planten houden op stenen koker met water

Van kas tot groeilamp.
Plaats reactie
odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

planten houden op stenen koker met water

Bericht door odonto » 17-12-2018 18:45

Lekker duidelijke titel ....

ik ga nog wel eens wat plaatjes posten, maar het gaat dus om stenen potten (in een soort boomtak vorm, met bast reliëf) waar je water in stopt. De plant groeit aan de buitenkant en krijgt door de diffuse steen altijd vocht. Handig als je niet altijd elke dag in de zomer je "moeras-orchideen" water kan geven...

Bij mijn vader ging het altijd mis, ik heb dendrochilum die er op groeit en bloeit. Phap die groeit maar niet bloeit. Varens doen het helemaal geweldig hierop.... Iemand anders nog ervaringen?


groet Michiel

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 17-12-2018 20:47

Ik ken wel een soort poreuze vazen die je vult met water en waarlangs orchideeën groeien aan de buitenkant. Gisteren heb ik bij een bouwmarkt een stuk mangrovewortel gekocht. Volgens mij is dit gewoon kienhout dat in aquaria als decoratie dient. Een mooi stuk dat uit zichzelf rechtop blijft staan en met holtes waar ik sphagnum in stop waarop ik bepaalde orchideeën dan ga laten groeien. Ik heb begin dit jaar namelijk een aantal keiki's van mijn Dendrobium nobile 'Firebird' op een stuk kurk met een laagje sphagnum gebonden en dat werkt erg goed. Mooie dikke stengels terwijl de stengels van de moederplant naar de orchideeënhemel zijn. Ik vermoed dat de goede nat-droog cyclus belangrijk is voor deze hybride. Ik heb er ook een aantal op een blok gaas gevuld met sphagnum (3 cm dik) staan maar die doen het beduidend minder goed. De nat-droog cyclus duurt veel langer door de dikkere laag sphagnum die bovendien veel kompacter is. Mogelijk heb ik er te veel in gepropt en had ik het veel luchtiger moeten laten... Begin vorig jaar heb ik een Epidendrum centropetalum (syn. Oerstedella centradenia) gekocht die het volgens de verkoper prima zou doen in de huiskamer. Op de website van Claessen Orchideeën staat dat ook. Nou, die plant doet het bij mij helemaal niet goed. Heel veel nieuwe keiki's komen niet tot een goede ontwikkeling en verdrogen. Terwijl de soort bekend staat om de vele keiki's die zich gemakkelijk vormen en uitbundige groei. Die plant staat nu in een potje met kleine fractie bark en ik denk dat dat niet goed is. De wortels zijn voor zo'n plant met hele dunne stengels opvallend dik, net als van een Phalaenopsis en die moet dus juist niet in de kleinste fractie bark want dat verstikt de wortels. Ik zou 'm ook op kurk kunnen zetten, maar dat stuk kienhout lijkt me ook mooi voor deze plant. T.z.t. zal ik een foto plaatsen als het experiment gelukt is...
Good drainage or death!

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 17-12-2018 22:38

Ik heb een paar Bulbo's op die manier geprobeerd, zonder veel succes. Gomesa (voorheen Ornithophora, voorheen Sigmatostalix) radicans doet het er echter bijzonder goed op,

Ruud

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 17-02-2019 21:21

Bij Röllke Orchideen in Duitsland hebben ze deze potten:
https://www.roellke-orchideen.de/index. ... iesstoepfe
Good drainage or death!

Patrick
Site Admin
Berichten: 485
Lid geworden op: 02-12-2015 18:41

Bericht door Patrick » 18-02-2019 09:13

Ik ben erg benieuwd naar de foto Michiel. Ga je dat stuk kienhout op een schaal zetten?
Vriendelijke groet,

Patrick

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 18-02-2019 21:03

Ik heb de plant inmiddels verplaatst naar de badkamer. In de keuken had ik geen plek meer en stond ze achter de andere planten. Op de badkamer staat ze achter het raam met raamfolie. In mijn badkamer is het warmer en 's ochtends na het douchen veel vochtiger. Ben benieuwd of de plant daarop reageert want het is nog steeds niet veel soeps. Het kienhout heb ik inderdaad in een schaal gezet die ik heb gevuld met een laag water. Het lastige is dat ik gewoon niet weet wat er mis is. Licht? Luchtvochtigheid? Aan de temperatuur zou het toch niet mogen liggen.

Afbeelding

Afbeelding
Good drainage or death!

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 19-02-2019 19:39

Ik heb een steen Laelia op een steen gezet, en laat hij het nog doen ook, in de pot waren alle wortels verrot en nu krijgt hij weer nieuwe :D En een nieuwe scheut, wat zeker niet onbelangrijk is aan gezien alle blaadjes weg waren.
De plant staat gewoon tussen mijn andere planten, denk dat dit ook een must is voor jouw plant, zet er wat water minnende varens bij en ik denk dat het dan een stuk beter gaat met je plant :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Plaats reactie