Vanda twijfel

Angraecum, Ascocenda, Ascocentrum, Holcoglossum, Neofinetia, Neostylis, Rhynchostylis, Vanda
chintsai
Berichten: 111
Lid geworden op: 24-09-2017 21:17

Vanda twijfel

Bericht door chintsai » 27-01-2019 11:09

Zelf Ben ik aan het kijken naar de Vanda en dan een mooie blauwe. Het doel was de Vanda coerulea, tot ik nog veel andere Vanda's zag met de kleur blauw. Heb hier ook nog eens gelezen van de topic "Ik wil een Vanda." en had er gelezen dat het een verrekte lastige soort is de "Vanda". Ik had ook eens voor de gein in gedachte en misschien kan het serieus ook wel om het in plaats van een vochtig oud huis het gewoon boven het aquarium te hangen in een aardig nieuwe staat huis. Maar goed ik zou er ook graag één in de slaapkamer willen en daar is geen aquarium.
Had ook gelezen dat de Hybride makkelijker is.
Zelf ben ik een beginnende en mijn vriendin heeft al meer Orchideeën, zelf heb ik alleen een Dendrobium nobile 'Apollon'.

Wie kan mij helpen met informatie?



Hier een mooi lijstje van waar de interesse zit:
Vanda coerulea
Vanda blue magic SS1
Vanda royal blue
Vanda blue magic
Vanda pachara blue delight

hoop dat jullie hier wat mee kunnen.

Patrick
Site Admin
Berichten: 485
Lid geworden op: 02-12-2015 18:41

Bericht door Patrick » 27-01-2019 13:59

Ze zijn idd best lastig. In het verleden had ik een vaas van glas (meter hoog) gevuld met 30 cm glas brokjes/steentjes ( 1 tot 3 cm groot). En dan zorgde ik er altijd voor dat er 20 cm water in de vaas stond. Dan raken de wortels niet direct het water maar blijft het wel goed vochtig.
Waar je heel goed op moet letten is dat je alleen de wortels sproeit, nooit het blad! Een drupje water in een oksel van een blad is vaarwel blad na een maandje.

Let bij het kopen vooral op de wortels! Hoe meer wortels hoe beter. En ze horen wit te zijn (met liefst groene punten). Koop nooit een Vanda met bruine droge wortels, deze kan je dan vrij vlot helaas weggooien.

Geef ze een lichte plek, met in de ochtend en namiddag zon. (niet tussen 11.00 en 15.00 uur.

Met deze tips kom je een heel eind.
Koop wat jij mooi vind. Botanen kunnen het ook prima doen.
Zelf koop ik ze liever niet van Anco (kweker), om een vage reden hield ik deze nooit langer dan een jaar. (misschien overkweekt waardoor de planten zwakker zijn).
Een leuk adres, op de bloemenmarkt in Amsterdam hangen vaak hele mooie flinke Vanda's. Deze deden het vaak prima bij mij.

Na een paar jaar druk te zijn geweest met Vanda's ben ik er toch mee gestopt, eigenlijk vanwege het onderhoud. (vaas en steentjes moeten ook schoongehouden worden)

Mocht je meer vragen hebben, dan hoor ik ze wel.
Vriendelijke groet,

Patrick

Anitaz
Berichten: 690
Lid geworden op: 12-03-2017 18:49

Bericht door Anitaz » 27-01-2019 14:34

Ik zou ook niet kopen op de bloemensingel, zonde van je geld.

Kijk op ebay, 1 uit Duitsland heeft best goede Vanda’s.. :wink:
Groetjes Anitaz

Patrick
Site Admin
Berichten: 485
Lid geworden op: 02-12-2015 18:41

Bericht door Patrick » 27-01-2019 15:28

Anitaz schreef:Ik zou ook niet kopen op de bloemensingel, zonde van je geld.

Hebben we het over het zelfde adres? Er is er één met super planten, ik heb er prima ervaringen mee....
En dat is echt niet zonde van je geld ;-)
Vriendelijke groet,

Patrick

Anitaz
Berichten: 690
Lid geworden op: 12-03-2017 18:49

Bericht door Anitaz » 27-01-2019 15:31

Yep, hij heeft ze nou niet...wel jammer als het dood gaat :(
Groetjes Anitaz

Antoon
Berichten: 157
Lid geworden op: 12-03-2017 22:37

Bericht door Antoon » 27-01-2019 15:46

Stuur eens een mail naar info@orchideeenvdlinden.nl
Waarschijnlijk kan hij je wel aan een mooie vanda helpen.
Zelf in het verleden heel veel succes gehad met het kweken van vanda in huis op het zuiden direct voor het raam zomer en winter, bloeiden minimaal twee keer per jaar.

chintsai
Berichten: 111
Lid geworden op: 24-09-2017 21:17

Bericht door chintsai » 27-01-2019 16:26

Patrick schreef:Ze zijn idd best lastig. In het verleden had ik een vaas van glas (meter hoog) gevuld met 30 cm glas brokjes/steentjes ( 1 tot 3 cm groot). En dan zorgde ik er altijd voor dat er 20 cm water in de vaas stond. Dan raken de wortels niet direct het water maar blijft het wel goed vochtig.
Waar je heel goed op moet letten is dat je alleen de wortels sproeit, nooit het blad! Een drupje water in een oksel van een blad is vaarwel blad na een maandje.

Let bij het kopen vooral op de wortels! Hoe meer wortels hoe beter. En ze horen wit te zijn (met liefst groene punten). Koop nooit een Vanda met bruine droge wortels, deze kan je dan vrij vlot helaas weggooien.

Geef ze een lichte plek, met in de ochtend en namiddag zon. (niet tussen 11.00 en 15.00 uur.

Met deze tips kom je een heel eind.
Koop wat jij mooi vind. Botanen kunnen het ook prima doen.
Zelf koop ik ze liever niet van Anco (kweker), om een vage reden hield ik deze nooit langer dan een jaar. (misschien overkweekt waardoor de planten zwakker zijn).
Een leuk adres, op de bloemenmarkt in Amsterdam hangen vaak hele mooie flinke Vanda's. Deze deden het vaak prima bij mij.

Na een paar jaar druk te zijn geweest met Vanda's ben ik er toch mee gestopt, eigenlijk vanwege het onderhoud. (vaas en steentjes moeten ook schoongehouden worden)

Mocht je meer vragen hebben, dan hoor ik ze wel.
En de Orchideehoeve? daar wil ik in de zomervakantie eens heengaan (zomer staat snel weer voor de deur ) :lol: . Maar Vanda's kan je toch ook laten hangen? Ik merk dat ik geloof ik een moeilijke smaak heb :shock: . Bedankt voor de info dat je gegeven hebt :D

chintsai
Berichten: 111
Lid geworden op: 24-09-2017 21:17

Bericht door chintsai » 27-01-2019 16:29

Antoon schreef:Stuur eens een mail naar info@orchideeenvdlinden.nl
Waarschijnlijk kan hij je wel aan een mooie vanda helpen.
Zelf in het verleden heel veel succes gehad met het kweken van vanda in huis op het zuiden direct voor het raam zomer en winter, bloeiden minimaal twee keer per jaar.
Ben eens even naar de site gegaan, er staan er best veel tussen op de foto's

Antoon
Berichten: 157
Lid geworden op: 12-03-2017 22:37

Bericht door Antoon » 27-01-2019 18:16

De Vanda is een plant die geen rustperiode heeft.
Mijn vanda's hield ik snachts in de winter altijd op een 20 gr, overdag 20 gr en hoger.
In de zomer van 20 tot wel 35 gr.
Daarbij naar gelang van temperatuur hong ik de wortels ervan 2 tot 3 keer per week een half uur in louw tot handwarm water met iedere keer een lichte dosering meststof.
Vanda is een flinke drinker en eter.
Kwa lichtintensiteit heeft Patrick al van alles over verteld.
Als meststof zou ik je Rainmix of Agroleaf power Calcium adviseren.

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 27-01-2019 18:35

Waar je ze koopt maakt niet uit, zolang ze maar supergezonde wortels hebben. En koop even niet via de post, tot het buiten weer warmer is,

Ruud

Plaats reactie