Bloemetje Coelogyne fimbriata.

Coelogyne, Dendrochilum, Otochilus, Pholidot, Pleione
Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 18-10-2017 20:40

Plantje lijkt op mij :lol:
Moest ik gewoon even schrijven :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Henk K
Berichten: 300
Lid geworden op: 23-03-2017 20:36

Bericht door Henk K » 22-10-2017 21:19

Zelf vind ik de bloemetjes van deze Coelogyne soort ook erg mooi.

Heb deze een jaar of 6 geleden gekocht als klein plantje maar deze ging al snel buiten de pot groeien. Heb hem toen verpot in een flink plastic bakje zodat de wortels, die toch niet zo erg diep gaan in het substraat konden groeien.

Afbeelding

Afbeelding
Foto's van 2012


Maar het groeide zo snel dat deze een jaar later al weer buiten dit bakje groeide.

Foto's van vorig jaar.

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet heb ik van de meeste bladeren het dorre gedeelte afgeknipt want dat heb ik elk jaar met deze plant. Half verdorde bladeren die er dan niet uit zien.

Hieronder foto's van de plant zojuist gemaakt. Begint weer te bloeien maar kijk naar de bladeren. Hoort er bij vermoed ik.

Afbeelding

Afbeelding

Dus morgen de afgestorven blad punten toch maar weer afknippen want zo ziet het geheel er niet uit. Maar de bloemetjes blijven mooi!!

Afbeelding

Gr. Henk

Anitaz
Berichten: 690
Lid geworden op: 12-03-2017 18:49

Bericht door Anitaz » 22-10-2017 21:36

Deze heb ik 7 oktober in Utrecht gekocht, leuk plantje :)
Groetjes Anitaz

Henk K
Berichten: 300
Lid geworden op: 23-03-2017 20:36

Bericht door Henk K » 22-10-2017 21:56

Moet lukken. succes er mee Anitaz

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 23-10-2017 15:37

Wat een woekeraar! :D

Die bladeren, dat lijkt me niet zoals het hoort hoor. Ik kan er weinig van zeggen want ik heb mijn planten nog pas een paar weken maar ander foto's op inyetnet laten niet van die verdorde punten zien, dus iets is niet helemaal in orde vermoed ik.
Good drainage or death!

Henk K
Berichten: 300
Lid geworden op: 23-03-2017 20:36

Bericht door Henk K » 23-10-2017 17:45

Zou best kunnen Michiel, maar ja wat? Aan de groei ligt het niet.

Henk

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 23-10-2017 19:12

Wat een bak vol Henk :shock:
Ik heb een paar vraagjes voor je. Hoe hoog is de luchtvochtigheid in de omgeving van de plant ?
Geef je de plant veel of weinig voeding ?
Welke voeding geef je de plant ?
Sproei je de plant ?
als je hier antwoord op geeft kunnen we je misschien helpen, met de bruine blad punten van je plant :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 23-10-2017 19:44

Ik heb twee exemplaren, een volledig groen, geen bladpuntproblemen, de ander is erger dan die van Henk. 't Zijn klonen dus het ligt niet aan de genen. Beide hangen buiten maar de 'groene' krijgt volop water en de ander bekijkt het maar (dus soms nogal droog). Wellicht is dat voor jou een aanknopingspunt.

Maar beide verrekken het te bleien. 's Winters te warm? Maar eens koud en droog proberen?

Ruud

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 23-10-2017 19:52

Je geeft zelf al het antwoord ruud :lol:
Ik had die van mij in de winter droger dan in de zomer. in de zomer volop water en voeding.
In de winte licht maar geen zon geven. de temperatuur in de nacht lager, hang of zet de plant zo dicht mogelijk bij het glas.
Bloeide elk jaar en ineens was de plant het zat en was hij foetsie. dus als ik volgend voor jaar ga scheuren, kan ik misschien ruilen met iemand ?
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 23-10-2017 21:47

Hoewel beschreven als een zeer gemakkelijke plant omdat het natuurlijk verspreidingsgebied loopt van Nepal tot Maleisië en dus vele klimaatzones omvat, is er één zaak waar deze plant behoefte aan heeft: hoge luchtvochtigheid (en schaduw/geen directe zon). Als de lucht te droog is, gaan de luchtwortels dood en is de ratio blad/wortel te veel uit balans waar de planten onder lijden. Dat las ik op een forum. Misschien is dat het probleem? Ik denk niet dat ik de mijne (heb er inmiddels twee) naar buiten doe volgend jaar, had 'm juist gekocht omdat die het hele jaar binnen kan blijven.

Wat ik ook las is dat deze soort behoorlijk gevoelig is voor verpotten/scheuren. Het kan wel een jaar duren voordat een verpotte of gescheurde plant aanslaat, al heb ik ook berichten gelezen waarin het goed ging. In ieder geval ben ik erg blij met mijn tewee planten, lekker fris geurtje en mooie bloemen die redelijk lang bloeien.
Good drainage or death!

Plaats reactie