Ik wil een Vanda.

Angraecum, Ascocenda, Ascocentrum, Holcoglossum, Neofinetia, Neostylis, Rhynchostylis, Vanda
Henk K
Berichten: 300
Lid geworden op: 23-03-2017 20:36

Bericht door Henk K » 10-02-2018 23:53

Mooi Ruud. Het gaat toch wel goed zo in huis!

Henk

Antoon
Berichten: 157
Lid geworden op: 12-03-2017 22:37

Bericht door Antoon » 30-03-2018 21:44

Dag.

Ik heb zelf de ervaring dat een Vanda heel goed te kweken is in huis.
En zeker de hybriden.
Ze kunnen naar omstandigheden twee tot drie keer bloeien per jaar tot wel twee maanden lang.
Een Vanda heeft geen rust tijd in de winterperiode.

Zoals ik die zelf kweek:

In de winter op het zuiden recht voor het raam. Minnmum temperatuur 18 gr, overdag hoger als het mogelijk is.
Daarbij twee keer per week een wortelbad van plus minus een half uur en zonodig aan de hand van de RLV wortels nevelen tussen door.
Ook tijdens de winter bij ieder derde wortel bad een lichte dosering meststof mee geven.

In de zomer op het zuiden recht voor het raam Temperatuur tussen 18 en 30 graden.
Daarbij twee tot drie keer per week een wortelbad en ook weer tussen door wortels nevelen.
Bemesten een lichte dosering bij ieder tweede wortelbad.

En geef ze in de zomer en winter zoveel mogelijk licht.
Let wel op voor directe zonnestraling, ze kunnen best wel wat verdragen aan licht en temperatuur maar gaan toch zoals de meeste andere orchids verbranden.
Als de planten nat zijn zeer zeker op passen voor verbranding door zonne straling, water druppels werken net zoals een vergroot glas.

Misschien dat er mensen zijn die hier wat aan hebben of er iets met kunnen doen.

Groeten , Antoon.

Antoon
Berichten: 157
Lid geworden op: 12-03-2017 22:37

Bericht door Antoon » 30-03-2018 21:55

@Ruud.

Overigens mooie foto's van jou Vanda's.
Zag ik het goed dat de eerste een Coroeleya is en de tweede een hybride?

Gr.

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 31-03-2018 10:06

Nee, geen V. coerula, howel de verschillen erg klein zijn maar een 'Blue Beauty', het onderscheid tussen deze twee (en tig anderen zoals Prince'ss Mikassa' is echter zo klein dat je dat alleen van het label afleest, :D

Ruud

Plaats reactie