Dendrobium 'Berry Oda'

Dendrobium

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Dendrobium 'Berry Oda'

Bericht door Michiel Janssen » 20-11-2017 23:42

Dendrobium 'Berry Oda' is een hybride van D. kingianum en D. bigibbum. Een paar jaar geelden kocht ik een flinke plant met ontzettend veel heerlijk geurende bloemen in een tuincentrum. Na de bloei heb ik de plant gescheurd dus vanaf dat moment had ik er drie. Ook deze kregen last van wortelrot en heb ik vorig jaar niet aan de bloei gekregen. Wel kreeg ik wat keiki's. Dit jaar hebben de planten de hele zomer buiten gestaan en daarna heb ik je in een plastik kas weggezet aangezien ze een droge periode nodig hebben. Bovendien las ik dat ze behoefte hebben aan temeratuurverschillen tussen dag en nacht, iets waar ik binnenshuis niet op zit te wachten. Twee van de drie planten hebben nu een aantal bloemstengels gevormd maar bij lange na niet zo uitbundig als toen ik 'm kocht. Nu is dat misschien eerder regel dan uitzondering bij orchideeën, maar toch... wie van jullie heeft deze orchidee ook en hoe doet die het bij jullie?
Good drainage or death!

Anitaz
Berichten: 690
Lid geworden op: 12-03-2017 18:49

Bericht door Anitaz » 21-11-2017 09:59

Ik heb dit jaar een kelki gekocht, in begin wat moeite gekost, had bijna geen wortels, nou ging die van de zomer wortels maken, nou heb ik iets van 5 uitlopers, de grootste iets van 10 cm en groeit als boerenkool, ik moet wel zeggen overdag is het hier iets van 15 graden, s’avonds gaat de cv even aan...we zijn er toch niet overdag... :)
Groetjes Anitaz

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 21-11-2017 13:15

Die van mij hadden na de behandeling van wortelrot (alle wortels afgeknipt tot stompjes van een centimeter) ook geen wortels meer maar hebben zich er prima herpakt. Veel nieuwe pseudobulben en enkele keiki's. De planten zijn ruim 20 cm hoog. Ze hebben de hele zomer buiten gestaan zoals ik al schreef en dus veel regen gehad. Alle pseudobulben zijn gezwollen en de planten zien er zeer gezond uit, afgezien van de schade door spint die vermoedelijk al een tijd geleden is uitgeroeid. Enkele bruine bladpunten heb ik afgeknipt. De fout die ik in het verleden heb gemaakt en waardoor de wortels zijn gaan rotten is de planten in hun rustperiode (winter) is dat ik ze te veel water heb gegeven.
Good drainage or death!

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 21-11-2017 21:27

Kennelijk heeft deze kruising vaak last van wortelrot want mij overkwam hetzelfde. Na de tweede keer heb ik hem afgedankt,

Ruud

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 21-11-2017 22:16

Mijn ervaring (mishandeling) heeft me geleerd dat het wel harde planten zijn. Maar die winterrust gecombineerd met weinig watergeven lijkt me de oplossing, al zie ik nu nog steeds een flinke wortelgroei dus dan is er eigenlijk geen sprake van rust. Het zou ook nog hebben kunnen liggen aan het potmedium. Volgens mij stonden de planten bij aankoop in "kokosturf" oftewel fijngemalen kokosnootbast als ik me niet vergis. Dat schijnt sneller afgebroken te worden als het constant nat is en verzuurt dan. De wortels kunnen daar slecht tegen. Ik heb de verschillende planten nu in twee verschillende potmedia staan: (1) bark met sphagnum en (2) een vrij compact mengsel van bark, perliet, sphagnum, cactusgrond en schelpenzand. Mengsel (2) is een probeersel voor aardorchideeën en waarin ik ook een Ludisia discolor heb staan en een Epidendrum radicans. Tot dusver geen problemen maar het standaard mengsel van bark en sphagnum lijkt de meest weelderige wortelgroei te vertonen. Daarin kruipen nu de wortels al weer uit de pot.
Good drainage or death!

Amateurtje
Berichten: 292
Lid geworden op: 13-03-2017 19:47

Bericht door Amateurtje » 28-11-2017 21:57

Mijn Berry oda groeit als een malle .Staat in de zomer buiten , nu zijn de eerste steeltjes aan het ontwikkelen . Ik heb zelfs een paar stukjes op alleen water , zonder bark .Als iemand een deeltje wil , ik heb genoeg om te ruilen :-)

Groetjes Marianne
Afbeelding

Afbeelding


Foto van vorig jaar :-)
Gek van met name Cymbidium en andere soorten orchideetjes :-)

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 28-11-2017 22:29

Hebben we 'Amateurtje"weer met haar 'koude' orchideeen. Effe ons de ogen uitsteken :evil:

Knap gedaan hoor. :P

Ben alleen wat jaloers aangelegd :D

En, nee, geen stek voor mij, dan moet ik zelf buiten slapen, en dat is me te koud en nat :lol:

Ruud

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 28-11-2017 22:42

Die zien er goed uit! De van mij hebben ook de hele zomer buiten gestaan en daarna heb ik ze in mijn platic tuinkas des doods gezet zodat ze droog stonden. Het schijnt dat flinke temperatuurverschillen tussen dag en nacht de knopvorming stimuleren. Maar erg veel knoppen heb ik niet. Hoe heb je het gedaan?
Good drainage or death!

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 29-11-2017 09:55

:shock: Zo hee, hoe krijg je het voor elkaar. Heel mooi.
Ik kom volgend jaar wel bij je terug voor een deelstukje :lol:
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Anitaz
Berichten: 690
Lid geworden op: 12-03-2017 18:49

Bericht door Anitaz » 29-11-2017 09:57

Gaaf, ruikt deze ook?

Ik zou best ook nog een deelstukje willen, als je genoeg heb natuurlijk :oops:
Groetjes Anitaz

Plaats reactie