Vanda twijfel

Angraecum, Ascocenda, Ascocentrum, Holcoglossum, Neofinetia, Neostylis, Rhynchostylis, Vanda
Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 08-02-2019 19:10

Patrick schreef:Nog even een mening er bij :wink: Osmose water zou ik niet doen.

De reden: Dit water heeft geen buffer.

Bij Akerne Rainmix staat er ook expliciet bij dat het regenwater moet zijn. Regenwater heeft wel een buffer. Ik heb het er een keer over gehad bij Akerne en die hebben mij het hele verhaal uitgelegd en mij heel duidelijk gemaakt dat je geen osmose water of gedestilleerd water mag gebruiken in combinatie met Rainmix.

Een buffer heb je nodig anders kunnen waarden van toevoegingen heel anders uitpakken, zelfs giftig worden voor planten.
Vorig jaar had ik al eens de pH gemeten van Rainmix-oplossingen in ultrazuiver water. Vandaag herhaald in ultrazuiver water en in regewater. Zoals ik al verwachtte, is het verschil minimaal.

Rainmix in ultrazuiver gedemineraliseerd water:
2018
0,25 g/liter = pH 6,30
0,50 g/liter = pH 6,23

Vandaag
0,25 g/liter = pH 6,27
0,50 g/liter = pH 6,20

In regenwater
0,25 g/liter = pH 6,51
0,50 g/liter = pH 6,43

De pH van het regenwater was volgens de gecalibreerde pH-meter 6,6 maar dat zegt eigenlijk niets want je kunt de pH van zuiver water zonder bufferzouten niet goed meten.

Het verschil tussen zuiver water en regenwater is dus ongeveer 0,20-0,25 pH eenheden. Dat zal weinig uitmaken denk ik. Ik denk zelfs dat de pH van al deze Rainmixoplossingen zelfs wel iets zuurder zou mogen zijn, al worden deze oplossingen vanzelf zuurder door het potmengsel waarin je het giet. Na een paar waterbeurten was de pH al gedaald tot 4,83.
Good drainage or death!

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 08-02-2019 19:48

Die oplossingen kun je dus allemaal gerust neutraal noemen. Zuurder wodeen ze denk ik vanzelf wel door opname CO2,

Ruud

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 08-02-2019 21:25

In theorie zou zuiver regenwater onder invloed van atmosferisch CO2 een pH moeten hebben van 5,65. Maar bij de minste of geringste afwijking of verontreiniging vliegt de pH omhoog of omlaag want de hoeveelheid opgelost CO2 is echt heel weinig om te kunnen bufferen, namelijk slechts 11,8 micromol/liter. Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Carbonic_acid
Good drainage or death!

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 09-02-2019 08:00

Ik gebruik omose water en de voeding Rain mix, de ph van van osmose water schijn je op een 12 gr te kunnen meten en die blijkt altijd 7 te zijn en geen 6. dit weet ik van het garnalen forum hoor, zelf heb ik dit eigenlijk nog nooit nagemeten, heb wel alles in huis om dat te kunnen doen, het water is dus minder zuur dan dat je zou denken, vraag mij eigenlijk af, wat je zou meten na toevoeging van ŕain mix, die zou dan misschien het water wat zuurder maken ?
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 09-02-2019 12:08

Trouwens, op de website van Akerne Orchids valt of Rain Mix hetvolgende te lezen: "This fertiliser in powder form has been especially developped for use with rainwater, RO water or soft city water." RO water wordt dus expliciet betiteld als geschikt en niet als ongeschikt.

RO water kun je beschouwens als gedemineraliseerd water in mijn eerdere metingen. De mineralen in het kraanwater zijn eruit gefilterd en dus houd je zuiver water over. De zuurtegraad van zuiver water is per definitie pH 7. Maar nogmaals, dit betekent helemaal niets voor het watergeven van orchideeën omdat die pH niet is gebufferd. Een minimale hoeveelheid van een mineraal of organische verbinding dat basische of zure eigenschappen heeft, kan de pH gemakkelijk met een eenheid verhogen of verlagen. In Rain Mix zitten zowel zure als basische componenten. P2O5 bijvoorbeeld reageert met water tot fosforzuur. Fosforzuur (H3PO4) is een driewaardig zuur maar heeft ook een goede bufferende werking in het pH-neutrale gebied (zeg maar pH 6-8). Kaliumoxide (K2O), calciumoxide (CaO) en magnesiumoxide (MgO) zijn basisch en zullen de pH verhogen. Zwaveltrioxide (SO3) reageert ook met water tot fosforzuur. Verder geeft Akerne op dat er geen ureum in zit maar waar het stikstof precies uit bestaat, staat er niet (behalve dat al het "nitric nitrogen" direct door de plant kan worden opgenomen). En de optelsom van al die componenten bij elkaar is dus dat het water een beetje lichtzuur maakt.
Good drainage or death!

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 09-02-2019 19:41

Bedankt voor de mooie info :D
Eigenlijk lijkt het onwijs veel op hoe ik mijn garnalen bakken hou, ph verlagende bodem en osmose water aangelend met gh +. wel grappig dat de dingen zo op elkaar kunnen lijken en toch om bv planten of dieren gaat.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

chintsai
Berichten: 111
Lid geworden op: 24-09-2017 21:17

Bericht door chintsai » 10-02-2019 11:10

Bindi schreef:Bedankt voor de mooie info :D
Eigenlijk lijkt het onwijs veel op hoe ik mijn garnalen bakken hou, ph verlagende bodem en osmose water aangelend met gh +. wel grappig dat de dingen zo op elkaar kunnen lijken en toch om bv planten of dieren gaat.
Ja zeker wat een info hé, vind het enorm leuk om het allemaal te lezen maar moet wel eerlijk bekennen dat ik de balle verstand er van heb.

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 10-02-2019 15:11

geeft niks, je leert het vanzelf :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 25-02-2019 17:42

In aanvulling op bovenstaande meetwaarden kan ik melden dat de pH van het water na een paar keer dompelen en uitlekken gedaald was naar pH 4,83. Wat ik meestal doe is dat ik 1 of 2 liter maak en daar een aantal planten mee water geef. Dat water vang ik op en gebruik ik dus voor meerdere planten. Ik had er een paar in DCM Ecoterra kwaliteitspotgrond voor orchideeën staan en daarin zit veel veen. Mijn epidendrums houden er niet van, dus ik heb ze er allemaal uitgehaald en ze in Orchiata boomschors (9-12 mm) met kiezels gezet. Dat lijkt het erg goed te doen want een aantal andere planten had ik al daarin gezet enkele weken geleden.
Good drainage or death!

Plaats reactie