Mijn Dendrobium Nobile

Dendrobium

Plaats reactie
JO-Anne
Berichten: 12
Lid geworden op: 29-12-2018 19:56

Mijn Dendrobium Nobile

Bericht door JO-Anne » 30-12-2018 14:30

Afbeelding

Afbeelding

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 30-12-2018 14:52

Afgezien van de wortels die ik logischerwijs niet kan zien, zie ik niets verontrustends aan jouw plant. Mogelijk is het laten vallen van de bladeren en bloemen dus gewoon de natuurlijke cyclus. Ik heb niet dit type Dendrobium nobile dus ik kan het niet met zekerheid zeggen maar zoals ik eerder al schreef moet er op internet heel veel informatie over dit type te vinden zijn. Misschien interessant om te weten is dat geen van de Dendrobium nobile soorten of hybriden van nature omhoog groeien. Het zijn hangende planten, de stengels hangen naar voren en beneden. In potten worden ze daarom met stokken overeind gehouden. Niet dat dat wat uitmaakt voor de bloei, maar het geeft wel aan dat het echte epifieten zijn die wortelen op de schors van bomen. Ze zijn dus eigenlijk niet bedoeld om in een pot met bijvoorbeeld koskossnippers te groeien of, erger nog, orchideeëngrond. Het kan wel als het potmengsel luchtig genoeg is. Het potmengsel waarin mijn oranje Dendrobium nobile stond bij aankoop was veel te dicht voor mij manier van water geven. Dus zijn de wortels gaan rotten en ging de plant bijna naar de orchideeënhemel. Voordeel van die van mij is dat ze niet opgeeft met het maken van keiki's en nieuwe scheuten, dus nu heb ik eigenlijk een tiental kleine plantjes staan...
Good drainage or death!

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 01-01-2019 10:11

Bijna geen enkele orchidee houd van een dichte pot grond en zijn bijna allen boom hangers.
Dat deze zijn bladeren laat vallen, is heel normaal, kijk wel even of de wortels nog goed zijn .
Om die oorzaak uit te sluiten.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

JO-Anne
Berichten: 12
Lid geworden op: 29-12-2018 19:56

Bericht door JO-Anne » 03-01-2019 19:51

op kurkeik laat je de nobile gewoon groeien hoe hij groeit?
terwijl in de winkel alles vast wordt gezet met stokjes.

JO-Anne
Berichten: 12
Lid geworden op: 29-12-2018 19:56

Bericht door JO-Anne » 03-01-2019 19:53

JO-Anne schreef:op kurkeik laat je de nobile gewoon groeien hoe hij groeit?
terwijl in de winkel alles vast wordt gezet met stokjes.
en later in een pot zodat ze naar boven kunnen groeien\?

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 03-01-2019 20:44

Nee, ik laat de plant gewoon groeien hoe die wil. Van de zomer stond het geheel buiten in een terracotta pot. Daarin stond het stuk kurkeik geklemd en flink schuin omhoog. de stengels groeien naar het licht toe en als ze te zwaar worden, gaan ze hangen. Die van mij zijn nog klein en gaan dus niet hangen. Nu het stuk kurkeik binnenshuis meer horizontaal ligt, steken de stengels allemaal omhoog. Als je 'm dicht bij de raam laat groeien, groeit de plant omhoog denk ik.
Good drainage or death!

Plaats reactie