orchideeën samen in een bak

Asconopsis, Doritaenopsis, Doritis, Dtps, Phalaenopsis, Renanthopsis
Hazel
Berichten: 26
Lid geworden op: 30-05-2018 10:57

orchideeën samen in een bak

Bericht door Hazel » 30-05-2018 11:00

Hallo,

Graag wil ik mijn orchideeën samen in een bak zetten.
UIt ervaring weet ik dat potgrond niet werkt dus gebruik ik al jaren bark gecombineerd met cocosschors.
Ze doen het er goed op en bloeien regelmatig.

Nu wil ik ze niet langer in een plastic potje hebben maar samen in een grote bak zetten met stukken hout ertussen.
Een wat natuurlijker aanzien zeg maar, voor in mijn winkel.

Mijn vraag: kan ik ze met beleid en trouw samen zetten, en heeft iemand ervaring met orchideeën buiten een plastic pot?

Groet,

Hazel

Patrick
Site Admin
Berichten: 485
Lid geworden op: 02-12-2015 18:41

Bericht door Patrick » 30-05-2018 12:21

Hoi,

In de natuur groeien ze ook niet in een plastic potje... Daar groeien ze in bomen.

Ik zou als potmateriaal bark gebruiken. Of je hangt ze in een tak.
Waar je dan wel op moet gaan letten is de hoeveelheid water die je ze geeft en de manier waarop je dat doet.
In een plastic pot blijft het lang vochtig. Buiten het potje zal je ze dus vaker water moeten geven. Hang je ze in een tak dan zou ik spahgnum bij de wortels voegen en dan de wortels sproeien.
Let wel altijd op dat er geen water op de bladeren of oksels achter kan blijven. Een tip hiervoor, hang/plaats ze scheef zodat evt. water er af kan lopen.

Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust.
Vriendelijke groet,

Patrick

Anitaz
Berichten: 690
Lid geworden op: 12-03-2017 18:49

Bericht door Anitaz » 30-05-2018 18:39

Apart zetten en watergeven is beter, zeker nou met de warmte krijgen ze hier 2 keer per week water :wink:
Groetjes Anitaz

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 30-05-2018 22:21

Ten eerste: Van harte welkom!!!!

Ik kweek veel van mijn orchideeen 's zomers buiten, maar helaas geen Phalaenopsis. Maar gelet op de (dump)prijzen die ze er voor vragen: gewoon proberen.

Voor bak en buiten geldt: het zijn van nature epiphyten, dus groeiend in bomen: drainage is een absolute must! Anders zijn ze sneller dood dan een bosje tulpen in de zomer. En ze komen uit gebieden met veel regenval. Zeker buiten gekweekt als epifyt: dagelijks water.

Hopelijk heb je wat aan onze suggesties, maar experimenteer gerust. Met de huidige prijzen val je geen buil maar kies geen koopjes: slechte (=slecht verzorgde) supermarktplanten gaan vrijwel altijd toch dood. Daar leer je niets van. Kies sterke gezonde planten voor je probeersels! Daar heb je (uiteindelijk) meer plezier van.

Ruud

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 30-05-2018 22:25

@ Anitaz: je verzuipt ze nog!!! :P

Alle gekheid daargelaten: ook ik heb de water frequentie drastisch omhoog gegooid! >30°C in mei... 's nacht boven de 20°. Nog even en we kunnen Cattleya buiten kweken!

Ruud

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 31-05-2018 07:16

:lol: Dat zelfde vertelde ik mijn man vanmorgen nog, straks hoeven we geen kas meer te gebruiken, hangen we alles lekker buiten paar keer per dag water geven en klaar zijn we.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Hazel
Berichten: 26
Lid geworden op: 30-05-2018 10:57

Bericht door Hazel » 31-05-2018 07:45

Heej, wat leuk al die reacties. :)

Dank voor je welkom Ruud.

In een tak hangen, woow ja dat zou ik het mooiste vinden.
Maar denk je dat 1x per dag sproeien genoeg is dan?
De luchtvochtigheid nu is redelijk hoog maar in de winter met de verwarming aan... ?
Ik vraag me altijd af of het hout zelf eigenlijk niet vochtig gehouden moet worden. Zodat ze ten slotte op de tak zelf kunnen wortelen.

Patrick, denk je dat cocos niet een goed idee is ? Bark is best duur zag ik gisteren bij Intratuin. KLein bakje bijna 2 euro en dan heb ik er een stuk of 10 zeker nodig.

Leuk dit. ^.^

(overigens kreeg ik geen emailbericht van jullie antwoorden terwijl het toch wel goed ingesteld staat. Doe ik iets fout ergens?)

Patrick
Site Admin
Berichten: 485
Lid geworden op: 02-12-2015 18:41

Bericht door Patrick » 31-05-2018 07:54

Hoi,

Ik denk dat je het wel red met eens in de twee a drie dagen als er ook sphagnum om de wortels zit. Vaak is de luchtvochtigheid in huis in de zomer lager dan in de winter. Uitendelijk weet de plant zelf het het beste, dus kijk naar de plant. Is de bladspanning wat minder en zijn de wortels in orde dan iets vaker water. Worden wortels bruin en het blad geel dan heb je te veel gegevens. Te veel is altijd vervelender dan te weinig.

Bark, ik gebruik bark van de tuinafdeling waar ze paden mee aanleggen. Vaak is er een goedkope en een duurdere variant, de laatste moet je hebben en dan betaal je voor 40 ltr €10,- daar doen ze het bij mij prima op.
Vriendelijke groet,

Patrick

Hazel
Berichten: 26
Lid geworden op: 30-05-2018 10:57

Bericht door Hazel » 31-05-2018 08:07

.. bark waar ze tuinpaden mee aanleggen, wat goed zeg, dat is natuurlijk goedkoper dan die bakjes.

Ik ga eens wat proberen met al jullie tips. :D

(krijg weer email melding :))

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 31-05-2018 10:16

Franse boomschors heet dat volgens mij. Is van de Franse zeeden.
Good drainage or death!

Plaats reactie