Substraat in glascultuur

Van kas tot groeilamp.
RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 06-10-2018 21:51

Dat is volledig in overeenstemming met mijn ervaring. Buiten kunnen ze veeel meer hebben dan binnen, zowel qua water, droogte als kou,

Ruud

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 07-10-2018 10:53

Bedoel je buiten als in de natuur? Ergens is dat niet vreemd want daar is sprake van een evenwichtig biotoop, ook voor de wortels. Daarin leven bacteriën, schimmels en andere ongewervelden al vele duizenden jaren allemaal in samenhang. Onze potmengsels zijn wat dat betreft net geen woestijnen want er leeft wel iets in van bacteriën en schimmels, maar kwa diversiteit zal het in schril contrast staan met het natuurlijke biotoop. Een soort halfwoestijn dus.
Good drainage or death!

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 07-10-2018 19:09

Nee, ik bedoelde gewoon hier in de tuin. Ik denk dat ventilatie en frisse lucht daar de belangrijkste factor in zijn,

Ruud

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 07-10-2018 19:48

Ja, buiten is sowieso de luchtvochtigheid veel hoger dan binnen, behalve als je een kas hebt met luchtbevochtiger. De temperatuurschommelingen tussen dag en nacht zijn voor gematigde en koude soorten ook "natuurlijker". En een beetje wind zorgt voor een snellere verdamping van water.
Good drainage or death!

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 24-12-2018 11:01

Even een update.

Voor de Cambria's is dit experiment naar mijn idee geslaagd.
De planten zijn goed aangeslagen en hebben minimale zorg nodig, eens per 14 dagen check ik over er genoeg water in de pot aanwezig is.
Ook is er bij de Cambria's bijna geen harmonicavorming van de bladeren te zien. Dit is wel iets waar ze in de normale potcultuur gevoelig voor zijn.

Tijdens langere periodes zonder zon (waardoor er geen verdamping in de pot ontstaat en de boel dus langzaam uitdroogt) zet ik de potten een aantal uur tot de rand vol met water. Dan kan het schors weer voldoende vocht opnemen en is het klimaat in de pot weer goed.

Over de zaailingen die ik van Marc heb ik wisselende gevoelens.
De Zaailingen van de D. nobile en Cattleya's doen het wel allemaal nog, maar lijken het schraaltjes te hebben.
Ik denk dat de wortels niet lang genoeg zijn om de vochtige ruimtes in het substraat te bereiken. De wortels van de zaailingen zitten vooral in de bovenste droge afdeklaag.

De Paphiopedilum's heb ik sinds de tripsinfestatie, in seramis en fijne bark gezet. komend voorjaar zal ik enkele planten weer in de SGK zetten.

Mijn setup voor de O. twinkle moet ik aanpassen.
Ik ga de pot afdekken met veenmos, want de plant maakt op dit moment geen nieuwe scheuten aan en dat baart mij zorgen. Misschien moet ik deze plant weer terug zetten in puur veenmos want daarin leek hij het erg naar zijn zin te hebben.
Het nadeel is dat ik de plant dat weer veel vaker moet checken of hij het niet te droog heeft.

Hier een van de cambria's, de 3 nieuwe scheuten ontwikkelen zich goed.
Afbeelding

De planten krijgen eens in de 1 a 2 weken een gematigde dosis bladvoeding.

Anitaz
Berichten: 690
Lid geworden op: 12-03-2017 18:49

Bericht door Anitaz » 24-12-2018 15:25

Marc heeft geen zaailingen, maar planten uit weefselkweek :)
Groetjes Anitaz

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 28-04-2019 11:03

Even een update.

De oranje Cambria doet het tot dusver het beste.
De wortels hebben ondertussen de bodem bereikt en groeien deels in het water.
De plant maakt 3 flinke scheuten aan waarvan er nu 1 in bloei staat en 1 in knop.
Ik verwacht dat de 3e scheut ook gaat bloeien.
Door het waterreservoir is de plant heel onderhoudsarm.
Ik geef de plant om de week bladvoeding en zit te denken om het iedere week te gaan doen.
Om de 2 weken kijk ik of er genoeg water in de pot zit, verder heb ik er geen omkijken naar.

Mijn paarse Cambria maakt ook 2 scheuten aan. Echter is deze plant wat lastiger.
De plant heeft namelijk de neiging om alleen oppervlakkige wortels te maken.
Hierdoor komen de wortels niet bij het vocht en is de plant vatbaarder voor droogte.
Mijn Oncidium twinkle doet het prima in glascultuur, de plant maakt 1 mooie nieuwe scheut aan.


De plantjes van Marc leven nog wel maar doen het een stuk minder goed.
De plantjes zijn gewoon te klein om het vocht te kunnen bereiken.
Als ik ze eerst een jaar of 2-3 in de gewone cultuur houd, kan ik ze later weer ik glascultuur brengen.



Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 28-04-2019 17:56

Mooie gezonde wortels. Toch bijzonder in zo'n afgesloten pot.
Good drainage or death!

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 29-04-2019 15:53

Ik sta paf, echt heel knap gedaan zo, en de planten zien er geweldig goed uit, dat is bij deze planten een unicum, vaak redden ze het niet in een gewone pot :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 03-05-2019 10:42

Gaaf he!
Dit lijkt me een goede manier op makkelijker vochtminnende Oncidium achtigen te houden.
Als mijn O. sweet sugar weer wortels heeft, zal ik die ik in het glas gaan zetten.
Al moet ik natuurlijk nog wel wat meer testen.

Plaats reactie