Gongora galeata x rufescens

Stanhopea, Gongora, Embreea
Plaats reactie
Henk K
Berichten: 300
Lid geworden op: 23-03-2017 20:36

Gongora galeata x rufescens

Bericht door Henk K » 03-07-2018 00:29

Een paar jaar geleden mijn, (toen flinke) Gongora galeata x rufescens gescheurd en verpot waardoor ik 4 planten had.

Ben er helaas 2 kwijtgeraakt in de tussentijd maar nu gaan de overige 2 weer flink groeien en een beetje bloeien.
Van 1 plant gingen de bloemen vanmorgen allen open. (leuk gezicht vind ik het dat telkens open springen van de bloemen)

Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding


Afbeelding

Ik ben hier wel blij mee want ik was eigenlijk wel ongerust dat ik ze allemaal kwijt zou raken.


Er staat inmiddels ook een galeata op open gaan een dezer dagen.

Gr. Henk

Anitaz
Berichten: 690
Lid geworden op: 12-03-2017 18:49

Bericht door Anitaz » 03-07-2018 07:07

Mooi Henk :)
Groetjes Anitaz

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 03-07-2018 08:20

Prachtig Henk!

Hoe lang is de bloeiduur van deze soort, ook maar een paar dagen zoals Stanhopea?

Wat is er gebeurt met de bladeren van deze plant, is het droogte of te veel zon geweest?

Ik zou dit soort ook graag willen hebben, maar als jij er al moeite mee hebt dat kan ik deze soort beter links laten liggen :shock:

Henk K
Berichten: 300
Lid geworden op: 23-03-2017 20:36

Bericht door Henk K » 03-07-2018 17:04

Bloeiduur Marcel is van de meeste (die ik althans heb of heb gehad) een week ongeveer. beetje afhankelijk van de temperatuur en dergelijke omstandigheden. Ook wel een in de kas in de winter bloei gehad en dat was dan ruim een week. Maar ook wel 5 dagen of zo.

Wat er met de bladeren gebeurt is weet ik niet. Wel dat ik dode punten bijna altijd heb bij dergelijke planten. wat ik verkeerd doe weet ik niet, maar wel dat het zeker niet aan de watergift kan liggen of het moet te veel zijn want ik heb een natte hand zoals men placht te zeggen. :) En eerlijk gezegd boeid het mij ook niet zo erg als er wat aan de bladeren is te zien als ze maar bloeien.

Sommige Gongora's vind ik helemaal niet moeilijk, bijvoorbeeld deze die ik liet zien (behalve dan dat ik 2 planten er van kwijt raakte een jaar na het scheuren, maar de andere 2 doen het nu weer goed. Heb ook een flinke galeata gehad die het zolang goed deed tot dat hij te groot werd (bulben bleven maar stapelen en bloeide toen bijna niet meer. die heb ik dus begin dit jaar gescheurd en 4 planten er van gemaakt die het nu weer enigsinds redelijk gaan doen daar allen nu 1 of 2 bloemstengels krijgen.

Plant in 2015


Afbeelding


Afbeelding


Verleden jaar zo, weinig bloei meer.


Afbeelding


overigens heb ik ook in de loop van 10 jaar diverse anderen gehad maar die gingen na een enkel jaartje toch de kliko in. Chocoensis was daar de mooiste van vind ik maar erg moeilijk houdbaar zei Nelly van de Wilg al tegen mij toen ik haar vertelde dat ik hem na 2 jartjes kwijt was geraakt.


Ik zou zeggen probeer het eens.

Groeten, Henk

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 03-07-2018 22:09

Bijzonder fraai, wat een reus was dat!

Ruud

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 08-07-2018 16:43

:shock: Prachtig mooie plant, ja oke de bladeren is bij mij wel altijd een punt, ik heb er een vreselijke hekel aan als er vlekken op zitten :lol:
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Anitaz
Berichten: 690
Lid geworden op: 12-03-2017 18:49

Bericht door Anitaz » 08-07-2018 16:59

Mooie plant :)
Groetjes Anitaz

Plaats reactie