alles verkeerd neer zetten :lol:
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

chintsai
Berichten: 111
Lid geworden op: 24-09-2017 21:17

Bericht door chintsai » 05-03-2019 15:25

Bindi schreef:Je kunt de plant in bark zetten, ik heb 1 Phal en die staat ook gewoon in bark en doet het prima. Bark is hout, je kunt dit bestellen bij een orchideeen kweker, of bij het tuincentrum kopen, de zakken zijn wel mega groot, maar er zullen vast ook wel kleine zakken zijn, mag ik hopen voor je :lol: Ik heb deze in de grote maat, en heb dit ook echt nodig voor al mijn plantjes, is echt een giga grote zak bark, er staat op dat deze bark voor tuin paden is, niks van aan trekken, orchideeen doen het er super op.
Dacht dat het nieuwzeeland bark is, kan het fout hebben, maar dan weet iemand op het forum vast de goede naam wel, en vaak hebben ze maar 1 soort.
En je moet inderdaad tot op het groen afknippen, kaneel is gewoon keuken kaneel, dus even je keuken kastjes overhoop halen :)
Als je hem hebt afgeknipt, doe je met een vochtig keuken papiertje met wat kaneel er op wat wrijven over de wond, tot je ziet dat er overal kaneel op zit en dat laat je gewoon zo zitten.
zo nou zo leer ik ook weer wat. Ik dacht echt dat er gestrooid moest worden over de plant heen hahaha.

Maar een doorzichtige pot heeft geen functie dan alleen voor ons het zicht? ik dacht dat die wortels zo de zon konden opvangen en daardoor goed gingen leven.

Plaats reactie