Vanda twijfel

Angraecum, Ascocenda, Ascocentrum, Holcoglossum, Neofinetia, Neostylis, Rhynchostylis, Vanda
RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 02-02-2019 21:19

Ik vang het op in een regenton, vandaar in een paar emmers die ik op kamertemperatuur heb staan. Doe er verder niets aan, filter ook niet of zo. Dat enkele muggenlarfje dat meegaat wordt vanzelf wel compost. Nooit last van ongedierte afkomstig uit water. Natuurlijk wel eens een blad- of wolluisje en natuurlijk pissebedden als de planten van buiten naar binnen gaan maar die hebben niet met de watergift te maken.
Mijn katten weten de emmers ook te vinden. Ander water drinken ze niet meer. Die Rainmix schijnt dus lekker te zijn! :D

Ruud

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 02-02-2019 22:37

Ik filter het water alleen omdat mijn opvangbakjes en schoteltjes op de grond staan waardoor er zand en ander spul in spettert. En in de grote bak waar altijd water in staat groeien ook algen.
Good drainage or death!

chintsai
Berichten: 111
Lid geworden op: 24-09-2017 21:17

Bericht door chintsai » 03-02-2019 10:51

Even een update van mijn onderkomen (woonkamer).

Zon komt tussen 13:30 en 16 in mijn woonkamer
Temperatuur van mijn huis is 20/23 graden.
De percentage vocht gehalte van de woonkamer 40% / 43%.

Moet ik een luchtbevochtiger hebben? er komen in de toekomst veel meer Orchideeën, om heel eerlijk te zijn ik heb tot nu toe 40 Orchideeën op het oog en opgeslagen om research naar te doen.

Antoon
Berichten: 157
Lid geworden op: 12-03-2017 22:37

Bericht door Antoon » 03-02-2019 13:16

Ja het is prachtig planten weer vandaag en meet hier temperatuur van 30 gr op een halve meter van het raam op het zuiden en betekend dus nu al schermen.
Ik zou de RLV niet verder omhoog gaan brengen in de woonkamer aangezien dan het behang weleens naar beneden zou kunnen komen en er schimmelvorming en paddenstoeltjes zich zouden gaan vormen wat niet goed is voor de gezondheid.
Zelf heb ik hier dezelfde situatie al een aantal jaren en heb hier en daar een planten spuit neer gezet om morgens de planten even lekker te nevelen, en werkt tot nu toe heel goed. Zal nog wel een foto plaatsen van twee grote bulboos dan kun je zien hoe het blad er dan uit ziet.
Als ik s'morgens hoogzomer flink de planten even nevel kan het hier wel eens oplopen tot 60% RLV maar zakt dan meestal na een uurtje naar 40 a 50%.
En dat pas ik dan een paar keer per week toe.
Afbeelding
Het is een bulbophyllum fletcherianum en een bulbophyllum phalaenopsis.
En een jonge Epi parkinsonianum die ook al lekker aan het uitlopen is.
Antoon.

chintsai
Berichten: 111
Lid geworden op: 24-09-2017 21:17

Bericht door chintsai » 03-02-2019 13:33

Antoon schreef:Ja het is prachtig planten weer vandaag en meet hier temperatuur van 30 gr op een halve meter van het raam op het zuiden en betekend dus nu al schermen.
Ik zou de RLV niet verder omhoog gaan brengen in de woonkamer aangezien dan het behang weleens naar beneden zou kunnen komen en er schimmelvorming en paddenstoeltjes zich zouden gaan vormen wat niet goed is voor de gezondheid.
Zelf heb ik hier dezelfde situatie al een aantal jaren en heb hier en daar een planten spuit neer gezet om morgens de planten even lekker te nevelen, en werkt tot nu toe heel goed. Zal nog wel een foto plaatsen van twee grote bulboos dan kun je zien hoe het blad er dan uit ziet.
Als ik s'morgens hoogzomer flink de planten even nevel kan het hier wel eens oplopen tot 60% RLV maar zakt dan meestal na een uurtje naar 40 a 50%.
En dat pas ik dan een paar keer per week toe.
Als je ze gaat vernevelen dan komt het water toch op het blad en dat mag toch niet? en ik heb net een half uur mijn ramen open gezet en het is nu 37% lucht vochtigheid, dat lijkt mij niet echt goed. Ahhh gelukkig heb ik blauwe verf op de muur

Antoon
Berichten: 157
Lid geworden op: 12-03-2017 22:37

Bericht door Antoon » 03-02-2019 13:43

Als je morgens verneveld en zorgt dat er geen directe zonnestraling opkomt is er niks aan de hand alleen wel op letten dat voor de avond het allemaal droog is dat er geen water in de oksels van de planten zit.
Voor die 40% RLV hoef je echt niet bang voor te zijn.
De bloemen van de planten zou ik wel droog houden.

Antoon.

Henk K
Berichten: 300
Lid geworden op: 23-03-2017 20:36

Bericht door Henk K » 03-02-2019 20:09

RdB schreef:In het vorige forum was een Vanda expert die ze probleemloos kweekte in de huiskamer. Ze kweekte in glazen potten en gebruikte (woonde op een flatje of zo) uitsluitend plat flessenwater. Ik weet niet meer hoe vaak ze dompelde (iemand anders met beter geheugen?) Wel waarschuwde ze voor bepaalde merken water, sommige mineraalwatertjes staan stijf van de zouten, en die moet je dus niet hebben. Dus vergelijk de etiketten!! De carbonaten doen er niet zoveel toe maar je wilt weinig chlorides en sulfaten.
Helaas werd ze later ziek en overleed. We hebben het Vanda draadje toen nog jaren in ere gehouden,

Ruud

Carla gaf haar Vanda's altijd Spa water, dat weet ik nog wel. Alle Vanda's, zo tussen de 20 en 30 stuks in vazen die ze zo'n 2 keer per week dacht ik een poosje vol zette met Spa en de overige dagen de wortels besproeide. Had een heel licht huis en woonde praktisch bijna aan zee op een flat.

Gr. Henk

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 05-02-2019 20:07

Haar topic staat mij nog zeer goed voor de geest, echt wel balen dat het nu helemaal weg is.
Want inderdaad ze was een kei met Vanda en een super vrouw van karakter.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 05-02-2019 21:15

chintsai schreef:Even een update van mijn onderkomen (woonkamer).

Zon komt tussen 13:30 en 16 in mijn woonkamer
Temperatuur van mijn huis is 20/23 graden.
De percentage vocht gehalte van de woonkamer 40% / 43%.

Moet ik een luchtbevochtiger hebben? er komen in de toekomst veel meer Orchideeën, om heel eerlijk te zijn ik heb tot nu toe 40 Orchideeën op het oog en opgeslagen om research naar te doen.
Mijn ervaring is dat een luchtbevochtiger in een woonkamer niets uithaalt. Het vocht verdwijnt net zo hard als het erbij komt. Dan ben je dus de hele dag aan het benevelen, gaat er gemakkelijk 5 L per dag doorheen en stijgt de luchtvochtigheid niet noemenswaardig. Als je een mechanisch ventilatiesysteem hebt zoals ik, haalt het zeker niets uit. In een kleine ruimte werkt het wel. Ik zou je aanraden je te beperken tot soorten die bekend staan dat ze het goed doen in de huiskamer. Goed als in de zin dat ze niet langzaam wegkwijnen want ze zullen het waarschijnlijk altijd beter doen in een kas met bijv. 80% relatieve luchtvochtigheid. Eigenlijk is vooral de winter een probleem want dan is de absolute luchtvochtigheid buiten laag door de kou. 's Zomers is zowel de absolute als de relatieve luchtvochtigheid buiten hoog en het verschil tussen binnen en buiten dus veel kleiner. Door planten in grote glazen vazen te houden, kun je natuurlijk wel een microklimaat genereren waardoor je ook soorten kunt houden die behoefte hebben aan een hoge luchtvochtigheid. Zo merk ik dat nu ik mijn Dendrobium Stardust Firebird in een grote glazen vaas houd met een laagje water op de bodem, de bloemen het veel langer uithouden. De vijf bloemen bloeien nu al zeker zes weken, dat was andere jaren echt niet zo.
Good drainage or death!

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 07-02-2019 08:20

Chintsai.
Cattleya heeft echt niet zoveel zon nodig, is veel variatie onder deze planten, wat ik wel in de jaren dat ik deze planten heb, heb gemerkt is dat vele liever niet in de zon staan, wel veel licht, daar houden ze wel van. Ik heb een zeer zonnig raam, maar moet echt de rolgordijnen, naar beneden doen, als de zon er op staat, en heb ook plak plastic op mijn ramen, en dan nog verbranden sommige planten, zeker vorig jaar met die warme zomer, zijn heel wat planten van mij dood gegaan, kon ze ook niet buiten zetten, ivm ik nog geen schutting om de tuin had, die heb ik nu wel , en ze gan ook zeker naar buiten mocht het weer zo,n warme zomer worden.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Plaats reactie