Oncidium twinkle chian tzy delight

Ada, Baptistonia, Brassia, Comparettia, Gomesa, Ionopsis, Lemboglossum, Lockhartia, Miltonia, Miltoniopsis, Odontoglossum, Oncidium, Osmoglossum, Psychopsis, Rodriguesia, Psygmorchis, Rossioglossum, Tolumnia, Trichopilia
Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Oncidium twinkle chian tzy delight

Bericht door Marcel van den Berg » 11-12-2017 11:56

Mensen,

Een tijdje terug heb ik een Oncidium aangeschaft, omdat ze als relatief makkelijk plant worden aangeschreven.

De bloemen geuren heerlijk!

Sinds dat ik de plant heb is hij echter niet opgeknapt.
Dat heeft denk ik mede te maken met de nachtvorst waar de plant tijdens transport mee te maken heet gekregen.
Misschien is de lucht hier te droog (luchtvochtigheid 40%)

Wat mij vooral opvalt is dat de 2 oudere schijnknollen steeds dunner worden...

Ik heb de plant de plant even voorzichtig uit z'n potje gehaald en zag dat er onderin wat losse wortels zaten.
Het kan dus zijn dat de plant vlak voor verzending verpot is, of dat je wortels gebroken zijn toen het stokje voor om de bloemen te steunen erbij geprikt werd.

De nieuwste knol ziet er nog prima uit.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 11-12-2017 12:22

Ongelooflijk, die bloemen zijn net vissersvrouwen in klederdracht, al lijken enkele onderdelen meer op de uiers van een koe. :oops:

Als de schijnknollen uitdrogen, duidt dit volgens mij op een probleem met de wortels aangezien dat de enige manier is voor een plant om water op te nemen. Het ziet er mooi uit met die plant in dat kopje maar ik vraag me af of dit goed is voor de plant. Het sphagnum ziet er kletsnat uit. Zonder goede drainage ( :idea: ) "stikken" de wortels. Ik weet daar alles van. :oops: Of is het alleen voor de foto? :D
Good drainage or death!

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 11-12-2017 12:50

Na het water geven staat de plant een dag zonder kopje, zodat het water goed weg kan.
Dus ja, vooral voor de foto :D
Misschien is het sphagnum te compact, ik kan desnoods te plant opnieuw poten en er dan voor zorgen dat het sphagnum luchtiger in het potje zit.
De plant is nog niet helemaal droog geweest (Heeft Oncidium een hekel aan) dus dan moeten de wortels van die 2 schijnknollen erg beschadigd zijn... :shock: Maar wat de oorzaak daarvan is, blijft een mysterie....

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 11-12-2017 13:19

Ok. Nou ja, uiteindelijk moet er een goede balans zijn tussen bladoppervlak en hoeveelheid wortels denk ik. Bladeren verdampen water en in een ruimte met hoge luchtvochtigheid kunnen ze ook waterdamp inademen (via de huidmondjes). In een ruimte met lage LV is dat niet het geval en moet het allemaal van de wortels komen.

In alle kassen van orchideeënkwekers waar ik zo'n beetje ben geweest is de luchtvochtigheid altijd (veel) hoger dan bij mij thuis. Met 40% zou ik in mijn appartement in Den Haag al blij zijn geweest. Waar ik nu woon heb ik de LV nog niet gemeten.
Good drainage or death!

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 11-12-2017 13:50

Voortaan maar direct na aanschaf, de plant gaan verpotten....
Ik kon het toch niet laten om de plant weer eens uit de pot te halen om eens naar de wortels te kijken....

Wat blijkt, het zijn 2 planten!
Ëén plant is gezond en doet het goed, van de andere plant zag ik dat een deel van de wortels boven het medium uitstaken en een deel van de wortels dood was.... dit was de plant met de bloemen.
De bloemstengel maar gauw afgeknipt, er valt een plant te redden!
Verder kijkend zag ik dat deze plant geen enkele!!! levende wortel meer heeft.
De knollen zijn ook al flink verschrompeld, dus ik weet even niet wat ik hier mee aanmoet.
Ik heb hem nu even in een apart potje gezet in los sphagnum.... iemand tips?


Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 11-12-2017 14:03

Ik lees verhalen over de plant in een zip zakje met vochtig sphagnum, uit de zon houden en dan hopen op het beste?
Misschien is dat beter, dan is de luchtvochtigheid tegen de 100% i.p.v. de 40% hier.
Maar ik lees ook veel over de problemen daarvan (schimmels en rot)

Wel gek dat de plant geen nieuwe wortels aan heeft gemaakt trouwens....

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 11-12-2017 14:19

Ja, gelijk planten inspecteren na ontvangst/aankoop is ook iets dat ik me heb voorgenomen, al ben ik ook bang om bloeiende planten een opdonder te geven door ze te verpotten.

Met planten zonder wortels heb ik wel enige ervaring dus. :oops: Geef ze rust, houd ze vochtig en met een beetje mazzel komt het dan weer goed. Sphagnum is een prima medium als de plant daarvan houdt. Sommige orchideeën houden niet van sphagnum heb ik gelezen. Ik heb van een van mijn Dendrobium Phalaenopsis planten de kleine backbulbs die geen enkel blad of wortel meer hadden in een doorzichtig plastic drinkbekertje gezet met vochtige sphagnum en een paar luchtgaten in de zijkant en daar hebben zich 6 nieuwe plantjes gevormd.

Afbeelding
Good drainage or death!

Anitaz
Berichten: 690
Lid geworden op: 12-03-2017 18:49

Bericht door Anitaz » 11-12-2017 14:42

De mensen waar je de plant gekocht heb, heb je die al gemaild?

Ik heb een andere Oncidium op kurk gezet, probeer ik iederdag water te geven, maar gaat alweer uitlopen, ook deze wortels waren niet zo goed, hij bloeit ook, als er maar weer een teken van leven inzit :oops:
Groetjes Anitaz

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 11-12-2017 14:42

Marcel van den Berg schreef:Ik lees verhalen over de plant in een zip zakje met vochtig sphagnum, uit de zon houden en dan hopen op het beste?
Misschien is dat beter, dan is de luchtvochtigheid tegen de 100% i.p.v. de 40% hier.
Maar ik lees ook veel over de problemen daarvan (schimmels en rot)

Wel gek dat de plant geen nieuwe wortels aan heeft gemaakt trouwens....
Die "sphag-in-a-bag" methode gebruik ik nu voor een stengel van mijn Dendrobium nobile Fire Star die ik had afgeknipt en daarna in twee stukken heb geknipt. Aan beide stukken vormen zich nu twee nieuwe scheuten. Maar D. nobile staat erom bekend dit heel gemakkelijk te doen. Sphagnum beschimmelt niet, in het begin had ik wel wat schimmel op de blootliggende stengeldelen maar nadat ik die ook met sphagnum had bedekt, was de schimmel snel weg. Ik heb het zakje niet helemaal dichtgezipt zodat er wel uitwisseling van lucht kan plaatsvinden.

Een ander punt is dat orchideeën die bloeien tjdens hun rust, volgens mij verder weinig activiteit vertonen qua blad- en wortelgroei. Dat was zeker het geval met mijn verschillende dendrobiums zonder wortels die ik in de winter moest redden nadat was gebleken dat alle wortels waren verrot. Pas in de lente gingen die weer groeien en wortels vormen. Ik weet niet hoe dit zit met die Oncidium van jou...
Good drainage or death!

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 11-12-2017 15:10

Oncidiums maken alleen wortels aan tijdens groei van een nieuwe scheut, op deze plant zie ik helaas nog geen enkel oog zitten.
Het kan dus nog een hele tijd duren voordat de plant weer wortels krijgt...

Ik het de verkoper niet gemaild... Ik vind het best lullig om voor een deel van een plant van nog geen €8,-- een klachtmail te sturen.
Maar of ik nog meer planten bij ze ga bestellen weet ik nog niet...

Aan de ene kant ben ik blij dat het 2 plantjes blijken te zijn en niet een enkele zieke of rottende plant.

Plaats reactie