Vanda twijfel

Angraecum, Ascocenda, Ascocentrum, Holcoglossum, Neofinetia, Neostylis, Rhynchostylis, Vanda
Patrick
Site Admin
Berichten: 485
Lid geworden op: 02-12-2015 18:41

Bericht door Patrick » 27-01-2019 18:44

In een vochtige kas kan je ze idd ophangen. In huis is het te droog, dus van daar de vaas.
Hang je ze wel in huis dan zal je heel vaak moeten sproeien (op de wortels) op een dag. En dan heb je gelijk risico dat je een keer per ongeluk op blad spuit...

Doe je ze in een vaas zoals ik beschreef dan is drie keer per week water geven voldoende. (zorg wel dat het waterniveau in de vaas goed blijft.

Gebruik wel regenwater! (huiskamer temp.). En zoals Antoon al aangaf, gebruik Rainmix (van Akerne).

Orchideeenhoeve is behoorlijk aan de prijs... En heeft weinig keuze. De kwaliteit is wisselend.
Dan kan je beter naar Jan van der Linden rijden. Of ...Cleassen (voor Vanda wel een goed adres :wink: )

Mag ik vragen wat jou zo aantrekt in Vanda? Misschien geef je een antwoord waarop wij een makkelijkere plant kunnen aanraden.
Vriendelijke groet,

Patrick

chintsai
Berichten: 111
Lid geworden op: 24-09-2017 21:17

Bericht door chintsai » 27-01-2019 19:53

Patrick schreef:In een vochtige kas kan je ze idd ophangen. In huis is het te droog, dus van daar de vaas.
Hang je ze wel in huis dan zal je heel vaak moeten sproeien (op de wortels) op een dag. En dan heb je gelijk risico dat je een keer per ongeluk op blad spuit...

Doe je ze in een vaas zoals ik beschreef dan is drie keer per week water geven voldoende. (zorg wel dat het waterniveau in de vaas goed blijft.

Gebruik wel regenwater! (huiskamer temp.). En zoals Antoon al aangaf, gebruik Rainmix (van Akerne).

Orchideeenhoeve is behoorlijk aan de prijs... En heeft weinig keuze. De kwaliteit is wisselend.
Dan kan je beter naar Jan van der Linden rijden. Of ...Cleassen (voor Vanda wel een goed adres :wink: )

Mag ik vragen wat jou zo aantrekt in Vanda? Misschien geef je een antwoord waarop wij een makkelijkere plant kunnen aanraden.
Nou eigenlijk mijn vriendin is enorm gek op de blauwe Orchidee, nu heeft ze in de Jumbo weer een blauwe gezien waar ze helemaal gek van was, en gelukkig niet gekocht. Ik vertelde haar dat die ingespoten is maar dat ik zou zoeken naar één die van nature zo is en dus ook weer blauw terug komt. Zo heb ik op GEK Bindi het gevraagd en die gaf mij het advies de "Vanda", ook dat ik waarschijnlijk wel met mijn vragen hier terecht kon haha.

Zelf ben ik wel gek van orchideeën. Ik hou van tropische planten, komt waarschijnlijk door mijn afkomst en dat mijn vader bij de Hortus botanicus VU in Amsterdam werkte tot zijn dood, nu bekend als de zuidas.

Patrick
Site Admin
Berichten: 485
Lid geworden op: 02-12-2015 18:41

Bericht door Patrick » 28-01-2019 08:29

Kijk ook eens naar Cattleya soorten. Je hebt daarin de coerulea (kleuraanduiding) varianten in. En daar zitten hele mooie tussen, van klein tot zeer groot bloemig.
Voordeel is dat ze makkelijker te houden zijn.

Voorbeeld:
Cattleya lueddemanniana coerulea
Cattleya maxima coerulea
cattleya (Laelia) purpurata coerulea
cattleya warscewiczii coerulea

Zo zijn er meer botanen en daarnaast heel veel hybriden die naar het blauw nijgen.
Vriendelijke groet,

Patrick

chintsai
Berichten: 111
Lid geworden op: 24-09-2017 21:17

Bericht door chintsai » 29-01-2019 14:50

Patrick schreef:Kijk ook eens naar Cattleya soorten. Je hebt daarin de coerulea (kleuraanduiding) varianten in. En daar zitten hele mooie tussen, van klein tot zeer groot bloemig.
Voordeel is dat ze makkelijker te houden zijn.

Voorbeeld:
Cattleya lueddemanniana coerulea
Cattleya maxima coerulea
cattleya (Laelia) purpurata coerulea
cattleya warscewiczii coerulea

Zo zijn er meer botanen en daarnaast heel veel hybriden die naar het blauw nijgen.
Dat zijn een paar knappe Cattleya's, maar welke soorten zijn goed te houden als we het over de Orchideeën soort hebben? Welke familie's?

Patrick
Site Admin
Berichten: 485
Lid geworden op: 02-12-2015 18:41

Bericht door Patrick » 29-01-2019 17:53

Hoe zijn je omstandigheden? Licht / zon / schaduw / temperatuur / luchtvochtigheid

Iedere soort heeft eigen behoeften, als we iets beter de omstandigheden weten kunnen we met je meedenken.
Vriendelijke groet,

Patrick

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 29-01-2019 20:00

Hoi chintsai :)
Cattleya is best makkelijk, vind ik dan.
Maar er zijn zo veel soorten dat je door de bomen het bos niet meer ziet als beginneling.
Als ik jou was zou ik een keuze maken tussen 2 soorten oa de Vanda of de Cattleya.
Maar ook bij de Cattleya heb je verschillen in de plant, wat stand plaats betreft, als jij nu bv een plant uit zoekt die je leuk vind, dan kunnen wij je verder helpen of de plant geschikt is voor in je venster bank en wat je wel of niet moet doen :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

chintsai
Berichten: 111
Lid geworden op: 24-09-2017 21:17

Bericht door chintsai » 29-01-2019 20:49

Ik zal eens opletten hoe het met de omstandigheden gesteld. heel stom maar ik heb er nooit op gelet.

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 30-01-2019 08:03

Dat is niet stom , maar heel normaal, zeker als je nog nooit met planten bezig bent geweest.
Het lijkt moeilijk, maar valt reuze mee, denk bv als je een aquarium start, dan moet je ook alles leren over een aquarium, in de eerste instantie lijkt het allemal gebrabbel, dan denk je, wat zeggen ze ? waar hebben ze het over ? maar gaandeweg leer jij het ook net als wij :)
Toen ik net starte met planten had je nog geen internet en moest alles zelf uit zoeken, nou reken maar dat ik er een hoop vermoord heb, voor dat ik zover was, als ik nu ben :lol:
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

chintsai
Berichten: 111
Lid geworden op: 24-09-2017 21:17

Bericht door chintsai » 30-01-2019 21:11

Bindi schreef:Dat is niet stom , maar heel normaal, zeker als je nog nooit met planten bezig bent geweest.
Het lijkt moeilijk, maar valt reuze mee, denk bv als je een aquarium start, dan moet je ook alles leren over een aquarium, in de eerste instantie lijkt het allemal gebrabbel, dan denk je, wat zeggen ze ? waar hebben ze het over ? maar gaandeweg leer jij het ook net als wij :)
Toen ik net starte met planten had je nog geen internet en moest alles zelf uit zoeken, nou reken maar dat ik er een hoop vermoord heb, voor dat ik zover was, als ik nu ben :lol:
ja daar zit zeker wat in. Was laatst in de Intratuin best sneu wat ik daar zag, allemaal afgeknipte luchtwortels of helemaal geen luchtwortels meer. die gaan dood. waarom zouden ze dat doen ??

Patrick
Site Admin
Berichten: 485
Lid geworden op: 02-12-2015 18:41

Bericht door Patrick » 30-01-2019 21:42

onwetendheid. (helaas)
Vriendelijke groet,

Patrick

Plaats reactie