Keiki-dag bij mijn Dendrobium phalaenopsis Rainbow Dance

Dendrobium

Plaats reactie
Cor van Honk
Berichten: 204
Lid geworden op: 09-11-2018 11:38

Keiki-dag bij mijn Dendrobium phalaenopsis Rainbow Dance

Bericht door Cor van Honk » 17-01-2019 15:12

Vandaag heb ik de keikis van mijn Rainbow Dance geoogst. Er zullen weinig planten zijn die zo enthousiast keikis produceren als Dendrobium phalaenopsis Rainbow Dance. Vooral als je doorgiet in de rustperiode. En dat is precies wat ik gedaan heb.
Het gevolg was te verwachten: maar een enkele bloem midden september en daarna een hele serie keikis die inmiddels redelijk zelfstandig werden aan de moederplant en zich daarvan zonder chirurgische ingreep lieten verwijderen.
Ik ben nu wel klaar met alle verhuizingen en deze planten krijgen de behandeling die ze verdienen: een droge rustperiode en dan als beloning veel bloemen.

De enige bloem op 1 october:

Afbeelding

De keikis van vandaag:

Afbeelding

Maar zo kan het dus ook. Vorig seizoen:


Afbeelding

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 17-01-2019 19:12

Ziet er afgezien van de kleur hetzelfde uit als mijn Dendrobium Stardust Firebird. Van de Rainbow Dance, een hele mooie trouwens, lees ik dat die bestaat uit 50% of Den. unicum, 25% of Den. moniliforme, ongeveer 20% Den. nobile en nog wat anderen. Den. Stardust Firebird bestaat ook uit 50% Den. unicum en daarnaast 25% Den. moniliform, 12% Den. nobile, Den. signatum en Den. heterocarpum, beide ongeveer 6%. Vorig jaar heeft mijn plant geen goede winterrust gekregen en had ik één bloem en heel veel keiki's. Gisteren heb ik de meesten uit het blok sphagnum gehaald want het is duidelijk dat ze daar niet graag in groeien. Dat had ik al gelezen over Dendrobium nobiles. Den. unicum en Den. moniliforme houden er waarschijnlijk ook niet van want dat zijn uiteindelijk de grootste bijdragers in deze complexe hybride. Een paar andere had ik twee weken geleden al uit de hele fijne bark gehaald (fractie < 0,5 cm), vonden ze ook niet fijn.
Good drainage or death!

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 17-01-2019 21:59

Het exemplaar 'vorig seizoen' is inderdaad een mooie plant

Ruud

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 17-01-2019 22:05

Ik zie dat jij die keiki's in van die pluggen hebt gezet Cor. Werkt dat goed? Waarvan zijn die gemaakt?
Good drainage or death!

Cor van Honk
Berichten: 204
Lid geworden op: 09-11-2018 11:38

Bericht door Cor van Honk » 17-01-2019 23:42

Het is de eerste keer dat ik ze in pluggen zet. Tot juli vorig jaar woonden wij in São Paulo en daar stonden ze buiten in een mix van vrij grove bast met wat uitgeplozen sphagnum er boven op.
De reden dat ik het nu met pluggen doe is omdat ik heel goede ervaring heb met deze pluggen van Klinge. De indruk die ik heb is dat het geperste cocos vezel is. Erg luchtig, stevig en ontwatert goed.

https://www.orchidz.nl/plug3

Klinge levert ze in plastic houdertjes die de plug overeind en bijeen houden. Ik heb deze nu een elastiekje gegeven want ik ben door die houdertjes heen

Ik heb ook andere pluggen geprobeerd, maar in deze heb ik een aantal flessen verspeend van Catasetum, Walkeriana, Brabantiae, Paph. rothschildianum en Laelia anceps. De eerste drie doen het erg goed in deze plug, evenals de keikis van Arundina graminifolia. De Laelias gingen er pas in november in en die liggen zwaar achter op schema. Daarna heb ik de L. harpophyllum gezamenlijk weer in een bak met grove bast bedekt met sphagnum geplant en dat werkt perfect. Geen uitval en ze groeien. Paph. rothschildianum is notoir moeilijk te verkassen, dus daar heb ik nog geen mening over, maar na twee maanden zijn ze nog niet dood, op een enkeling na.

De andere pluggen bevielen mij minder. Ontwateren slechter lijkt het. Meer iets voor stekken van Fuchsia of rozenstekken.

Maar grove bast bedekt met wat sphagnum zal waarschijnlijk ook goed werken. De reden van de sphagnum bovenop, die je dan af en toe nat spuit, is dat je een geleidelijk afgifte van water krijgt zonder natte voeten.
Kun je ook eens een weekje weg.

De keikis van Arundina hebben er drie maanden in gestaan, maakten nieuwe scheuten in de plug en staan nu in de potgrond, verlicht met perlite. Komen inmiddels allemaal met nieuwe scheuten boven de grond. Die gaan in 2019 bloeien!

Ik houd ze goed in de gaten. Als ik over een week of drie geen groei zie, gaan ze in een "community pot", zoals de L harpophyllum.

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 18-01-2019 18:55

Interessant. Het is dat ik slechte ervaring heb met mijn Den. Starburst Firestar in media die te veel water vasthouden en/of niet luchtig genoeg zijn. Als ik het verschil zie tussen die keiki's op kurk met een laagje sphagnum en die in zo'n zelfgemaakte hangkooi gevuld met sphagnum dan weet ik het wel. Die pluggen van jou kun je ook halveren en dan is het allemaal lekker luchtig en de vochtigheid heb je dan zelf in de hand.
Good drainage or death!

Plaats reactie