Gekke en rare dingen.

Gezellig kletsen over van alles en nog wat.
Plaats reactie
Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Gekke en rare dingen.

Bericht door Bindi » 11-04-2017 14:52

Ik ben benieuwd wat jullie voor gekke en rare dingen hebben aangetroffen, als je je nieuwe plant verpot.
zo ben ik tot mijn grote verbazing 2 dendrobiums die in een cocos noot groeide en zo in de pot waren gezet.
heb ik eens veel geld uitgegeven aan bijzondere planten en kreeg ze zonder wortels met stokjes vastgezet in een plastick potje, zat wel bark in dat wel, plantjes zijn allemaal gestorven, ze waren er te slecht aan toe :(
Heb ik eens in een tuincentrum tot mijn grote blijdschap al mijn geld uitgegeven aan botanen
Cattleya zaailingen en echt ze zagen er super uit, ong 5 a 6 cm groot met dikke goed gevulde bulbjes,bij thuiskomst kwam ik tot mijn ontzetting er achter dat ze totaal wortel loos waren, vraag mij niet of het tuincenrum legaal aan de botanen was gekomen,maar kreeg direct het idee dat dit misschien niet zo was, ook al deze mooie botanen zijn dood gegaan, nu zou mij dit niet meer gebeuren met wotel loze orchideeen, maar ja ik was nog een beginner en een jonkie die 0 verstand had van dit soort problemen.
en dan natuurlijk de insecten die je cado krijgt, echt ik heb alles wel eens gezien, duizendpoten pissebedden wolluis enz enz en dan denken dat je die wolluisjes er wel even afspoeld, nou ja je spoeld er wel wat af ja, maar dat ze nog harder terug komen dan dat je ze er af spoeld, daar kom je later wel op een harde manier achter.

Groetjes Bindi :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Anitaz
Berichten: 690
Lid geworden op: 12-03-2017 18:49

Bericht door Anitaz » 11-04-2017 15:34

Ik heb ook nog cactussen en vleesetende planten staan, ik probeer ze altijd goed na te kijken op wolluizen enzo, soms kom je ze later wel tegen...

Orchideen die je in de tuincentrum koopt, kijk ik toch eerst in, in welke soort cocopaet staan, meestel pot ik ze snel over :)
Groetjes Anitaz

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 11-04-2017 15:43

Hoi
Ach ja, ikwas nog zo jong he en was al zo blij om zomaar die botanen in mijn tuincentrum te kunnen kopen :x
Nu let ik wel beter op, en pot ze altijd over als ik ermee thuis kom, voor al die enge beestjes moet ikniets van hebben brrrr Kriebel dingetjes :lol:

Groetjes bindi :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 11-04-2017 16:14

Sommige beestjes doen geen kwaad, maar varenrouwmuggen en spintmijten wil je liever niet gratis bij je planten. De eerste keer dat ik Dendrobiums kocht bij een hobbyist heb ik dus spintmijten er gratis bij gekregen. Had ik achteraf kunnen zien aan de bladeren maar wist toen nog niet dat ik daar op moet letten. Varenrouwmug heb ik ook gratis gekregen ergens bij aankoop van een plant, die is nu onder controle en om de laatste paar te vangen heb ik vetblad gekocht. Eens zien wat dat doet. In het tuincentrum waar ik 'm kocht deed die in ieder geval z'n werk getuige de vele dode varenrouwmuggen op z'n bladeren.
Rotte wortels ben ik ook zeer goed mee bekend helaas. Door eigen toedoen maar ook de laatste Dendrobium phalaenopsis die ik in de aanbieding verkocht was helemaal verzopen. Dat zijn van die planten die voor de verkoop bij de kweker worden omgepot in een grondmengsel dat waarschijnlijk erg goedkoop is en waarin de plant net lang genoeg overleeft om de bloei te voltooien en daarna kun je de plant weggooien. Er zat geen levende wortel meer aan en na de bloei begonnen een voor een de bladeren af te vallen. Wat er nu nog van over is, is één blad en er is een nieuwe pseudobulb gevormd. En - lo and behold - zo'n twee weken geleden is de grote pseudobulb toch nog een nieuwe bloemtak gaan vormen.

Afbeelding
Good drainage or death!

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 11-04-2017 16:22

Wat goed van jou,de plant zal wel wat tijd nodig hebben om op te knappen.
Varen rouw mug,ismij wel bekend pfff, echt al mijn planten kwamen ze uit zetten,dus ik ook aan de vleesetende planten en het werkt prima,zie al 2 jaar geen mugje meer, behalve dan diegene die mij willen steken en lekker snachts omje hoofd heen zoemen grrrrrrr
Anitaz zet anders eens wat leuke foto,s van je vlees eters hier neer,ik ben wel nieuwschierig 8)

Groetjes Bindi :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Anitaz
Berichten: 690
Lid geworden op: 12-03-2017 18:49

Bericht door Anitaz » 11-04-2017 17:21

Hoi Bindi,

Ik wil dat wel doen, kan jij ze erop zetten?
Foto's maken lukt wel, maar plaatsen vind ik moeilijk :cry:
Groetjes Anitaz

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 11-04-2017 18:23

Ja is goed hoor.maar dan stuur ik je even een pm met mijn mailadres.


Groetjes bindi :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Anitaz
Berichten: 690
Lid geworden op: 12-03-2017 18:49

Bericht door Anitaz » 11-04-2017 18:29

Ja das goed :)
Groetjes Anitaz

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 11-04-2017 18:39

anitaz je hebt een pm.

groetjes Bindi :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Plaats reactie