Wat is dit voor plant.

kweken, ervaringen, problemen/ziektes en meer
Plaats reactie
Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Wat is dit voor plant.

Bericht door Bindi » 23-03-2017 20:48

Ja stomme vraag misschien, maar ik heb werkelijk geen idee, wat een pitcairnodeae voor plant is ?

Groetjes Bindi
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Patrick
Site Admin
Berichten: 485
Lid geworden op: 02-12-2015 18:41

Bericht door Patrick » 23-03-2017 20:53

Hoi,

De Bromelia familie kan je onderverdelen in drie sub-families waar Pitcairnioideae er één van is. In deze subgroep horen:

Ayensua
Brewcaria
Brocchinia
Connellia
Cottendorfia
Deuterocohnia
Dyckia
Encholirium
Fosterella
Hechtia
Lindmania
Navia
Pepinia
Pitcairnia
Puya
Steyerbromelia
Vriendelijke groet,

Patrick

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 23-03-2017 21:51

De familie van de Bromelia werd vroeger in drie groepen gesplitst. Nu in meer ( 8 ) maar voor ons liefhebbers is de oude indeling, hoewel botanisch wellicht niet geheel juist meer, makkelijker en logischer. En eigenlijk is de kans dat e er mee fout zitten klein, want de verder afgesplitste telgen zijn goeddeels afwezig in verzamelingen.
De drie groepen (onderfamilies) zijn de bromelioideae, de pitcairnoideae en tillandsioideae.
De eerste zijn de bekende tropische, vaak spectaculair bloeiende rozetten. Bekende geslachten zijn Aechmea, Nidularium, Neoregelia, Billbergia, Cryptanthus en zo. Ze hebben vrijwel altijd stekels aan de bladeren.
Ook de Tillandsioidae zijn bekend in de huiskamer, vooral van Guzmania, Vriesea en Tillandsia. De Tillandsia zijn de meestal grijsgroene, vaak met kit aan kurk o.i.d. vastgelijmde planten die water opnemen door te dompelen. Een bekende is b.v. Spaans mos. Tillandsioideae hebben gladde bladeren.
De derde groep komen niet uit de tropen maar uit de droge gebieden en vind je eerder in cactus verzamelingen en in de botanische tuin in het cactus huis. Ook zij vormen rozetten en hebben als kenmerk dat zij allen zeer akelig kunnen steken.De stekels zijn zo gemeen dat menig dier er in is komen vast te zitten om ellendig om het leven te komen. De bekendste geslachten zijn Dyckia, Hechtia, Pitcairnia, en Puya. Het laatste geslacht, Puya, vormt nu formeel de kern van de Puyoideae. Ook het geslacht Brocchinia, die je wel aantreft bij de liefhebbers van de vleesetende planten, behoorde tot deze groep (nu tot de Brocchinioideae).

Een impressie:

Deuterocohnia (syn. Abromeitiella) brevifolia
Afbeelding

Deuterocohnia meziana
Afbeelding

Dyckia marnier-lapostollei
Afbeelding

Hechtia stenopetala
Afbeelding

Hechtia texensis
Afbeelding

Puya chilensis
Afbeelding

Brocchinia hechtioides (2x)
Afbeelding

Afbeelding

Alleen de Brocchinia is uit eigen collectie,

Ruud

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 24-03-2017 11:21

Bedankt voor de uitleg Patrick en ruud, heb ik weer wat geleerd :)


Groetjes Bindi.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Plaats reactie