Nieuwe aanwinsten

Soorten die in ons klimaat voorkomen/groeien
RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Nieuwe aanwinsten

Bericht door RdB » 26-03-2017 21:19

Dit weekend kwam het Judith Prins pretpakket binnen. Met Calanthe reflexa en C. tricarinata, Epipactis giganteum en E. palustrss, Spiranthes cernua, Dactylorhiza fuchsii en D. praetermissa.

Dus als iemand nog verzorgingstips voor één of meerdere van deze soorten heeft zijn die zeer welkom, zo moeten nog de grond in.

Ruudf

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 26-03-2017 22:07

Ik weet niet of het verstandig is ze in de grond te zetten, althans niet voor alle soorten. Niet dat ik weet hoe je het het beste kunt aanpakken, maar ik heb van Judith Prins gehoord dat de resulteten erg wisselen. Wat je misschien het beste kunt doen is de planten overpotten in plastic of terracottapotten met een goede drainage onderin) en die als geheel in de grond zetten. Gebruik daarbij wel geschikte grond en zeker geen tuinaarde. Dactylorhiza fuchsii, D. praetermissa en Spiranthes cernua (welke feitelijk de hybride Spiranthes cernua x S. odorata is) heb ik drie jaar geleden gekocht en heeft al die tijd op mijn balkon gestaan in hetzelfde plastic bakje als ik 'm kocht en heeft elk jaar in september gebloeid. Familileden hebben 'm in hun tuin overgeplant en daar zijn de planten verdwenen. Overigens is het een invasieve soort die zich al in verschillende Nederlandse natuurgebieden heeft gevestigd.

Van de Epipactissen heb ik gehoord dat ze lastig zijn. Op mijn balkon deed E. gigantea het slecht en heeft niet gebloeid. Als de planten dit jaar weer opkomen, ben ik al blij. E. palustris is volgens mij kalkgebonden, iets om eventueel rekening mee te houden (de meete Europese orchideeën houden wel van een beetje kalk in de bodem). Dactylorhiza's zijn minder moeilijk denk ik. Volgens mij kun je bij Judith Prins ook grond kopen in het geval je niet genoeg hebt.
Good drainage or death!

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 27-03-2017 22:23

Ik zal eens zien hoe ik dit precies ga aanpakken (per plant)

Ruud

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 27-03-2017 22:24

Sinds een jaar heb ik een aantal orchideeën in de tuin staan en ze doen het aardig.

De sleutel is: zorg dat de planten nooit te nat staan en zorg dat de wortels nooit te warm worden!
Door te warme wortels schiet de plant in de stres en daar knappen ze niet van op. (mijn Cypripedium heeft er een flinke klap van gekregen en zal dus voorlopig ook niet bloeien.)

Zelf heb ik een aantal bakken ingegraven, hierdoor kan in van iedere soort aan de wensen voldoen.

Ik heb zelf nu een Calanthe Takane buiten staan, deze staat in een mengsel van peat / zand en perliet in een verhouding van 1-1-1.
dit mengsel blijft altijd voldoende vochtig en nooit te nat.
Waar varens het goed doen, doet Calanthe het ook prima.

Ook heb ik Spiranthes cernua, deze schijnt het ook naar z'n zit te hebben. Vorig jaar had hij 2 scheuten, dit jaar heet hij 12 nieuwe scheuten :D

Deze heb ik in een ingegraven bouwemmer van 20 liter gezet, op 5 cm van de bodem heb ik gaten in de bodem gemaakt zodat de plant een waterbuffertje heeft, ook eb ik de onderste 6 cm met hydrokorrels gevuld.
Het mengsel bestaat ook weer uit peat-zand-perliet, maar ik heb wat extra turf toegevoegd om het mengsel licht zuur te maken. verder heb ik een mulch van dennennaalden gebruikt om te zorgen dat het oppervlak vochtig blijft.

Verder heb ik een Epipactis Royleana, deze moet nog opkomen dus ik weet nog niet of deze de winter heeft overleefd.

De E. gigantea en E. Palustris kunnen veel zon hebben, mits de bodem voldoende vochtig is.

Verder heb ik een Dact. hybride en een rietorchis, deze staan gewoon in een vochtig deel van de tuin in de halfschaduw.

Groet, Marcel.

Patrick
Site Admin
Berichten: 485
Lid geworden op: 02-12-2015 18:41

Bericht door Patrick » 28-03-2017 18:52

Mooie verzameling Marcel.

Ik ben ook langzaam wat soortjes bij elkaar aan het sprokkelen, en net als jij graaf ik bakken in. Zo kan ik iedere soort zijn eigen behoefte geven.

Ik hoop over een tijdje wat foto's te kunnen laten zien.
Vriendelijke groet,

Patrick

MiB
Berichten: 1
Lid geworden op: 13-03-2017 20:38

Bericht door MiB » 31-03-2017 17:04

Ik heb diverse Calanthe, Bletilla en Cypripedium in de volle grond staan en ze doen het prima.
Leef vandaag, gisteren is al geweest en morgen moet nog komen. 🍀

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 15-04-2017 22:15

Vandaag ben is even langs Judith Prins gegaan.
Nu heb ik er Calanthe Reflexa, C, tricarnata, Cypripedium reginae en Dact, elata x foliosa :D
Gelijk uitgeplant, ik denk alleen dat de C. Reflexa nu nog te licht staat,
Maar dat komt wel goed,

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 17-04-2017 20:35

De planten staan op hun plek.

Afbeelding

Afbeelding

Ik zit eraan te denken achter de Cyp. reginae een vochtig wandje te creeër van turfblokken o.i.d. voor Pleiones.
Maar dat komt later wel. :)

Anitaz
Berichten: 690
Lid geworden op: 12-03-2017 18:49

Bericht door Anitaz » 18-04-2017 07:22

Ziet er goed uit Marcel :)
Groetjes Anitaz

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 18-04-2017 11:00

Erg leuk :)
Ik kom over een jaar wel om raad vragen bij jullie, als ik misschien een grote tuin heb.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Plaats reactie