orchideeën samen in een bak

Asconopsis, Doritaenopsis, Doritis, Dtps, Phalaenopsis, Renanthopsis
Patrick
Site Admin
Berichten: 485
Lid geworden op: 02-12-2015 18:41

Bericht door Patrick » 01-06-2018 12:03

Hoi,

Ik gebruik het nu een drie jaar. In het begin heb ik met vier deelstukken getest. 2 met en 2 zonder Superthrive. De twee met hadden binnen drie maanden een bos wortels, de twee zonder waren pas na zes maanden een beetje beworteld.
En ik merk dat bij planten die nieuw binnen komen die slecht tot niet bewortelt zijn ze snel wortels krijgen. Cattleya en Encyclia daar werkt het goed bij. Met andere soorten heb ik geen ervaring.
Vriendelijke groet,

Patrick

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 01-06-2018 17:11

Mijn planten krijgen bij elke water beurt voeding, ook van Akerne en ik bestel de voeding, ben niet gek, ga daar niet langs :lol: veel te veel mooie plantjes en hier te weinig ruimte en.
Ook krijgen mjjn planten osmose water, dit is voor mij makkelijk, heb zelf zo,n apparaat in de berging hangen voor mijn andere hobby, garnalen en vissen, ik ben dus niet afhankelijk van een regen bui :lol:
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Hazel
Berichten: 26
Lid geworden op: 30-05-2018 10:57

Bericht door Hazel » 01-06-2018 17:43

Goh jullie zorgen er zo goed allemaal voor.
Speciaal water, de juiste voeding.
Wat heb ik nog een hoop te leren
:oops:

Patrick
Site Admin
Berichten: 485
Lid geworden op: 02-12-2015 18:41

Bericht door Patrick » 01-06-2018 19:52

Dan heb je ze ook jaren/levenslang ;-) Met kraanwater en geen of verkeerde voeding zijn ze met een jaar weg.

Regenwater met de Akerne Rainmix voeding (een kleine investering) en je zal langer plezier hebben van je planten.

En begin je het dan echt leuk te vinden dan laat je de tuincentrum / supermarkt orchideeën voor wat het is en ga je met echte orchideeën aan de gang. Dit zijn de betere adressen:

http://msb-orchideen.de/
http://www.orchideen.com/
https://www.elsner-orchideen.de/
http://www.schwerter-orchideenzucht.de/start.htm

Informatie over botanen vind je hier:

http://www.orchidspecies.com/

En kijk altijd naar de situatie waar je orchideeen wilt houden. Heb je veel zon in huis en ramen op het zuiden, dan zijn Cattleya, Laelia en bijvoorbeeld Encyclia leuke soorten. Heb je weinig zon en zit je meer op het noorden dan zijn Paphiopedilum, Phragmipedium, Oncidium, Gongora en bijvoorbeeld Phalaenopsis leuke soorten.

En ja, de meer bijzondere soorten zijn duurdere planten, maar als je het goed doet heb je er jaren plezier van en heb je wat bijzonders. En het blijft een leuke sport om ze ieder jaar weer beter in bloei te krijgen en de planten te laten groeien.

Welkom bij deze hobby ;-)
Vriendelijke groet,

Patrick

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 01-06-2018 20:49

Je leert het echt wel Hazel, en als je iets niet weet, gewoon vragen :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Hazel
Berichten: 26
Lid geworden op: 30-05-2018 10:57

Bericht door Hazel » 02-06-2018 08:32

Dank je wel Bindi, dat klinkt bemoedigend. :)

Ja jeetje... als ik al jullie foto`s zie en enthousiasme hmm..
Wat een gezellig forum is dit trouwens zeg.


Ik keek al naar iets leuks als een markt of expo of zo een beetje in de buurt.
Ellende bij mij (zoals wellicht bij iedereen hier) ik kom al te makkelijk in de verleiding.
En in tegenstelling tot veel mensen, denk ik, heb ik heel weinig ruimte om ze neer te zetten.
Ik wil ze graag hier in de kamer hebben en het staat hier al vol met planten. :oops:

Heb nu 2 bakken gereserveerd voor de simpele Phal`s om mee te beginnen.
Eens ik een andere woning heb ja wohoow... 8)

Ik zal nu toch eens een paar foto`s laten zien van 1 bak die ik al jaren heb waarin ik geprobeerd heb de plantjes te laten wortelen op een stuk hout.
Het is totaal geen vergelijking met wat ik hier zie :oops: maar ik ben er toch wel een beetje trots op dat mijn experiment gelukt is.
Als ik dit forum eerder had ontdekt had ik het anders aangepakt maar goed, dat is niet.

Sorry voor de bagger foto`s (oud toestel) maar het geeft een indruk.

Op foto 3 kun je zien dat de wortel vastzit aan het hout.
Foto 4 groeit de wortel naar beneden buiten de bak.
Kweetnie precies waarom ze naar beneden groeit en wat het wil zeggen... :?:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hazel
Berichten: 26
Lid geworden op: 30-05-2018 10:57

Bericht door Hazel » 02-06-2018 08:34

En ja regenwater Patrick, ik wilde dat ik het had maar ik woon momenteel op een flat, errug. En daar vang ik nix op helaas.
Ik gebruik nu maar gekookt water.
Zou een reden kunnen zijn waarom de phal`s in die bak een beetje achterblijven... nu jij dit zo zegt..

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 02-06-2018 10:13

De waterhardheid van het leidingwater in Nederland is overal verschillend en het is wel handig om die op te zoeken. Het drinkwaterbedrijf heeft die gegevens op de website staan.

In plaats van water te koken kun je ook Spa Reine (met blauwe dop) geven. Of van die 5-liter jerrycans met gedemineraliseerd water bij de groothandel maar Spa Blauw kost per liter ongeveer net zo veel/weinig. Van alle natuurlijke mineraalwaters bevat Spa Reine met afstand de minste hoeveelheid mineralen (zouten): slechts 38 milligram per liter. Dat is 38 ppm. Dat betekent dat er op elke 1 miljoen delen water 38 delen mineralen in zitten. En andere manier om een indruk te krijgen van hoe weinig dat is: één druppel water weegt ongeveer 50 mg. Stel je een liter water voor (een volle fles) en bedenk je dan dat je daar één druppel aan toevoegt. Dat is dan nog beduidend meer dan dat er aan gewicht in mineralen in zit. :wink:
Good drainage or death!

Patrick
Site Admin
Berichten: 485
Lid geworden op: 02-12-2015 18:41

Bericht door Patrick » 02-06-2018 19:35

Goeie tip Michiel!

Ziet er leuk uit Hazel! Ik zie alleen wat geel blad en dat zou kunnen komen door water in oksels van bladeren. Probeer ze scheef te zetten, dan loopt water dat per ongeluk op blad komt er gelijk weer af.
Vriendelijke groet,

Patrick

Hazel
Berichten: 26
Lid geworden op: 30-05-2018 10:57

Bericht door Hazel » 02-06-2018 21:35

Klopt helemaal Patrick, die staat ook kaarsrecht.
Heb even gekeken of ik haar wat schuiner kan zetten maar dat is geen optie of ik moet de hele bak uit elkaar halen.
Ze is echt aan met 3 armpjes vastgegroeid aan het blok wat eronder zit.
Wat me wel opvalt, nu jij dit zo zegt, is dat ik haar aan die kant altijd sproei.
Misschien eens even niet sproeien dan..
Goh goeie tip ook weer hoor. :idea:

En ja Michiel, zeker mooie uitleg.
Ik had al begrepen dat Phal`s, orchideeën in het algemeen volgens mij, niet gelukkig worden met veel kalk in het water. Überhaupt tropische planten volgens mij niet.
Maar ik lees nu in je verhaal dat ze niet goed tegen mineralen kunnen.
Heeft het met elkaar te maken dan? :oops:

Plaats reactie