Bulbo,s op schors

Bulbophyllum en aanverwanten
Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bulbo,s op schors

Bericht door Bindi » 10-03-2018 17:38

Ik heb bulbo,s op schors, maar in de winter is de lucht best droog en zie ik ze achteruit gaan, ik sproei ze elke dag maar toch gaan ze dan slecht.
Kunnen ze ook gewoon in een pot ? en zo ja wat voor medium hebben ze dan nodig ?
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Anitaz
Berichten: 690
Lid geworden op: 12-03-2017 18:49

Bericht door Anitaz » 10-03-2018 18:07

Ik heb er op spagthum staan en wat op bark, beide hier doen het goed :wink:
Groetjes Anitaz

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 10-03-2018 18:07

Ik heb een Bulbophyllum nymphopolitanum staan in medium schors in een zwart plastic potje. Zo heb ik 'm ook gekocht. De plant staat bij mij achter het raam (op het zuidwesten) van de badkamer en geef ik regelmatig water. De plant doet het goed, dikke bulben en regelmatig (twee keer per jaar) vormen zich nieuwe bulben maar gebloeid heeft de plant nog niet. Mogelijk is de luchtvochtigheid toch nog te laag. De 80% haal ik zeker niet, zelfs niet in de badkamer (behalve net na het douchen dan).
Good drainage or death!

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 10-03-2018 18:55

Ik heb er wel 1 een keer kunnen laten bloeien, maar dat was nog in mijn oude huis, die was van zichzelf al vochtig :lol:
Ik had er al eens mos bij gedaan, maar dat vonden ze niets en gingen snel bergafwaarts.
nou ja, dan maar zoeken naar een goed plekje en hopen dat ze weer bij gaan trekken.
Heel stom. maar zon kunnen ze hartstikke goed tegen, ik had ze altijd tussen de cattleya staan en toen deden ze het erg goed. ik ga eens kijken of ik niet iets kan maken om ze op te hangen.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Antoon
Berichten: 157
Lid geworden op: 12-03-2017 22:37

Bericht door Antoon » 19-03-2018 21:13

Heb hier inmiddels Bulbophyllum en Cattleya zonder bark en of blok en kweek die nu als een vanda in de huiskamer.
Beide planten zijn nu aan het uitlopen en hoop ook dat ik straks andere soorten ook zo kan gaan kweken.
Het is daarbij wel intensief verzorgen met bevochtigen en blad bemesten.
Maar tot nu toe gaat het niet echt slecht het experiment.
In de zomer zal het waarschijnlijk nog intensiever zijn als nu en is ook wel spannend of het dan gaat lukken.

Maar om op dit topic terug te komen Bulbophyllum en Cattleya zijn toch heel goed in de huiskamer te kweken op pot of blok.

Gr. Antoon.

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 19-03-2018 22:55

Volgens Wikipedia groeien bulbophyllum-soorten "op bomen of rotsen in zeer gevarieerde biotopen, van tropische laagland-regenwouden tot de koele nevelwouden. Ze kennen een pantropische verspreiding en komen onder meer voor in Midden- en Zuid-Amerika, Afrika, Madagaskar (135 soorten, waarvan een aantal endemisch zijn) en Australië. Centrum van de verspreiding van Bulbophyllum is de fytogeografische regio Malesië, vooral Nieuw-Guinea (meer dan 600 soorten) en Borneo (200 soorten)."
Op basis daarvan denk ik dat je niet in z'n algemeenheid kunt stellen dat bulbophyllum-soorten heel goed in de huiskamer te kweken zijn op pot of blok. Nou ja, wat is heel goed? Ja, mijn B. nymphopolitanum groeit elk jaar, maar bloeien? Ho maar! De plant telt nu 15 bulben en een 16e komt eraan. Of is het misschien een bloem? De tijd zal het leren. Nieuwe bulben kwamen in het verleden met meerdere tegelijkertijd en nooit alleen. Bovendien zitten we nu op bijna 12 uur daglicht wat in de tropen de normale situatie is. En toen ik me afgelopen herfst een beetje inlas in bulbophyllums, las ik dat ze bij ons bloeien in de lente (maar ook dat is een sterk generaliserende uitspraak :wink: ). Dus... is de wens de vader van de gedachte, of krijg ik weer nieuwe bulben?
Good drainage or death!

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 20-03-2018 09:13

Ik heb ze weer bij de Cattleya gezet en nu maar hopen dat het beter gaat, de luchtvochtigheid is echt wel erg belangrijk bij deze planten, zoals ik eerder schreef, in mijn oude huis bloeiden ze wel, maar dat was ook een hartstikke vochtig huis, ik ga het gewoon proberen of ze het toch beter doen tussen de grote planten.
Ik hou jullie wel op de hoogte of ze het beter gaan doen :)
luchtvochtigheid hier is nu 37 %. nou dat is toch best wel erg laag, hoop dat na de vries periode het weer gaat stijgen.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Anitaz
Berichten: 690
Lid geworden op: 12-03-2017 18:49

Bericht door Anitaz » 20-03-2018 09:17

Hier is de luchtvochtigheid nou 52%, het kan ook weer zo oplopen..

Ik heb jonge Cattleya gekocht en die op lavastaan gezet en 1 een barkmix, tot nu toe zien ze er goed uit :D
Groetjes Anitaz

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 22-03-2018 09:19

Het is hier nu een luchtvochtigheid van 47. Het is dus wel aaan het stijgen.
Ik ben wel benieuwd naar je Cattleya op lava steen anitaz, ziet er vast wel mooi uit :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 15-07-2018 21:33

Heel langzaam beginnen ze bij te trekken pfffff ben er wel 1 kwijt geraakt :(
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Plaats reactie