Vanda twijfel

Angraecum, Ascocenda, Ascocentrum, Holcoglossum, Neofinetia, Neostylis, Rhynchostylis, Vanda
chintsai
Berichten: 111
Lid geworden op: 24-09-2017 21:17

Bericht door chintsai » 31-01-2019 09:25

Patrick schreef:onwetendheid. (helaas)
Je zou denken dat wat je verkoopt dat je daar ook verstand van hebt, of tenminste de basis :?

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 01-02-2019 06:57

Nee hoor chintsai, dat hebben ze vaak helaas niet, net zoals bij het garnalen gebeuren, daar hebben de verkopers helaas ook geen verstand over garnalen of over vissen.
Al zijn er best wel bv planten kwekers met verstand van de planten hoor, maar in tuincentra nemen ze van alles aan, denk dat daar ook een grote doorloop is van werknemers.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

chintsai
Berichten: 111
Lid geworden op: 24-09-2017 21:17

Bericht door chintsai » 01-02-2019 09:23

Voor zo ver ik het een beetje door heb komt er zon rond 15:00 en 16:00 recht in mijn gezicht schijnen, temperatuur van mijn huis is 20/23 graden.
De percentage vocht gehalte van de woonkamer weet ik niet. Zelf heb ik geen Hygrometer, zou handig zijn.
Water uit de kraan, natuurlijk door middel van de wasbak die zeepvrij gemaakt is. Naar mijn weten als ik kijk naar de waterkoker als ik het ontkalkt heb is het na 3 dagen gebruik de kalk weer te zien op de bodem van de waterkoker.

Patrick
Site Admin
Berichten: 485
Lid geworden op: 02-12-2015 18:41

Bericht door Patrick » 01-02-2019 09:32

Je hebt dus niet heel veel zon. Dan gaat een Vanda ben ik bang niet werken, die heeft veel zon nodig.
Cattleya kan je proberen.
Wat ook leuk kan zijn; Oncidium soorten, die hebben minder licht nodig. Er zijn er bij die bloemtakken van langer dat 1,5 meter maken. De mule ear soorten bijvoorbeeld.

En kraanwater. Niet doen! Probeer aan regenwater te komen en anders water uit flessen of pakken. (planten moeten weggooien door doodgaan aan kraanwater is ook duur) :wink:
Vriendelijke groet,

Patrick

chintsai
Berichten: 111
Lid geworden op: 24-09-2017 21:17

Bericht door chintsai » 01-02-2019 11:19

Patrick schreef:Je hebt dus niet heel veel zon. Dan gaat een Vanda ben ik bang niet werken, die heeft veel zon nodig.
Cattleya kan je proberen.
Wat ook leuk kan zijn; Oncidium soorten, die hebben minder licht nodig. Er zijn er bij die bloemtakken van langer dat 1,5 meter maken. De mule ear soorten bijvoorbeeld.

En kraanwater. Niet doen! Probeer aan regenwater te komen en anders water uit flessen of pakken. (planten moeten weggooien door doodgaan aan kraanwater is ook duur) :wink:
is gekookt water ook goed? het is winter genoeg water uit de lucht haha. ik zal eens naar die soorten kijken

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 01-02-2019 15:28

Ik gebruik osmose water voor mijn planten, aangelengt met voeding. Het lijkt wel een beetje op aquarium houden he :lol:
sommige cattleya houden wel van wat meer schaduw, maar daar zitten helaas niet tot geen blauwe bij.
Denk dat de luchtvochtigheid bij jou nu ong rond de 40 a 50 zal liggen ivm de temperatuur in huis door de verwarming.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

chintsai
Berichten: 111
Lid geworden op: 24-09-2017 21:17

Bericht door chintsai » 01-02-2019 17:30

Bindi schreef:Ik gebruik osmose water voor mijn planten, aangelengt met voeding. Het lijkt wel een beetje op aquarium houden he :lol:
sommige cattleya houden wel van wat meer schaduw, maar daar zitten helaas niet tot geen blauwe bij.
Denk dat de luchtvochtigheid bij jou nu ong rond de 40 a 50 zal liggen ivm de temperatuur in huis door de verwarming.
Hele gekke vraag Bindi maar kan ik ook aquarium water gebruiken? ik heb geen osmose apparaat. verrekte dingen zijn duur, en voeding?? Het aquarium verdampt 1 liter water per dag, dat even voor het idee van luchtvochtigheid.

Antoon
Berichten: 157
Lid geworden op: 12-03-2017 22:37

Bericht door Antoon » 01-02-2019 19:16

@ Bindi en Patrick.

Zou het misschien mogelijk zijn om kraanwater via een eneim pomp met aktief koolfilter te gebruiken voor onze planten ?
Is heel misschien een idee.

Antoon.

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 01-02-2019 19:44

Om zouten uit water te halen heb je een ionenwisselaar nodig. Een gemengde ionenwisselaar vervangt kationen door H+ en anionen door OH- en die twee bij elkaar geven H2O. Als de ionenwisselaar "op" is, lopen de zouten er gewoon doorheen en moet je 'm weggooien, tenzij je de anionenwisselaar en kationenwisselaar gescheiden van elkaar houdt, dan kun je ze afzonderlijk regenereren (de kationenwisselaar met een oplossing van zoutzuur of zwavelzuur, de anionenwisselaar met een oplossing van natriumhydroxide of kaliumhydrxide). Met aktieve kool lukt dit niet.
Good drainage or death!

chintsai
Berichten: 111
Lid geworden op: 24-09-2017 21:17

Bericht door chintsai » 01-02-2019 19:48

Michiel Janssen schreef:Om zouten uit water te halen heb je een ionenwisselaar nodig. Een gemengde ionenwisselaar vervangt kationen door H+ en anionen door OH- en die twee bij elkaar geven H2O. Als de ionenwisselaar "op" is, lopen de zouten er gewoon doorheen en moet je 'm weggooien, tenzij je de anionenwisselaar en kationenwisselaar gescheiden van elkaar houdt, dan kun je ze afzonderlijk regenereren (de kationenwisselaar met een oplossing van zoutzuur of zwavelzuur, de anionenwisselaar met een oplossing van natriumhydroxide of kaliumhydrxide). Met aktieve kool lukt dit niet.
Wauw dat is heel veel moeite voor Orchideeën water

Plaats reactie