Barkeria spectabilis (x Epidendrum criniferum?)

Barkeria, Brassavola, Broughtonia, Cattleya, Caularthron, Encyclia, Epidendrum, Laelia, Rhyncolaelia, Schomburgkia, Sophronitis
Plaats reactie
Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Barkeria spectabilis (x Epidendrum criniferum?)

Bericht door Michiel Janssen » 22-12-2018 19:21

Vandaag een plant gekocht met drie beginnende bloeiwijzen. Verderop stond een bloeiende plant met hetzelfde label (Barkeria spectabilis) waarvan ik al zei dat de bloemen wel erg veel op die van een epidendrum lijken. Bij thuiskomst zie ik online bij een andere handelaar Barkeria spectabilis x Epidendrum criniferum te koop staan die precies lijkt op eerdergenoemde bloeiende plant. Ik neem aan dat de door mij gekochte plant dus ook die hybride is. Jammer, want ik probeer toch vooral botanische soorten te kopen. Maar waarom zijn handelaren toch zo slordig met de naamgeving? Het is niet zo dat het amateurs zijn, ze weten in het algemeen best veel van orchideeën, zeker de eigenaren.

Hier een foto (van internet):
Afbeelding
Good drainage or death!

Cor van Honk
Berichten: 204
Lid geworden op: 09-11-2018 11:38

Bericht door Cor van Honk » 23-12-2018 09:56

Hybride of niet: hij ziet er goed uit.
Hier in Europa wordt veel gekruist maar weinig hybriden worden bij Kew geregistreerd of ook maar goed beschreven. Kennelijk probeert men maar wat. Zo’n plant is even leuk, maar niemand weet precies wat het is. En dan verdwijnt de interesse ervoor snel en uiteindelijk zelfs de hybride.
In Brazilië heb je veel mensen die Cattleya walkeriana kruisen. Als ze mooi zijn worden ze beschreven en geregistreerd. Ik heb een boek met alleen maar. Walkerianas. Goede kosten tot 1000 euro. En dat is dus heel goed voor de prijzen. Net zo iets als met rashonden. Een exemplaar dat mooi is en sterk, van goede ouders, is geld waard. Hybrides die niet de goede raskenmerken hebben worden vaak weggegooid of in de tuin als een soort borderplant in de bomen gehangen. Kwekers daar zijn niet op zoek naar het volgende kassakoopje maar naar een nieuwe prijskampioen.

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 23-12-2018 12:43

Tja, je ziet dit soort fettish inderdaad ook bij nagenoeg alle huisdieren. Een extreme focus op bepaalde uiterlijke kenmerken terwijl ik vind dat de natuur al mooi en gevarieerd genoeg is. Maar goed, ieder z'n ding. Bij planten kun je eigenlijk weinig kwaad doen zolang die hybrides maar niet in de natuur belanden. Bij dieren gaat het veel verder want sommige beesten zijn in feite gewoon mismaakt door een of andere dr. Frankenstein. Honden met uitpuilende ogen omdat er niet genoeg ruimte is in hun schedel voor de hersenen. Beesten met allerlei problemen aan het skelet. Pure dierenmishandeling als je het mij vraagt...
Good drainage or death!

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 23-12-2018 16:35

Jammer dat het geen botaan is Michiel.
Maar ik vind het prachtig, als de bloemen overeenkomen met de bloemen van de foto's :D

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 23-12-2018 16:48

Hieronder een paar foto's (internet) van Barkeria spectabilis. Ik vind 'm mooier dan de hybride.
Afbeelding
Afbeelding
Good drainage or death!

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 23-12-2018 17:04

Die is zeker mooi, de bloemen ogen wat rustiger / natuurlijker.

Tijdens mijn reis in Costa rica kwam ik een bloeiende Barkeria lindleyana tegen.
Die was ook prachtig, maar schijnen lastig te zijn in de huiskamercultuur.
Daarom blijf ik bij dit geslacht vandaan.

Op een stuk schors in een kas zou deze het beter doen.

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 23-12-2018 17:59

Ja, Barkeria lindleyana had ik gisteren ook kunnen kopen, die bloeiden al mooi. Groeiden inderdaad op schors. Dat maakt het niet noodzakelijkerwijs een lastige soort. Als het een soort is die van een nat-droog cyclus houdt, kun je 'm eenvoudig om de zoveel dagen even met een plantenspuit in de doucheruimte goed natspuiten en als de plant dan is uitgedruppelt kun je 'm weer terug hangen in de woonkamer. Of in een hele brede vaas met onderin een laag water. Maar als het een soort is die een hele hoge luchtvochtigheid behoeft, dan is dat mogelijk onvoldoende. Maar zoals de Engelsen zeggen: the proof of the pudding is in the eating.
Good drainage or death!

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 24-12-2018 07:45

Ik vind de botaan ook mooier dan de hybride en wat honden en andere dieren betreft ben ik het er ook mee eens er zijn overigens steeds meer mensen die op bastaartjes over gaan omdat de honden veel te ver zijn doorgekweekt.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Amateurtje
Berichten: 292
Lid geworden op: 13-03-2017 19:47

Bericht door Amateurtje » 30-12-2018 20:23

Ik vind ze toch beide mooi , de hybride zou welkom zijn .

Groetjes Marianne
Gek van met name Cymbidium en andere soorten orchideetjes :-)

Anitaz
Berichten: 690
Lid geworden op: 12-03-2017 18:49

Bericht door Anitaz » 30-12-2018 20:37

Beide mooi! :)
Groetjes Anitaz

Plaats reactie