Bezig met mijn plantjes

Gezellig kletsen over van alles en nog wat.
Plaats reactie
Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bezig met mijn plantjes

Bericht door Bindi » 08-09-2018 09:27

Mijn planten hebben heel erg te lijden gehad, van het warme zomer weer, wat een ellende staat er voor mijn raam :cry:
sommige zien er uitstekend uit en bloeien zelfs voor de 2e keer, maar andere zijn mager en zien er uit of ze geen water hebben gekregen, terwijl ik dat toch echt heb gedaan.
Dus ben nu bezig om ze allemaal na te kijken en eventueel te verpotten, Ik weet dat dit niet voor alle planten de beste tijd is, maar nood breekt wetten.
want de dode wortels moet ik toch afknippen, en dan maar hopen dat ze nog sterk genoeg zijn om in ieder geval iets te gaan doen, heb dit echt nooit eerder zo mee gemaakt.
nu heb ik allemaal gematigde soorten staan en de warmte is echt te veel voor ze geweest, er viel niet tegen op te gieten of te dompelen.
Wat ik mij afvraag hebben jullie planten er ook zo.n last van gehad ?
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 08-09-2018 11:11

Ai, dat is jammer om te horen.

Hier doet alleen de Encyclia alata zaailing het heel slecht, en de Dendrobium tetragonum zaailingen van Marc heb ik weg moeten gooien.

De rest van de planten doet het prima, en sommige doen het gewoon heel erg goed!
Op de warmste dagen heb ik de planten de hele dag in de schaduw gezet ( onder een boom) En om de dag water gegeven.

wel ben ik de afgelopen maanden ook meer meststoffen gaan gebruiken en mijn rainmix is nu op :lol:
Dus nu gebruik ik algemene vloeibare meststof van Substral die ik al een jaar of 20 in de kast heb staan.

Al mijn Cymbidiums maken nu knoppen aan, behalve de C. "Danique", deze heeft afgelopen winter te weinig licht gehad??

De G. skinneri die ik van jou heb overgenomen doet het erg goed, hij maakt weer nieuwe scheuten aan en de andere scheuten zijn flink gegroeid.
Ook maakt de plant bergen wortels aan, de plant staat naast de Cymbidiums in de tuin.

Mijn zaailingen van L. anceps en E. cordigera hebben flinke nieuwe scheuten gemaakt,
De bladeren van de E. cordigera lopen rood aan, wat een teken is dat hij ruim voldoende zon krijgt.

Mijn Cycnoches Wine Delight is niet naar buiten geweest, maar doet het prima sinds dat ik hem meer bemest.
Ik denk zelfs een knop te zien!


De zaailingen van Marc in het GSK substraat doen het prima, ze maken wortels aan die het substraat in gaan en maken nieuwe scheuten.
Voor de Cambria's in GSK het zelfde verhaal, nieuwe scheuten en nieuwe wortels.
De Cambria's moet ik wel eerdaags naar binnen halen denk is, maar buiten is de luchtvochtigheid vele malen gunstiger voor deze planten.

Mijn terrestrische zaailingen komen ook stilletjes op.
Ik zie scheuten van Himantoglossum robertianum en Ophrys sphegodes verschijnen.
Ook heb ik groene zaailingen in de tuin staan van A. morio, A. anatolica en S. vomeracea :D

Wel heb ik aflopen zomer m'n +- 120 zaailingen van Ophrys apifera laten verrotten, ik heb nog maar 1 klein plantje over....

Maar ach, volgende keer ga ik dat anders aanpakken.

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 10-09-2018 10:05

Jij hebt best veel verschillende soorten, zo te lezen.Mijn platen zijn over het algemeen Cattleya en dan de gematigde soorten, water geven had gewoon geen zin, heb het wel gedaan natuurlijk. Maar helpen deed het niet erg, ja verrotte wortels kregen ze er van, en de luchtvochtigheid steeg hier naar 80.
Vorig jaar had ik ook veel meer bloemen in de planten, dit jaar is het pffffffffff
Maar goed, we gaan gewoon door he, gaat vast wel weer goed komen.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Patrick
Site Admin
Berichten: 485
Lid geworden op: 02-12-2015 18:41

Bericht door Patrick » 10-09-2018 15:20

Bij mij is het verschillend. Schomburgkia soorten hebben het geweldig gevonden deze warme zomer, veel uitlopers dus veel bloemen van de winter.
Cattleya wisselend, de één prima, de ander is wat mager. Die wat mager zijn trekken nu langzaam bij.
Encyclia soorten heb ik uit de volle zon gehouden, geen problemen.

Je moet met een warme zomer wel oppassen dat je niet te veel water wil gaan geven. Dan blijven de wortels te lang vochtig en "rotten" deze weg. Dan komt een plant echt in de problemen. Ik gaf max. drie keer per week water en als extra bladeren sproeien (wel in de ochtend doen).

Ik had voor het eerst in het voorjaar wel ineens bij een paar planten verbrandingen. Planten die al een paar jaar op de zelfde plaats stonden zonder problemen vonden nu ineens de zon te sterk. Dus meer bij het raam vandaan gehaald.
Vriendelijke groet,

Patrick

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 16-09-2018 19:38

Ik denk ook dat dit mijn domme fout is geweest :(
ze hadden het de winter ervoor ook al zo moeilijk, was erg donker weer vaak, dus ze waren al niet in een beste conditie en toen die warmte en felle zon,
Maar nu gaat het allemaal weer beter, veel wortels zie ik groeien en planten die stil stonden zetten hun scheut weer verder door, daar ben ik zo blij mee :D
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Plaats reactie