dendrobium nobile

Dendrobium

JO-Anne
Berichten: 12
Lid geworden op: 29-12-2018 19:56

Dendrobium Nobile

Bericht door JO-Anne » 29-12-2018 20:37

Hallo planten mensen, mijn naam is JO-Anne en een nieuweling.

Ik heb ook pas geleden een Dendrobium Nobile gekocht maar eerlijk gezegd
vind ik hem moeilijk te houden.
Hij was mooi wit en staat op het kastje, heeft zijn dompel badje gehad, ( 5 min) .
Hij staat in de kamer maar in een keer verliest hij zijn bloemen en blad wordt
geel.

Jongens wat doe ik nu fout?

Ik ben een beetje jaloers op nn die ze wel mooi in bloei heeft.

Wie kan mij helpen met tips?

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 29-12-2018 21:03

Dendrobium nobile is één van die "soorten" (het zijn allemaal hybriden die je in de tuincentra e.d. kunt kopen) die misleidend zijn. Als je ze koopt zijn ze mooi. Dikke stengels vol bloemen en/of knoppen. Maar na de bloei wordt het een ander verhaal. Natuurlijk zijn de bloemen niet eeuwig. Ik vermoed dat ook hier geldt dat hoe warmer de plant staat, hoe korter de bloei. Het afvallen van de bladeren (en bloemen) kan min of meer het natuurlijke proces zijn. De botanische ouders van veel van deze dendrobiums zijn vaak bladverliezend, net als de bomen en struiken bij ons buiten die 's winters hun blad verliezen. Vanuit de basis groeit dan een nieuwe stengel die het volgend jaar bloemen moet geven. Ook op de oude, kale stengels kunnen het volgende jaar weer knoppen gevormd worden. Echter, dit type planten heeft doorgaans een winterrust nodig, d.w.z. een koele periode en geen water en geen voedingsstoffen. Dat simuleert de winter en is voor de plant het teken om bloemknoppen aan te gaan maken. De plant heeft dan ook behoefte aan veel zon (maar geen warmte) omdat de botanische ouders dat zo kennen uit hun biotoop. Waar 's winters de bomen hun bladeren verliezen, komt veel meer licht op de lagere begroeiing.

Een ander probleem kan zijn dat de plant te nat heeft gestaan en dat alle wortels zijn gaan rotten. Daarop kan de plant geen water meer opnemen en om zichzelf tegen uitdroging te beschermen, laat de plant de bladeren en bloemen vallen. In de winkel kun je moeilijk zien of de wortels in een goede conditie zijn zonder de plant uit de pot te halen. Maar neem maar aan dat de kans vele malen groter is dat de planten te veel water krijgen, dan dat ze te weinig water krijgen. Die mooie dendrobium met oranje bloemen die ik hierboven liet zien, ziet er vandaag heel anders uit. Na wortelrot moest de plant helemaal opnieuw beginnen en vorig jaar had ik één bloem. Dit jaar heb ik korte, dikke stengels van niet meer dan 10 cm en één daarvan bloeit nu met vier bloemen en een andere stengel heeft 1 knop die komende week opengaat. Maar de planten zijn gezond en groeien nu al nieuwe stengels die al bijna net zo groot zijn als die van afgelopen jaar. Ik heb ze niet meer in schors staan maar op een stuk kurk gebonden met een laagje veenmos. De planten wortelen daarop oppervlakkig en ik geeft om de paar dagen een beetje water zodat het mos nat wordt en daarna weer opdroogt. Dat vinden ze fijn. Korte nat-droog cycli dus.
Good drainage or death!

JO-Anne
Berichten: 12
Lid geworden op: 29-12-2018 19:56

Bericht door JO-Anne » 29-12-2018 22:54

Hallo Michiel,

Bedankt voor je snelle reactie, als de bloemen en de gele bladeren nu allemaal
afvallen gaat de nobile naar de slaapkamer voor winterrust.
Ik weet alleen niet wanneer de rust voorbij is, misschien als er weer stekjes
worden aangemaakt?

Ik geef de planten eigenlijk maar weinig water 1x in de week.

we zullen zien en een goede jaarwisseling.

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 30-12-2018 11:23

Bij mijn weten komt de winterrust voor de bloei, net als bij de planten hier. Na de winter, als het weer warmer wordt, gaan insecten weer vliegen en op zoek naar nectar en stuifmeel waardoor bloemen bestoven worden. Mijn Dendrobium nobile telt nu vele nieuwe scheuten. Maar goed, dat is een andere hybride die onder andere omstandigheden staat. Op internet moet je veel informatie kunnen vinden over deze planten want ze zijn best populair. Ik zoek ook veel op YouTube, dan kun je zien waar de mensen het over hebben als ze hun orchideeën besproken.

Wat betreft water geven: in de winter is het meestal kouder in huis dan in de zomer en dus verdampt het water in het potmengsel langzamer. Als je plant in een potmengsel staat dat veel water vasthoudt (kokossnippers bijvoorbeeld), is het denkbaar dat het altijd nat blijft en dat is slecht voor de plant. Als het potmengsel heel luchtig is en uit veel schors bestaat, houdt het weinig water vast en kan het wel goed uitdrogen tussen waterbeurten in. Ik heb zelf al heel wat planten bijna om zeep geholpen in de winter met eenmaal per week watergeven. Hoe zien de stengels eruit? Zijn die mooi dik, of beginnen ze een beetje te verschrompelen?
Good drainage or death!

Antoon
Berichten: 157
Lid geworden op: 12-03-2017 22:37

Bericht door Antoon » 30-12-2018 11:58

De Dendrobium nobile soorten die bloemen geven van uit de zijkant van de bulb zijn over het algemeen de koele of koude soorten.
Dan heb je ook nog de warme soorten die er op gelijken kwa groei en vorm maar die bloemen geeft vanuit de top van de bulb (Dendrobium phalaenopsis) is de warme soort.

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 30-12-2018 13:20

Enkele foto's (met de smartphone):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Good drainage or death!

JO-Anne
Berichten: 12
Lid geworden op: 29-12-2018 19:56

Bericht door JO-Anne » 30-12-2018 13:37

Is een foto handiger om te zien hoe de staat van de plant is?

Hoe gaat dat de afbeelding hier plaatsen?

JO-Anne
Berichten: 12
Lid geworden op: 29-12-2018 19:56

Bericht door JO-Anne » 30-12-2018 13:40

JO-Anne schreef:Is een foto handiger om te zien hoe de staat van de plant is?

Hoe gaat dat de afbeelding hier plaatsen?
mooie fotos, op een steen of zo met mos...

Die kleur heb ik nog nooit gezien, in de winkel en blijft ook oranje?

JO-Anne
Berichten: 12
Lid geworden op: 29-12-2018 19:56

Bericht door JO-Anne » 30-12-2018 13:42

JO-Anne schreef:
JO-Anne schreef:Is een foto handiger om te zien hoe de staat van de plant is?

Hoe gaat dat de afbeelding hier plaatsen?
mooie fotos, op een steen of zo met mos...

Die kleur heb ik nog nooit gezien, in de winkel en blijft ook oranje?
Plant van de maand? ben jij...

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 30-12-2018 14:15

De ondergrond is een stuk kurk (schors van de kurkeik). Daarop heb ik de planten vastgebonden met dyneema vislijn en daarover weer een dun laagje sphagnum (veenmos). Van de zomer stond de plant buiten in weer en wind (maar nooit in de directe zon). Met de kou is de plant naar binnen gegaan in de woonkamer en staat ze in een hele grote tweedelige vaas met onderin een laagje water voor de luchtvochtigheid.

De kleur van deze planten is lichtoranje en dat blijft zo. Ik heb 'm gekocht bij een tuincentrum. Een paar maanden geleden stonden ze er weer. Op internet is ze ook te koop, o.a. bij Claessen Orchids.
Good drainage or death!

Plaats reactie