Cymbidium naar binnen

Ansellia, Cymbidium, Cyrotopdium, Eulophia Grammangis, Grammatophyllum

Plaats reactie
Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Cymbidium naar binnen

Bericht door Bindi » 03-12-2018 10:17

ik heb de planten een wwek geleden naar binnen gehaald, het is nog niet veel soeps, maar wel wat nieuwe scheuten.
Kan ik de planten op ong 20 gr overdag zetten en 18 snachts ? ze staan nu in de berging en daar is het best weinig licht, maar wel koel. stel ik zet ze warmer, groeien de nieuwe scheuten dan gewoon door ? ze zijn nog best klein namelijk, zou wel mooi zijn als ze door konden groeien en dan in het voor jaar weer naar buiten.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 04-12-2018 21:53

Als er groeipunten zijn groeien ze wel door hoor, beter veel licht en warm dan donker en koel.

De mijne zijn vlot dit jaar, de eerste heeft net zijn eerste bloem open (staat licht/koel). Een ander bloeit ook bijna, staat warm (woonkamer) en licht... zie weinig verschil in groeitempo!

Van de botanen staat C. erythraeum bijna in bloei (koel en licht), C. dayanum (warm) is uitgebloeid. C. eburneum ziet er uit of hij zelfmoord wil plegen. Als die niet snel bijdraait help ik hem daarmee... staat al 5 jaar te druilen, warm, koud, zon, schaduw, het is nooit goed.

Ruud

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 05-12-2018 21:52

Ik zie wel dat de scheuten die zich in de winter warm en relatief donker ontwikkelen, makkelijker schade ( gebroken bladeren) hebben dan de robuuste scheuten die zich buiten ontwikkelen.

Al heb ik maar 1 plant die daar werkelijk last van lijkt te hebben ( de wijnrode C. cascade die nu bloeit)

Voor de rest doen m'n planten het prima.

Bij de C. Early Sue Paddy heb ik de 3 resterende bloeischeuten een aantal dagen terug eruit geknipt.
Ik zag dat er luis in zat en dat wil ik binnen niet verspreiden.
Maar de plant stondt dan ook al vanaf eind augustus in bloei....

Voor mijn C. ice cascade geldt het zelfde, al zag ik dat bloeischeut 4 en 5 in de maak zijn!
De oude bloemen waren toch lelijk vanwege de hagelschade.

Bij m'n wijnrode C. cascade lijkt de eerste bloeiaar aan zijn eind.
De 2e aar had ik een tijdje terug gebroken.... maar heeft even kort op een vaasje gebloeid.
Maar bloeiaar 3 en 4 zijn in de maak.

De C. "Danique" maakt tegen mijn verwachting in toch 2 bloeischeuten aan.
De plant is wel laat, een jaar terug kocht in hem half november en stond hij volop in bloei.

De de laatste, de C. Merlot....
Deze staan nog buiten, hij is wel erg groot geworden... dat wordt nog een puzzel wanneer hij naar binnen moet.
De plant maakt wel 3 bloeischeuten aan :D

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 06-12-2018 07:55

Ik heb ze in de keuken gezet voor het raam, geen slakken of ander ongedierte deze keer in de potten, ik was ze vergeten na een fikse regen bui uit de bak te halen waar ze in stonden ivm de wind, zit hier precies op een hoek met veel wind, denk dat de pisse beddden dit niet echt fijn vonden, zo,n water ballet in die bak.
nu hoop ik dat ze mooi door groeien, bloemen verwacht ik er niet van, de scheuten zijn nog niet goed ontwikkeld,
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Amateurtje
Berichten: 292
Lid geworden op: 13-03-2017 19:47

Bericht door Amateurtje » 30-12-2018 20:19

Hoop toch voor je dat er een steel in komt .

Groetjes Marianne
Gek van met name Cymbidium en andere soorten orchideetjes :-)

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 01-01-2019 10:03

Ik denk niet dat dit gebeurt, de jonge scheuten zijn gewoon nog te klein.
Er zit wel groei in, gelukkig. Ik zal gewoon moeten wachten tot ze helemaal opgeknapt zijn.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Plaats reactie