Oncidium twinkle chian tzy delight

Ada, Baptistonia, Brassia, Comparettia, Gomesa, Ionopsis, Lemboglossum, Lockhartia, Miltonia, Miltoniopsis, Odontoglossum, Oncidium, Osmoglossum, Psychopsis, Rodriguesia, Psygmorchis, Rossioglossum, Tolumnia, Trichopilia
Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 11-12-2017 16:38

Ja, je kunt ook stellen dat je naast die gezonde plant er een kasplantje bij hebt gekregen voor niks. :lol:

Gewoon wegzetten in sphagnum en vochtig houden, dan heb je misschien in het voorjaar al een nieuwe scheut. Op mijn backbulbs waren ook geen ogen te zien maar ze hadden er desondanks blijkbaar toch veel zin in. :D
Good drainage or death!

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 19-12-2017 12:07

Een van de bladeren wordt geel, ik denk dat het einde verhaal is voor het wortelloze plantje...

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 19-12-2017 15:00

Dat is jammer zeg, maar moet oncidium niet koel staan in de winter ?
Ik vermoord altijd mijn oncidiums hoor, dus naar mij moet je zeker niet luisteren, ik koop ze al niet eens meer :roll:
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 21-12-2017 21:27

Ik heb zo'n soort ook en die doen het best wel in de huiskamer. Inderdaad: niet te warm, maar wel goede drainage. Ik had er destijds verschillende gekregen en op diverse substraten opgepot. Ordinaire niet te grove bark bleek het beste. Ze krijgen (bij behoefte) éénmaal per week water (badje). Maar mijn 'recept' hoeft bij een ander natuurlijk niet te werken,

Ruud

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 07-10-2018 12:48

Na een jaar weer bloei van deze Oncidium.

Het wortelloze deel van de plant verrot, ik heb hem op verschillende manieren proberen te redden... tevergeefs.

Gelukkig doet het andere deel van de plant het goed.
Ik heb de plant ook meegenomen in het SGK gebeuren, hij is goed aangeslagen en de nieuwe knol maakt ook al een bloeiaar aan. :)

Afbeelding

Afbeelding

Wanneer de plant in volle bloei is, plaats ik uiteraard daar ook een foto van :D

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 07-10-2018 13:36

Ziet er goed uit. Het voordeel van dat mos is mogelijk dat het extra zuurstof genereert voor de wortels. Ik weet niet of de wortels erg actief zijn in het opnemen van zuurstof maar ruimtes/pockets met een anaëroobe atmosfeer zijn vaak giftig voor aërobe organismen.
Good drainage or death!

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 11-10-2018 21:48

Het mos zorgt grotendeels voor het stabiele microklimaat en hebben een (maar deels wetenschappelijk verklaarbare?) schimmelwerende werking.

Nu het mos wat beter ontwikkeld is zie ik gewoon dat de planten het ook een stuk beter doen. De tekenen van droogte zijn geheel verdwenen.

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 11-10-2018 22:14

Waarschijnlijk niet zo'n vreemd idee. Als ik het 'wetenschappelijk' intype in google (Antifungal bryophytes) krijg ik 187000 hits... Eigenlijk niet zo heel verbazingwekkend. Beide hebben graag warmte en vocht, dus zijn concurrenten op minimaal de juiste omgeving 'dus' voeren ongetwijfeld een chemische oorlog uit (niet anders dan b.v. schimmels onderling! Die zwarte lijntjes in beschimmeld hout zijn de oorlogszones tussen de individuen/soorten/soortgroepen).

Ruud

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 25-10-2018 18:57

De meeste bloemen zijn nu geopend.


Afbeelding

Afbeelding

Antoon
Berichten: 157
Lid geworden op: 12-03-2017 22:37

Bericht door Antoon » 25-10-2018 23:33

Dag.

Hoe staan jullie tegenover groei inductie.
De oncydium in fijne bark plaatsen een maand of twee op +// 20 gr met weinig licht.
Plant groeit daardoor niet in de hoogte maar groeit meer op ontwikkeling van wortel en bulb.
De plant daarbij niet te nat houden waardoor je hem dwingt te gaan wortelen.
Als een plant het te goed krijgt word hij lui en maakt daardoor veel minder wortels en bulben aan om te zorgen voor nakomelingen.
Zelf wil ik ook nog wel eens een cattleya die het niet goed wil doen uit de pot halen een poosje op het aanrecht leggen zonder bark of wat dan ook en door middel van nevelen met een plantenspuit de gehele plant net in leven houden.
Waar door je hem ook kunt dwingen om weer wortels te gaan maken om weer goed aan water en voeding te kunnen komen.
Zoek op internet maar eens naar groei inductie bij orchideeën.
Misschien dat je er wat met kunt.
Antoon.

Plaats reactie