regels bij import van orchideeën

Gezellig kletsen over van alles en nog wat.
Plaats reactie
Cor van Honk
Berichten: 204
Lid geworden op: 09-11-2018 11:38

regels bij import van orchideeën

Bericht door Cor van Honk » 13-01-2019 13:25

Beste Orchideeënvrienden,

Ik zie op Facebook dat er veel meningen en misvattingen uitgewisseld worden over het meebrengen van planten en plantmateriaal van een vakantie in bij voorbeeld Thailand.

Dat is niet verwonderlijk, want het is een hele stapel papier die dat beschrijft.

Ik zal hieronder de links geven waar je alles kunt vinden over de twee soorten regels. De CITES regels die gelden voor de origine, en ervoor moeten zorgen dat geen beschermde planten uit de vrije natuur worden geroofd en verhandeld. En dan nog de gezondheidsregels, de fytosanitaire bepalingen.

Het is niet alleen voor de reiziger ingewikkeld. Dat is het ook voor de douaneman of vrouw op Schiphol. Die hebben de reflex dat de reiziger in alle gevallen moet aantonen dat zowel CITES als FYTO in orde zijn. En dat moet dan met papieren die zijn afgegeven door de bevoegde autoriteiten in het land van oorsprong.

Argumenten als "dat ziet U toch" of "een fles met in vitro materiaal is toch steriel", overtuigt dan niet. Het bewijs moet voor de controleur afdoende zijn. Of de reiziger zelf overtuigd is, doet er in principe niet zo veel toe. Die gaat er niet over.

Dan is er nog het niet onbelangrijke feit dat de plant determineerbaar moet zijn. Een etiket dat het een Paphio is, is niet afdoende. Dat is geen bewijs en iedereen weet natuurlijk dat je aan een bloemloos jong plantje niet zo veel kunt zien.

Als dus bij inspectie niet bewezen wordt wat het is, niet bewezen wordt dat het gezond is of niet bewezen wordt dat het niet uit de vrije natuur komt, gaat het naar de vernietiging en is er sprake van een overtreding waar een fikse boete voor geldt.

De insteek bij controle is altijd dat er geen risico wordt genomen en dat er bij ontbreken van dekkend bewijs vernietigd en geverbaliseerd wordt.

Snijbloemen en bollen hebben een kleine uitzondering. Tot vijf kilo mag het aan de grens gepresenteerd worden voor een visuele controle. Wordt daarbij niets vastgesteld dat tot een probleem leidt, mag het erin. Grond aan de wortels is altijd een probleem trouwens.

De enige manier om zorgeloos door de douane te lopen is dus alleen gegeven indien het materiaal is voorzien van CITES en FYTO.
Daarvoor moet je bij een teler zijn die veelvuldig exporteert en die goedkeuring heeft van de overheid voor export omdat hij zich onderwerpt aan de verplichting alles afdoende kiemvrij te maken voordat het wordt ingepakt. Daarvoor heeft elk land dan weer regels voor spuiten met bestrijdingsmiddelen, afhankelijk van wat de lokale ziektes zijn.

Leuke plantjes op de hoek van straat of flessen op het vliegveld zonder CITES en FYTO leidt bijna altijd naar de container op Schiphol. En een ferme boete.

Bestellen dus bij de goede kweker, afhalen met certificaten.


Hier zijn de links:

Op de website van NVWA is dit soort informatie terug te vinden. Kijk even naar de volgende twee links:

https://www.nvwa.nl/particulieren/reize ... loembollen

https://www.nvwa.nl/particulieren/reize ... en-en-hout

Als je doorklikt zal je zien dat er ook een overzicht in staat over “ Certificaat- en inspectieplichtige producten bij import” inclusief een lijst van soorten die daar onder vallen (inclusief orchidae !!)

Daarnaast is de volgende link ook van belang:

https://www.nvwa.nl/particulieren/reize ... iersoorten

Groet,

Cor

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 13-01-2019 15:49

Toevallig dat ik van de week aan het kijken was naar de mogelijkheden om een flinke Dendrobium speciosum uit Australië te importeren van een door de Australische overheid gecertificeerde nursery. Daar verkopen ze voor 100 AUD (zo'n 63 euro) namelijk planten met 8-10 pseudobulben zoals hieronder te zien is. Helaas staat de Australische overheid alleen de export van endemische soorten toe naar commerciële partijen (handelaren) en t.b.v. educatie/tentoonstelling. Dus niet voor privédoeleinden. Nu begrijp ik dat de aanwezigheid van het potmedium bij aankomst waarschijnlijk ook al een enkele reis naar de kliko had opgeleverd. Afgezien daarvan heb ik geen enkele nursery kunnen vinden die daadwerkelijk internationaal verzend vanwege al het benodigde papierwerk dat daarbij komt kijken. In eerste instantie dacht ik toen dat ik dat dan maar zelf zou moeten regelen maar toen liep ik dus vast op het feit dat ik een eenvoudige hobbyist ben en geen kweker o.i.d. De enige uitkomst die mogelijk nog iets kan opleveren is als ik medewerking krijg van een Nederlandse kweker. Maar het aanwezige potmengsel blijft een probleem.

Afbeelding
Good drainage or death!

Cor van Honk
Berichten: 204
Lid geworden op: 09-11-2018 11:38

Bericht door Cor van Honk » 13-01-2019 16:27

Je kunt de gecertificeerde kweker vragen de plant "bare root" te versturen. Dan haalt hij hem uit de pot en spoelt de wortels. Als hij gecertificeerd is omdat hij de plant goed kiemvrij moet maken, is het daarmee opgelost. Dan heeft hij namelijk zowel CITES als FYTO certificatie.
Als hij alleen gecertificeerd is voor het hebben van deze inheemse soorten in zijn kas (en dat er dus op vertrouwd wordt dat ze niet uit het wild komen) heb je alleen een CITES en nog geen FYTO, want beide krijg je alleen als hij mag houden en mag exporteren.
Doet hij het doosje voor je op je post, heb je grote kans dat het ongehinderd bij je thuis wordt afgeleverd. Er wordt alleen steekproefsgewijs gecontroleerd.
Dat wil ook de Australische overheid liever niet (reputatie bescherming) en dus insisteren ze op verzending aan een professionele handelaar, dus met connossement en douane procedure. Dat wordt een stuk duurder en je moet er iemand voor vinden.

Van Cymbidiums ken je natuurlijk wat men de "back bulbs" noemt. Dat kun je uitleggen als bollen. Dan kun je als particulier een kans maken op de regels van maximaal 5 kilo als ze schoon zijn. Maar daar mag dan geen blad of zo aan zitten. En dat is een regel voor handbagage, dus daar heb je alleen iets aan als je het gaat halen.
En dan is het hopen dat je op een douanier stuit die er net zo over denkt.

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 13-01-2019 17:52

Ik heb filmpjes gezien waarin bij het verpotten van deze soort met een bijl bijna alle wortels worden afgehakt en dan wordt de plant in een nieuwe pot gezet. Is geen enkel probleem zeggen ze, de planten zijn zeer sterk en maken binnen de kortste keren nieuwe wortels aan. Maar goed, ik zie geen enkele referentie naar een "phytosanitary certificate" al kan je het formulier daarvoor wel gewoon downloaden en invullen waarna e.e.a. wel nog geïnspecteerd moet worden. Het is gewoon zo ontzettend veel gedoe dat ik me goed voor kan stellen dat velen er niet aan beginnen. En al helemaal niet voor zulke idioot grote planten. Bij Orchideen Lucke heb ik hele tafels vol met Dendrobium speciosum gezien in vele vormen met referentie aan de Australian Orchid Council (AOC). Ik vermoed dat die allemaal geïmporteerd zijn en in flessen/potten zaten. Dat maakt het hele gebeuren een stuk eenvoudiger en veel goedkoper.
Good drainage or death!

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 15-01-2019 08:11

Zo heb ik eens een bestelling gedaan in het buiten land, en kreeg de planten zonder wortels thuis, nou ben ik echt geen beginner met planten, maar op 1 na zijn ze allen dood gegaan.
Daar zaten dus ook verschillende rex planten bij met speciale bloem kleuren. Ik was best teleurgesteld in die tijd, praat nu over een aantal jaren geleden.
voor beginners is het erg lastig om er weer wortels aan te krijgen, dus mijn idee is, als je bv Cattleya enz koopt, bestel ze dan in het voor jaar, zodat er een nieuwe bulb uit kan groeien die wortels krijgt en je zo dus de plant nog hebt, zijn het planten die in het najaar wortels krijgen, bestel ze dan in het najaar.
Zorg dat je die info hebt, dat scheelt je een hoop geld en terleurstelligen.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Plaats reactie